محیط کسب و کار نامناسب، مانع بهره مندی از توفیق های برجام است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید، عواملی مانند محیط کسب و کار نامناسب، نبود شفافیت در مسائل پولی و مالی، نبود ثبات در قوانین و مقررات و امکانپذیر نبودن پیش بینی آینده، مانع جذب سرمایه گذاری خارجی و بهره مند شدن از اثرات برجام است.

به گزارش ایسکانیوز؛ «غلامحسین شافعی» عصر امروز (سه شنبه) در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام در اتاق ایران افزود: اقتصاد مقاومتی از موضوع هایی است که همه بخش های حاکمیت و بخش خصوصی برآن اتفاق نظر دارند.
وی افزود: در این شرایط اینگونه به نظر می رسد که هنوز درک درستی از این الگو وجود ندارد و به همین دلیل، راهکارهای مناسب برای رسیدن به هدف ارایه نمی شود.
شافعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در اکثر کشورها با عنوان تاب آوری اقتصادی در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، افزود: در این سیاست ها بر اهدافی تاکید شده است که در درجه اول، اقتصاد توانایی پیش بینی و مقابله با شوک های احتمالی را داشته باشد.
وی با اشاره به واکنش در برابر این شوک ها گفت: اقتصاد کشورهایی مانند ایران به دلیل نبود آمادگی در مقابل بروز هر اتفاقی ضعف نشان می دهد.
رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید کانون های آسیب پذیری اقتصاد شناسایی شود، افزود: ما در مقابل شوک های مثبت و منفی واکنش مورد قبولی نداریم و نمی توانیم از موقعیت های پیش آماده به نفع خود استفاده کنیم.
شافعی افزود: قیمت نفت از جمله کانون های آسیب زا در اقتصاد ایران است که هرگونه شوکی در این بازار ما را با مشکل مواجه می کند و تنها راه حل آن، دوری از درآمدهای نفتی با تقویت تولید، تقویت خدمات مولد تولید داخلی و صادرات است.
وی افزود: راه تقویت تولید و گسترش سرمایه گذاری این است که بخش های مولد کشور از جمله تولید، خدمات و صادرات اقتصادی شوند. تا زمانی که فعالیت های اقتصادی غیرمولد مانند دلالی و سفته بازی سودآوری بسیار بالاتری داشته باشد، تولید جان نمی گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حایگاه ایران در اقتصاد دهه های آینده گفت: تحلیلگران اقتصادی می گویند تا سال ٢٠٢٥ مرزهای اقتصادی دنیا در چین و هند قرار خواهد گرفت و در این شرایط، ایران به دلیل موقعیت منطقه ای خود باید از هم اکنون برای آن برنامه ریزی کند.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و معاون اول رئیس جمهوری نیز سی ام فروردین ماه امسال اولویت ها را برای دستگاه ها و نهادهای مختلف ابلاغ کرد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 739341

وب گردی

وب گردی