با ارائه حدود 1104 محصول دانش‌بنیان؛ قدم‌های استوار دانشگاه آزاد اسلامی در فعالیت‌های دانش‌بنیان

دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در حدود 1104 محصول دانش‌بنیان را ارائه کند که بخش مهمی از آن به مرحله تجاری سازی و فروش رسیده و با این حال، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و ایجاد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان جدید مهم‌ترین برنامه پژوهشی دانشگاه برای سال آینده است.

به گزارش ایسکانیوز، تب تحصیل و رسیدن به درجات عالی دانشگاهی در دو دهه‌ اخیر در میان جامعه ایرانی بسیار داغ شد و تمامی خانواده‌ها، فرزندان خود را برای دریافت مدارک دانشگاهی و ارتقای سطح علمی، اجتماعی و فرهنگی خود ترغیب می‌کردند.
به این ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی در همان سال‌های اولیه انقلاب اسلامی با هدف توسعه آموزش عالی در کشور به همت حضرت‌ آ‌یت‌الله مرحوم هاشمی رفسنجانی ایجاد شد و روز به روز توانست گستردگی خود را افزایش دهد.
البته تا حدود 10 سال پیش، یکی از مهم‌ترین دلایل دریافت مدارک دانشگاهی، رسیدن به شرایط شغلی مناسب و درآمدهای بالاتر بود، اما پس از گذشت چند سال و اشباع بازار کار ایران از نیروهای تحصیل‌کرده، موج بیکاری برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به وجود آمد.
در عین حال یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش عالی کشور و دانشگاه‌های زیرمجموعه آن که طبعا باید تولید ثروت از علم باشد، به نوعی مغفول واقع شد و دانشگاهیان اغلب در همان مراحل تئوری کار ماندند.
اما چندین سال است که موضوع تبدیل علم به ثروت به صورت یک هدف و شعار از سوی مسئولان ارشد آموزش عالی کشور و سردمداران دانشگاه‌های مختلف مطرح می‌شود، حال آنکه هنوز به میزان مطلوب خود نرسیده است.
ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند باعث ثروت‌آفرینی از علم شود و در عین حال کمک بسیار زیادی نیز به توسعه کشور کند.
در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، صنایع فعال در حوزه‌های مختلف با برخوردن به مشکلی در میانه راه خود به سراغ متخصصان امر در دانشگاه‌ها می‌روند و نیاز خود را پیش آن‌ها مطرح می‌کنند که به این ترتیب جامعه دانشگاهی نیز با پژوهش روی موضوع موردنظر، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل را برای بخش صنعت یافته و علاوه بر حل مشکل صنعت، برای دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان، کارآفرینی و اشتغال‌زایی و برای دانشگاه و کشور ایجاد ثروت می‌کند.
در همین راستا، ایجاد شرکت‌های دانش ‌بنیان و فعالیت‌های صنعتی - علمی در سال‌های اخیر از سوی جامعه دانشگاهی کشور در دستور کار قرار گرفته و به این طریق قرار است که دانشگاه‌ها با ایجاد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، حلقه‌ مفقوده میان دانشگاه و صنعت را پر کنند.
گرچه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران آغاز شده اما در این مدت برخی از دانشگاه‌ها بیش از سایرین در این امر موفق و فعال بوده‌اند و تلاش شده تا با افزایش فعالیت‌ها دستاوردهای این شرکت‌ها را روز به روز افزایش دهند.
البته موضوع فعالیت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها تنها به عنوان یک سیاست از سوی مسئولان آموزش عالی کشور مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه بسیاری از اقتصاددانان برجسته ایرانی و خارجی، اقتصاد دانش‌بنیان را از موثرترین و مفیدترین انواع اقتصاد می‌دانند که در آن کم‌ترین هزینه و بیشترین سوددهی وجود دارد.
علاوه بر این موضوعات نقش تخصص و دانش در این نوع از اقتصاد سبب می‌شود تا در هر حوزه نیروی انسانی متخصص و مرتبط با همان حوزه به کار گرفته شود و اشتغال‌زایی نیز برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی انجام شود.
در همین راستا دانشگاه‌ آزاد اسلامی در طول سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده و متنوعی را درخصوص راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت انجام داده است، به طوریکه دستاوردهای مختلف و پرشمار این نوع فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف و در برهه‌های زمانی مختلف از سوی بخش‌های مربوطه معرفی می‌شود.

به گونه ای که طی سه سال اخیر 107 مرکز رشد که در آن‌ها حدود 1115 هسته و واحدهای فناور و شرکت‌ دانش‌بنیان نوع یک و دو مستقر شده، ایجاد شده است.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس آخرین آمار ارائه شده در حدود 1104 محصول دانش‌بنیان را به دست آورده که کارهای پژوهشی آن پایان یافته، نمونه‌سازی شده و تعداد زیادی از آن‌ها به مرحله تجاری سازی رسیده است.
برای این منظور دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد صندوق پژوهش و فناوری‌ را برای حمایت از طرح‌های پژوهشی که قابلیت تجاری سازی دارند، ایجاد کند.
در ادامه این روند، دکتر واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز، برنامه مهم دانشگاه برای سال آینده را تاکید بر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، یعنی تاسیس مراکز رشد، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرده است.
به گفته وی، همچنین افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک و دو در این مراکز رشد، از دیگر برنامه‌های اصلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده است.

منبع: ایسنا

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 739363

وب گردی

وب گردی