چاووش اوغلو: ضدیت نظام مند آلمان علیه ترکیه با روابط دوستانه همخوانی ندارد

وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در سخنانی در مقابل ساختمان متعلق به سرکنسولگری ترکیه در هامبورگ از آلمان به شدت انتقاد و این کشور را به اعمال فشارهای نظام مند علیه ترکیه متهم کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه ، مولود چاووش اوغلو دیروز در سخنانی در مقابل ساختمان متعلق به سرکنسولگری ترکیه در هامبورگ از آلمان به شدت انتقاد و این کشور را به اعمال فشارهای نظام مند علیه ترکیه متهم کرد.


مولود چاووش اوغلو در سخنانی خطاب به شماری از شهروندان ترکیه که در این تجمع شرکت کرده بودند ، با اشاره به لغو همایشی که قرار بود با حضور وی در مرکز همایش های پلازا در هامبورگ برگزار شود ، خاطر نشان کرد سالنی که از 20 سال قبل به کار خود ادامه می دهد ، (ناگهان به بهانه استاندارد نبودن سیستم اعلام حریق ) تعطیل شد.


وزیر امور خارجه ترکیه گفت: این اقدام مانع تراشی نظام مند است. ما آلمان را همواره دوست خود می دیدیم و مایلیم که پس از این نیز این گونه باشد اما ضدیت نظام مند آلمان علیه ترکیه و اعمال فشار به شهروندان ما ، با روابط دوستانه همخوانی ندارد.
چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه هیچکس نباید به ما درس حقوق بشر و دموکراسی بدهد ،‌ گفت: هر سیاستمداری اگر مایل باشد می تواند از آلمان یا سویس به ترکیه بیاید و برای شهروندان این کشورها در ترکیه سخنرانی کند. این موضوع لازمه دموکراسی است.


وی با تاکید بر اینکه دولت ترکیه هیچگاه در پی اعمال فشار یا جهت دادن به روند انتخابات در آلمان نبوده است، گفت: امیدواریم دولت آلمان نیز از این اقدامات اشتباه صرف نظر کند.


چاووش اوغلو گفت: خودداری از مداخله در امور داخلی کشورهای دوست همواره یکی از اصول ما است.


وی تاکید کرد، ما هیچگاه چیزی را علیه آلمان به شهروندانمان القاء نکرده ایم بلکه خواستار همگرایی شهروندان ترکیه ای مقیم آلمان با این کشور شده ایم.


وزیر امور خارجه ترکیه،‌ آلمان را متهم کرد که در مقابل موافقان تغییرات در قانون اساسی ترکیه کارشکنی و از مخالفان این تغییرات حمایت می کند.


چاووش اوغلو با اشاره به تشدید نژاد پرستی در اروپا گفت: فردا با وزیر امور خارجه آلمان دیدار و در این باره گفتگو خواهم کرد.
وی با اشاره به کمک های ترکیه به آوارگان گفت: ترکیه مایل است روابط خود را با اروپا بیش از پیش تقویت کند.


چاووش اوغلو گفت: من به اشتاینمایر رئیس جمهور آلمان این موضوع را گوشزد کردم که ترکیه هیچگاه اقدامی علیه آلمان انجام نداده است. وی برای نمونه حتی یک مورد نیز نیافت که ما چنین رفتاری کرده باشیم.
وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه، شهروندان ترکیه در اروپا هیچگاه تمایلی به جریان های افراطی نشان نمی دهند ، تاکید کرد ، اسلام دین صلح است و با رادیکالیسم مخالف است.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 739468

وب گردی

وب گردی