هر هفته میلیون‌ها تن ذرات خاک روانه ریه‌های مردم خوزستان می‌شود

نماینده مردم خوزستان در شورای عالی استان‌ها ضمن اعتراض نسبت به ریزگردها و عدم تصمیم قاطع برای حل این معضل گفت: چرا مسئولین پس از گذشته 12 سال از رویش ریزگردها که هر هفته میلیون‌ها تن ذرات خاک را روانه ریه‌های مردم خوزستان می‌کند، چاره‌ای مناسب برای مقابله با آن نکرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، پدین در سی و هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در نطق‌های گذشته نسبت به وضعیت نگران کننده خوزستان هشدارهای لازم را داده‌ام، افزود: متاسفانه این هشدارها جدی گرفته نشد تا اینکه در هفته‌های گذشته ریزگردها باعث قطع آب و برق و تلفن و دیگر امکانات این استان شد. متاسفانه مسئولین پس از گذشت 12 سال از رویش ریزگردها هنوز چاره اندیشی مناسبی برای مقابله با این بلایای به وجود آمده نکرده‌اند. انتقال آب‌های جاری خوزستان به دیگر مناطق، خشکاندن تالاب‌های استان به منظور استخراج نفت و خشکسالی‌های سال‌های اخیر، حیات خوزستان را به خطر انداخته و لذا لازم است در خصوص رفع این معضلات تمهیدات لازم از سوی مسئولین اندیشیده شود؛ چرا که به وضوح مشاهده شد وقتی دستگاه‌های مکانیکی در این شرایط از کار افتاده و قطعی آب و برق، استخراج نفت را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است و خسارت چند صد میلیون دلاری را به اقتصاد ایران وارد ساخته است.

وی افزود: باید قدردان مردم انقلابی، ولایی و وطن پرست خوزستان باشیم که ده‌ها سال است در وضعیتی فلاکت‌بار زندگی را سپری می‌کنند و نجابت و دینداری و تعهد خود را نسبت به نظام اسلامی حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به دستورهای ویژه مقام معظم رهبری در خصوص حل بحران ریزگردها در استان خوزستان تاکید کرد: باید از مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهوری برای تشکیل جلسه بحران استان قدردانی کنیم، اما امیدوارم عملکرد و اقدامات لازم توسط دولت به سرانجامی خوش برای استان خوزستان منتهی شود. انتظار داریم دستورات لازم در خصوص اجرای قانون پرداخت حق آلاینده‌ها و ارزش افزوده به مسئولین مربوطه صادر شود؛ چرا که اگر اجرای چنین قانون مهمی محقق شود، قطعا خوزستان با دریافت حق آلاینده‌ها و ارزش افزوده حاصل از فروش نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی، وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

پدین در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود به مشکلات مردم خوزستان در بخش‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: از استاندار جوان خوزستان انتظار داریم توسعه راه‌ها و افزایش تخت‌های بیمارستانی و همچنین فراهم کردن بستری مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی در راستای رفع بیکاری جوانان استان به منظور ایجاد فضایی امن برای زندگی بهتر در استان کهن و متمدن خوزستان گام‌های موثری بردارند.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری گفت: شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ملی و محلی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، آغاز شده است و انتظار می‌رود با حضور پرشور همه اقشار مردم، انتخاباتی به دور از احساس و با بینش سیاسی و تخصصی بالا را داشته باشیم. در انتخاب ریاست جمهوری باید دقت داشته باشیم که کاندید مورد نظر صداقت، برنامه توسعه اقتصادی فراگیر، سیاستمداری قهار که توان گذر از بحران‌های پیش رو را داشته باشد و بتواند تعامل لازم را در همه عرصه‌ها با دنیا ایجاد کند و در عین حال شجاعت لازم در پاسخگویی به تحرکات و یاوه گویی‌های قدرت‌های شیطانی و رژیم‌های بی هویت منطقه‌ای تحت حمایت‌شان را داشته باشد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 739815

وب گردی

وب گردی