هنگام خرید ماهی شب عید این نکات را رعایت کنید! / ماهی قرمز چند سال عمر می‌کند؟

امرالله قاجاری گفت: بیمارهای بسیار نادری می توانند از ماهی قرمز به انسان سرایت پیدا کند و در کل جز گونه‌های سالم تلقی می شوند اما در برخورد و شرایط نگهداری آنها باید دقت بسیاری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در رابطه با نگهداری و نکات بهداشتی ماهی های قرمز شب عید به جام جم آنلاین، گفت: ماه‌ های قرمز جزء گونه های بومی کشور محسوب می شوند، سازمان دامپزشکی چند نکته در خصوص این دسته از ماهی ها در نظر گرفته است که بحث سلامت ماهی جز اولین و مهم ترین نکات به شمار می رود و باید در هنگام خرید به آن توجه کرد. خوشبختانه ماهی های زینتی جز گونه های بسیار کم خطر هستند و همچنین از لحاظ نگهداری برای انسان شرایط بسیار ساده ای را دارد.

او با تاکید بر بی خطر بودن ماهی های قرمز، بیان کرد: بیمار های بسیار نادری می توانند از این گونه ماهی ها به انسان سرایت پیدا کند و در کل جز گونه های سالم تلقی می شوند اما در برخورد و شرایط نگهداری آنها باید دقت بسیاری داشته باشیم. مکانی که ماهی در آن نگهداری می شود بسیار حائز اهمیت است و توصیه می شود ماهی ها را در تنگ های سر بسته و دهانه تنگ به هیچ عنوان قرار ندهند و حتی الامکان در آکواریوم ها نگهداری شوند.

قاجاری در ادامه افزود: توصیه می شود میزان آب موجود در تنگ ماهی باید حدود 2 لیتر باشد. نکته دیگر در خصوص نوع آب مصرفی این موجودات است و نباید آب شهری را به صورت مستقیم روی ماهی ها بگیریم و نیاز است 24 ساعت آب در حالت راکد قرار بگیرد تا کلر موجود در آن از بین برود چرا که کلر ماهی را به سرعت می کشد. تعویض آب ماهی ها هر 2 الی 3 روز الزامی است و نیازی به تعویض تمامی آب تنگ نیست و حدود 30 درصد از آب مخزن تازه شود کفایت می کند. استفاده از محلول نمک طعام 3 درصد برای شست و شو تنگ و آکواریوم بسیار گزینه مناسبی است.

او در رابطه با انتخاب ماهی سالم توصیه کرد: ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد. افراد در هنگام خرید دقت کنند ماهی دچار ضایعات پوستی نباشد و از ظاهری سالم و معمول برخوددار باشد همچنین از خریداری ماهی های بی حال خودداری کنید. ماهی های قرمز خوراک اندکی دارند، روزانه 2 وعده غذا کفایت می کند و نیازی نیست تمامی تنگ ماهی را از غذا پر کنید چرا که این مسئله به خودی خود باعث به وجود آمدن آلودگی و مرگ ماهی می شود. نکته دیگر در رابطه با دمای نگهداری این موجودات است که توصیه می شود در دمایی بین 22 الی 26 درجه نگهداری شوند در غیر این صورت ماهی جان خود را از دست می دهد.

قاجاری افزود: طول عمر ماهی ها، اگر در شرایط مناسب قرار گیرند به راحتی 5 سال زندگی می کنند. اگر ماهی به خوبی نگهداری نشود، عمر کوتاهی خواهد داشت! در صورت نگهداری صحیح از ماهی قرمز، عمر آن نیز تا بیست سال یا بیشتر می رسد.

به گفته مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی ماهی های قرمز هیچ گونه عوارض پوستی را به دنبال ندارند اما توصیه می شود کودکان، افراد مسن و افرادی که از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند از تماس با ماهی پرهیز کنند و در صورت جا به جایی آنها از دستکش استفاده نمایند.

او گفت: بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت سازمان دامپزشکی از مراکز عرضه ماهیان زینتی (آکواریوم فروشی ها) و میادین شهرداری ها خریداری کنند و تا حد ممکن از دست فروشان ماهی قرمز نخرند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 739231

وب گردی

وب گردی