انتخاب رئیس شورای اروپا

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در جریان نشست بروکسل، به رغم مخالفت لهستان، بار دیگر «دونالد توسک» را به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب کردند.

به گزارش ایسکانیوز، منابع دیپلماتیک فرانسوی به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که لهستان که زادگاه توسک شمرده می شود، تنها کشوری از میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بود که علیه او رای داده است.
'بئاتا شدوو' نخست وزیر لهستان پیشتر با ارسال نامه های جداگانه برای همتایان خود در اتحادیه اروپا از جمله 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس، از آنها خواسته بود که در رای گیری امروز ( پنجشنبه ) به دونالد توسک رای ندهند.
'شدوو' در این نامه دونالد توسک نخست وزیر لیبرال سابق لهستان را متهم کرده بود که قانون بی طرفی سیاسی‌ را که برای سمت وی به عنوان رئیس شورای اروپا ضروری است به شدت نقض کرده و عملا در یک درگیری سیاسی در لهستان مداخله کرده است.
دونالد توسک در 17 دسامبر گذشته در جریان یک سخنرانی از سیاست های دولت ورشو انتقاد کرده و در آن از قدرت حاکم در لهستان خواسته بود که ‌به مردم، اصول و ارزش های قانون اساسی احترام گذارد.
این در حالی است که ' آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه تأکید کرده بودند که توسک بهترین نامزد برای ریاست بر شورای اروپا است.
به گزارش اسکای نیوز، 'ترزا می ' نخست وزیر انگلیس پیش از این گفته بود که او نظرش را در مورد توسک و درخواست دولت لهستان، آشکار نمی کند، اما یک سخنگوی او گفت که از نظر 'ترزا می ' توسک فردی است که 'کارش را خوب انجام می دهد'.
دوره ریاست دونالد توسک بر شورای اروپا در ماه 'می ' به پایان می رسید و با رای گیری امروز(پنجشنبه)، ریاست او تا نوامبر سال 2019 میلادی تمدید شد.
بدین ترتیب دونالد توسک نقش کلیدی در مذاکرات در پیش روی مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ایفا خواهد کرد.
شورای اروپا که متشکل از سران کشورهای عضو، رئیس کمیسون اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است، وظیفه تدوین و طراحی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کلی این اتحادیه را بر عهده دارد.
به گزارش ایرنا شورای اتحادیه اروپا را می توان هیئت دولت اتحادیه اروپا قلمداد کرد.

تایید:سرلک

کد خبر: 739888

وب گردی

وب گردی