درخواست ۶ کشور شرق اروپا برای تداوم تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

نمایندگانی از اوکراین، لهستان،‌ گرجستان،‌ لتونی، ‌لیتوانی و استونی از آمریکا خواستند تا به تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دهد و حمایت نظامی بیشتری را برای کشورهای شرق اروپا فراهم کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیپلمات‌هایی از شش کشور شرق اروپا روز سه‌شنبه با سناتورهای آمریکایی دیدار کرده و خواستار تمدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و کمک به مبارزه با "مداخله‌های روسیه از جمله حملات سایبری" شدند.

این دیپلمات‌ها روسیه را به استفاده از "جنگ ترکیبی" با استفاده از حملات سایبری و تبلیغات به همراه استفاده از زور و نیرو متهم کردند.

پائولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین به سناتورهای آمریکایی تاکید کرد که تحریم‌ها علیه روسیه نباید کاهش یابد بلکه به خاطر "تشدید تهاجم نظامی" مسکو به اوکراین این تحریم‌ها باید افزایش یابد.

وی گفت: من به تازگی با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار داشتم و او به من اطمینان داد که دولت واشنگتن از کی‌یف در بن‌ بستش با مسکو حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که تمامی اظهاراتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان روی کارآمدنش مطرح کرده حاکی از ابراز ناراحتی نسبت به سرمایه‌های خارجی بوده است. ترامپ صریحا ضمن اعلام اینکه تمایل دارد روابط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را بهبود بخشد، ارزش ناتو و دیگر ائتلاف‌های دیرینه را زیرسوال برده است.

یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی که نگرانند ترامپ "خودسرانه" عمل کند بر روی قانونی مانور می‌دهند که رئیس‌جمهور را ملزم می‌سازد تا پیش از کاهش تحریم‌های مالی و اقتصادی آمریکا علیه مسکو، تاییدیه کنگره را به دست آورد.

کاخ سفید نیز به کاهش چشمگیر کمک‌های خارجی و بودجه‌های دیپلماتیک چشم دوخته است.

پیوتر ویلچک، سفیر لهستان در آمریکا گفت: کاهش پیشنهاد شده تحریم‌های آمریکا علیه مسکو به شدت خطرناک به نظر می‌رسد. ما امیدواریم از این کاهش تحریم‌ها جلوگیری شود؛ چراکه لهستان و دیگر کشورهای منطقه به شدت به حمایت آمریکا تکیه کرده است.

وی افزود: ما امیدواریم افرادی که اینگونه فکر می‌کنند نظر خود را تغییر دهند؛ چراکه رهبری آمریکا در این منطقه بسیار مهم و حیاتی است.

کلیمکین به این کمیته فرعی سنا گفت: سیاست‌های روسیه نسبت به اوکراین در یک واژه خلاصه می‌شود "جنگ". در درگیری‌های میان روسیه و اوکراین بیش از ۹۸۰۰ اوکراینی کشته،‌ نزدیک به ۲۸ هزار تن زخمی و ۱.۸ میلیون تن آواره شده‌اند. من از کنگره می‌خواهم تا برای کمک امنیتی از جمله تسلیحات دفاعی بودجه اختصاص دهند؛ چراکه اوکراین در خط مقدم به سر می‌برد.

سناتور لیندسی گراهام، رئیس این کمیته گفت: من نیز خواستار بهبود روابط با روسیه هستم اما این بهبود صورت نخواهد گرفت مگر آنکه مسکو رفتارش را تغییر دهد و از پایمال کردن دموکراسی در منطقه دست بردارد.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 739446

وب گردی

وب گردی