توسعه تهران الگویی نداشته است/ شوراها قدرت لازم برای نظارت ندارند

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر از عدم برنامه توسعه تهران گلایه کرد.

به گزارش ایسکانیوز،احمد مسجدجامعی در همایش «طرح‌های توسعه شهری از ایده تا عمل» که به همت کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه توسعه تهران الگویی نداشته است، گفت: متاسفانه در این بی‌برنامگی توسعه، شهر تهران اصالت خود را تقریبا از دست داده است و مسوولان طی سال‌های اخیر به جای آنکه از ظرفیت‌های ویژه این شهر استفاده کنند آن را به سمت نابودی سوق داده‌اند.
وی با بیان اینکه شهر تهران به پشتوانه تاریخچه و پیشینه خود یک شهر مدنی است که باید به مدنیت آن احترام گذاشت، گفت: تنها 20 درصد از طرح‌های جامع اجرایی شده است و اسناد بالادستی این شهر رعایت نشده، به عنوان مثال در سندها اولویت به حمل و نقل و بخصوص حوزه ریلی داده شده اما جای سوال است که چرا با وجود این تاکید، اولویت به ساخت پل دو طبقه صدر داده می‌شود و دو طبقه کردن صدر چقدر به حل مشکلات کمک کرده است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شوراها قدرت لازم برای نظارت ندارند، گفت: در قانون شوراها شاهد مقاومت دولت هستیم به گونه‌ای که هربار قانون شوراها به مجلس رفت، از اختیاراتش کاسته شد و دولت نیز مایل نیست که بخشی از اختیاراتش را در اختیار پارلمان‌های محلی قرار دهد و این مقاومت در همه دولت‌ها دیده شده، حتی در دولت احمدی‌نژاد که خودش محصول شورا و شهرداری بود نیز این مقاومت بیشتر از قبل بود و تنها مدیریت کتابخانه‌ها را به مدیریت شهری دادند که بعد هم آن را پس گرفتند!
مسجدجامعی با بیان اینکه امکان نظارت در شورای شهر تهران وجود ندارد، گفت: عملا شورا امکان نظارت ندارد، چراکه ما تنها می‌توانیم به شهرداری تذکر داده و یا از او سوال بپرسیم اما اگر قانع هم نشدیم، راهی نداریم.
وی خطاب به حضار گفت: فکر می‌کنید شورا نمی‌فهمد که نباید برج‌های بلندمرتبه ساخته و یا حریم برج‌ها نباید نقض شود؟! شورا می‌فهمد اما امکان نظارتی ما چیست؟ قانون شوراها مغفول مانده و ما امکان نظارت بیشتر نداریم و جالب است بدانید وضعیت شورای شهر تهران به دلیل آنکه با رسانه‌ها بیشتر ارتباط دارد و اعضای شورا عمدتا چهره‌های مطرحی هستند، در حوزه اطلاع‌رسانی بهتر است وگرنه مابقی شوراهای شهر حتی صدایشان به بیرون از جلسه درز نمی‌کند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 739488

وب گردی

وب گردی