رحمانی فضلی: مسوولان وزارت ارشاد بانیان امنیت اجتماعی، فرهنگی و بسترساز امنیت نظامی هستند

وزیر کشور گفت: وزارت کشور در مسیر توسعه مناطق و استان ها، بسیج امکانات برای توسعه مناطق، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و فراهم کردن بستر مشارکت مردمی مدیون وزارت ارشاد است.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان این مطلب در دومین روز کنگره مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، اجتماعی سه راهبرد اساسی مطرح کردند که متاسفانه نتوانستیم خوب آن را درک، مدیریت، سازماندهی و هدایت کنیم.
وی یکی از این موضوعات را تهاجم فرهنگی عنوان کرد و افزود: دیدگاه های مختلفی در این زمینه مطرح و جریان های گوناگونی در این راستا شکل گرفت اما آنچنان که باید منسجم و هدایت شده نبود.
رحمانی فضلی بحث «تغییرات اجتماعی» را از دیگر موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: ایشان تغییر اجتماعی را امری محتوم و اجتناب ناپذیر عنوان و تاکید کردند اگر این تغییرات مدیریت نشود ناگزیر به تسلیم در برابر آن هستیم.
وزیر کشور معتقد است متاسفانه علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع تغییرات اجتماعی آنچنان که باید مورد توجه مجامع علمی و اجرایی قرار نگرفته و حتی تبدیل به گفتمان نیز نشد و راحت از کنار آن گذشتیم.
وی موضوع سبک زندگی را نیز از دیگر موضوعات مهم حوزه فرهنگ دانست که تمرکز و اجماع لازم بین نهادهای فرهنگی بر روی آن صورت نگرفته و ریل گذاری منسجم برای گسترش آن انجام نشده است.
رحمانی فضلی با اشاره به تغییرات و تحولات گسترده جهان امروز و ذات پر تغییر و بی نهایت انسان، طبیعت و محیط اجتماعی گفت: ما که مدعی مدیریت مقوله فرهنگ و به دنبال تاثیرگذاری در حوزه های مختلف هستیم باید از تغییرات اطراف خود آگاه باشیم و بدانیم که در چه شرایطی قرار داریم.
وزیر کشور با بیان اینکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی چند وجهی است افزود: همه پدیده های ارتباطی اثر اجتماعی فرهنگی دارند و ما در یک دنیای پرتلاطم در کانون تغییرات گسترده قرار داریم که همه داعیه هدایت تفکر ها، ساخت فرهنگ ها و مناسبات اجتماعی را دارند.
وی به بیانات مقام معظم رهبری در جمع راهیان نور در خصوص اهمیت تولید فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دنیای بی نهایت اگر دارای تفکر، اندیشه و اصول و پایبندی خاص نباشیم در حالت سرگردانی و حیرانی خواهیم ماند که این در تضاد با فرهنگ عظیم ایرانی اسلامی است.
به گفته رحمانی فضلی نقطه استمرار و اتکا ما در این دنیای پرتحول و تغییرات، اعتقادات، باورهای ما به دین مبین اسلام است. همانطور که دنیای غرب تمامی مسایل و اصول خود را بر ارزش های لیبرالی متمرکز کرده ما نیز باید ارزش های دینی را اصل قرار دهیم.
وزیر کشور ادامه داد: در حوزه فرهنگ، اصلی ترین ملاک توحید است و ما به عنوان متولیان این حوزه باید توحید عملی را در همه جوانب کار و زندگی، رفتار، اندیشه، کردار و گفتار خود در نظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که ادعای حاکمیت در روز موعود و اجرای عدالت و انصاف را داریم باید بتوانیم با درنظر گرفتن تنوعات اقلیمی، نژادی، زبانی، قومی آنچنان که شایسته است در راه تحقق توحید عملی گام برداریم.
رحمانی فضلی همچنین اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امر فرهنگ در کشور است اما نمی توان فرهنگ را در یکجا حبس کرد بلکه همه دستگاه ها و نهادها باید در آن مشارکت داشته باشند.
وی با اشاره به تکثر در عین وحدت و وحدت در عین تکثر و تنوع و گوناگونی نژادها و اقوام و فرهنگ ها در کشور افزود: کشور ما همواره مورد هجمه از سوی جریان ها و قدرت های مختلف است و حتی گاه یک موضوع ساده و شفاف از سوی برخی معترضان تبدیل به یک موضوع پیچیده می شود تا از آن بهره برداری سیاسی کنند.
رحمانی فضلی تاکید کرد: قدرت و هنر مدیران وزارت ارشاد در مدیریت همین پیچیدگی ها و تشخیص به موقع این شرایط است.
وزیر کشور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای پیگیری موضوع «آسیب های اجتماعی» از برنامه های کلان و مطالعه همه جانبه این وزارتخانه با همکاری نهادهای مختلف در راستای توجه بیشتر به این مقوله خبر داد و گفت: درحوزه فرهنگ نیز باید این نگاه کلان مطرح شود و به یک طرح جامع و کلان نگر رسید.
وی ادامه داد: در موضوع امنیت، نگاه دولت به امنیت پایدار و مبتنی بر اراده مردم است.
رحمانی فضلی تاکید کرد: مقوله امنیت، مبتنی بر اراده مردم، فرهنگ، باورها و شرایط اجتماعی است تا حامی اصلی امنیت در کل کشور باشد.
وی با بیان اینکه نگاه ما به امنیت در وزارت کشور فرهنگی اجتماعی است افزود: در هیچ حوزه سیاسی، امنیتی بی نیاز از شرایط فرهنگی، اجتماعی نیستیم.
وزیر کشور ادامه داد: نشاط سیاسی نیز جز با حضور مردم، احترام به آنها و رعایت حق الناس ممکن نیست.
وی با بیان اینکه در انتخابات دوره گذشته هیچ مشکل امنیتی نداشتیم افزود: تمام توان و انرژی خود را بر روی مردم تمرکز کرده ایم.
از مباحث دیگری که وزیر کشور بیان کرد تاکید بر توسعه پایدار، درک شرایط امروز، ترسیم شرایط مطلوب و حفظ موقعیت برای نسل آینده است.
وی در پایان سخنان خود افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ اقتصاد مقاومتی بر مردمی بودن آن تاکید دارند و ما نیز در دولت توسعه را با مشارکت مردمی همراه ساخته ایم.
کنگره مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت دو روز در تالار وحدت در حال برگزاری است.

300/302

کد خبر: 739594

وب گردی

وب گردی