صربستان، به دوستی خود با ایران افتخار می کند

«ایویتسا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان شامگاه سه شنبه در ملاقات با «علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که صربستان، ایران را دوست صادقی برای خود می داند و به دوستی با این کشور افتخار می کند.

به گزارش ایسکانیوز ، داچیچ در این دیدار با اشاره به روابط کهن و سنتی دو کشور گفت که این روابط با سرعت بیشتری در حال توسعه و تعمیق است و دولت صربستان آماده هرگونه اقدامی در این مسیر می باشد.
داچیچ، هشتادمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور را مناسبتی مهم برای گسترش مناسبات دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد که دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به دعوت همتایانشان از صربستان بازدید کنند.
وی حجم تجارت بین دو کشور را ناکافی و نامتناسب با ظرفیت های واقعی دو کشور خواند و از مجالس دو کشور خواست که قوانین تشویقی در این زمینه تصویب کنند.
وزیر امور خارجه صربستان همچنین بر لغو رژیم روادید بین دو کشور و برقراری پرواز مستقیم بین بلگراد و تهران تاکید کرد.
وی صربستان را کشوری در مسیر شرق به غرب خواند که تلاش دارد بیش از گذشته به کشورهای دوست خود در شرق همانند ایران نزدیک شود.
بروجردی نیز در این ملاقات با تشریح جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی در سیستم سیاسی کشور اظهار داشت که مجلس ایران بر خلاف مجالس دیگر در دنیا قابل انحلال نیست و می تواند رئیس جمهور را مورد سؤال قرار دهد.
وی بر تبادل گردشگر بین دو کشور تاکید کرد و اعلام داشت که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند نقش مهمی در توسعه مناسبات دو کشور ایفا کنند.
بروجردی با اشاره به آمادگی مجلس شورای اسلامی ایران در تصویب قوانین تشویقی و تسهیل کننده مراودات دو کشور، خواستار همکاری مجالس دو کشور در سرعت بخشیدن به همکاری های دوجانبه شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رفتار آمریکا را عامل اصلی رشد تروریسم در منطقه خاورمیانه خواند و اظهار داشت که کشورمان در مبارزه با تروریسم به موفقیت هایی دست یافته و آماده است که تجربیات خود در این زمینه را در اختیار کشور صربستان بگذارد.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه 17 اسفند ماه در صدر هیاتی پارلمانی به صربستان سفر کرد و از طرف 'ژارکو اوبرادوویچ' رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس صربستان مورد استقبال قرار گرفت.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 739561

وب گردی

وب گردی