سفیر چین در پاکستان: توسعه چابهار، باعث تقویت توسعه بندر 'گوادر' می شود

سفیر چین در پاکستان روز سه شنبه با اشاره به اهمیت طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین برای توسعه پاکستان و منطقه گفت: توسعه بندر چابهار در ایران به توسعه بندر گوادر پاکستان کمک می کند.

به گزارش ایسکانیوز سان ویدونگ در سخنرانی در همایشی با عنوان 'طرح راهروی مشترک اقتصادی چین-پاکستان: اولویت ها و چالش ها' در اسلام آباد گفت: هدف اصلی چین برای راه اندازی این طرح کمک به توسعه و پیشرفت پاکستان است.
سفیر چین گفت: تمام کشورهای منطقه از جمله ایران از راهروی اقتصادی چین-پاکستان سود خواهند برد.
وی افزود: تا چند سال آٰینده سطح معیشت پاکستان و اقتصاد پاکستان با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود.
احسن اقبال وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان، میر حاصل خان بزنجو وزیر بنادر و کشتیرانی، خانم شِری رحمان نماینده حزب مردم در مجلس ملی و سفیر سابق پاکستان در آمریکا و جمعی از کارشناسان چین و پاکستانی نیز در این سمینار سخنرانی کردند.
میرحاصل خان بزنجو وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان نیز در این همایش اظهار داشت که بنادر چابهار و گوادر مکمل یکدیگر هستند.
وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان نیز در این همایش تاکید کرد: مقابله هر توطئه ای علیه طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین مبارزه خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم این طرح عظیم به چالش کشیده شود.
وی افزود: قرار است براساس طرح راهروی مشترک اقتصادی با چین، 9 منطقه صنعتی در پاکستان تاسیس شود.
پاکستان که برای احداث و تکمیل طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان(CPEC) درحال انجام تلاش های زیادی است و سعی می کند با جلب توجه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود به این طرح اقتصادی بزرگ، آینده روشن تری را برای آن رقم بزند، توجه ویژه ای به ایران برای پیوستن به این طرح دارد.
علاوه بر تلاش های دولت پاکستان برای جلب توجه ایران به طرح اقتصادی یاد شده، کارشناسان و تحلیل گران پاکستان نیز معتقدند با توجه به شرایط جدید ایران در دوران پساتحریم و برخورداری این کشور از پتانسیل های عظیم تجاری، اقتصادی و انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک این کشور، پیوستن ایران به بزرگ ترین طرح همکاری اقتصادی میان چین و پاکستان، می تواند افقی به مراتب روشن تر و موفق تر پیش روی این طرح کلان 50 میلیارد دلاری قرار دهد.
درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.
این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش حدود 50 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 739248

وب گردی

وب گردی