جریمه ۹۰۰ میلیون دلاری گروه چینی برای نقض تحریم‌های ضدایرانی

شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی چینی ZTE موافقت کرد برای پایان دادن به تحقیقات مربوط به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به جرم خود اقرار کرده و حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ اگر چه این جریمه بیش از میزان مورد پیش‌بینی است، اما ZTE که یک سازنده بزرگ تلفن هوشمند است، درآمد قابل توجهی برای سال ۲۰۱۶ گزارش کرده و برآورد مثبتی برای درآمدش در سه ماهه نخست سال میلادی جاری دارد. این امر و حل و فصل شدن پرونده نقض تحریم‌ها کمک کرد ارزش معاملات سهام این شرکت در هنگ‌کنگ ۶ درصد صعود کند.

طبق تحقیقات پنج ساله آمریکا، شرکت ZTE با خرید قطعات آمریکایی و به کارگیری آنها در تجهیزات ساخت خود و فروش به ایران، تحریم‌های این کشور را دور زده است. به علاوه این شرکت در زمینه ۲۸۳۳ مورد صادرات تجهیزات مخابراتی به کره شمالی متهم شده است.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: شرکت ZTE نه‌تنها کنترل‌های صادراتی آمریکا را نقض کرده است، بلکه درباره اعمال غیرقانونی خود دروغ گفته است.

این شرکت برای تامین ۲۵ تا ۳۰ درصد از قطعات مورد نیاز خود که بسیاری از آنها برای محصولات این شرکت مهم به شمار می‌روند، به تامین‌کنندگان آمریکایی متکی است. بنا بر اظهارات یک سخنگوی شرکت ZTE این شرکت سال گذشته قطعاتی به ارزش حدود ۲.۶ میلیارد دلار از شرکت‌های آمریکایی خریداری کرد. شرکتهای فناوری کوالکام، مایکروسافت و اینتل در میان تامین‌کنندگان این شرکت هستند.

ژائو شیانمینگ، مدیرعامل شرکت ZTE در بیانیه‌ای اظهار کرد: این شرکت به اشتباهاتش اقرار کرده و مسئولیت آنها را می‌پذیرد و نسبت به تغییر مثبت در این شرکت متعهد خواهد ماند.

این شرکت با تعلیق هفت ساله محرومیت از امتیازهای صادراتی که در صورت نقض مجدد تحریم‌های آمریکا فعال خواهد شد و همچنین یک عفو مشروط سه ساله، یک برنامه مطابقت با مقررات تحریمها و همچنین کنترل شرکت موافقت کرده است.

شرکت ZTE همچنین موافقت کرده است ۳۰۰ میلیون دلار دیگر جریمه پرداخت کند که تحت تعلیق ممنوعیت صادرات هفت ساله و به شرط اجرای مفاد توافق از سوی این شرکت معلق خواهد شد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین درباره مورد ZTE اظهار کرد: وزارتخانه‌های مربوطه به دقت این موارد را پیگیری خواهند کرد تا مطمئن شوند با شرکت‌های چینی برخورد منصفانه‌ای خواهد شد.

به گفته تیم اوتول، یک وکیل متخصص امور تحریم‌ها در واشنگتن دی سی، اسناد دادگاه نشان می‌دهد تلاش ZTE برای مانع‌تراشی در تحقیقات دلیل اصلی بالا بودن قابل توجه جریمه این شرکت در مقایسه با موارد مشابه است.

این تحقیقات که از سوی وزارت بازرگانی آمریکا انجام شد، به دنبال گزارش‌های رویترز در سال ۲۰۱۲ بود که بر اساس آنها شرکت ZTE قراردادهایی برای صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار به ارزش میلیون‌ها دلار به شرکت مخابرات ایران امضا کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا سال گذشته اسنادی منتشر کرد که نشان داد مدیران ارشد ZTE دستورالعملی پیاده کرده‌اند تا این شرکت پروژه‌ دور زدن کنترل‌های صادرات مربوط به ایران، کره‌شمالی، سوریه، سودان و کوبا را اجرا کند.

این شرکت مدیرانی که در دور زدن تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند را تغییر داده و یک رئیس جدید منصوب کرده است.

شرکت ZTE به دلیل توافق اخیر برای پرداخت جریمه، ضرر خالص به میزان ۲.۳۶ میلیارد یوان (۳۴۲ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۶ ثبت کرده که نخستین ضرر در ۴۴ سال گذشته بوده است. بدون این جریمه این شرکت می‌توانست ۳.۸ میلیارد یوان سود ثبت کند که ۱۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

توافق شرکت ZTE با مقامات آمریکایی شامل ۶۶۱ میلیون دلار جریمه به وزارت بازرگانی، ۴۳۰ میلیون دلار جریمه کیفری و خسارت و ۱۰۱ میلیون دلار جریمه به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 739621

وب گردی

وب گردی