حضور دکتر میرزاده در تمام کمیسیون‌های تخصصی هفتادویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان برگزاری هفتادویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور در تمامی کمیسیون‌های تخصصی این اجلاس، در جریان عناوین دستورالعمل‌ها، پیشنهادات و نظرات اعضای کمیسیون‌ها قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز؛ دکتر میرزاده نخست با حضور در کمیسیون تخصصی عمرانی، پس از استماع دستورالعمل‌های این کمیسیون، با اشاره به احداث ساختمان سازمان مرکزی و پژوهشگاه مرکزی این دانشگاه توسط معاونت عمران، گفت: از مهندس‌هاشمی تشکر می‌کنم. این ساختمان در واقع سمبل طرح تجمیع است.

معاونت عمرانی از موفق‌ترین حوزه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال و نیم گذشته بوده است

وی با بیان اینکه آیت الله‌هاشمی رفسنجانی (ره) با کمک یک میلیون تومانی امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی را تاسیس کرد، گفت: خوشبختانه امروز آن یک میلیون تومان به رقمی بالغ بر 4هزار میلیارد تومان تبدیل شده است و این امر نتیجه اخلاص آیت الله‌هاشمی رفسنجانی (ره) است.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 30 سال از تاسیس این دانشگاه می‌گذرد، اظهار داشت: بر این اساس امروز باید در زمینه عمرانی، کارهای جدیدی از جمله حفظ و نگهداری ساختمان‌ها و سوق دادن طرح عمرانی ساختمان‌ها به سمت طرح‌های ایرانی – اسلامی پیش برویم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از موفق ترین حوزه‌ها در سه سال و نیم گذشته بوده است، تصریح کرد: در سال 92، حدود 2 میلیون و 500 هزار مترمربع فضای ناتمام عمرانی وجود داشت که معاونت عمرانی دانشگاه توانست یک میلیون و 800هزار مترمربع از آن را به اتمام برساند و مابقی ان شاء الله در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بهینه سازی، کسب درآمدهای غیر شهریه ای، نگهداری از فضاها و توجه به الگوی ایرانی – اسلامی باید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید در سال 96 هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی یک واحد گردشگری داشته باشد، تاکید کرد: این مسئله باید با جدیت مورد توجه واحدها قرار گیرد چرا که موضوع گردشگری به اقتصاد دانشگاه کمک می‌کند.

در این چند سال پولی از دولت نگرفته ایم و نخواهیم گرفت

میرزاده در کمیسیون تخصصی مجلس گفت: خوشبختانه حجت الاسلام علی عسگری خیلی به ما کمک می‌کنند و با رفتار خوب ایشان، طی سه سال متوالی از رویکرد کیفی و پژوهش محور دانشگاه حمایت شده که این بی سابقه است .

وی با بیان اینکه توسعه کیفی به قدری باید افزایش یابد که مقایسه و ایرادهای علمی از بین برود، گفت: همین الان می‌بینیم که یک خیزش علمی در دانشگاه‌ها به راه افتاده و ان شاءالله با کمک نمایندگان بتوانیم طرح‌های حمایتی از دانشگاه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در این چند سال پولی از دولت نگرفته ایم و نخواهیم گرفت. اگر هم وامی داده اند، به دانشجویان ما داده اند.

تخلفات مالی، اداری، آموزشی و اخلاقی در دانشگاه آزاد اسلامی تحمل نمی شود

دکتر میرزاده در ادامه با حضور در کمیسیون تخصصی اداری و مالی دانشگاه، گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی امانتدار شهریه دانشجویان هستیم. بنابراین از تمام مسئولان دانشگاه می‌خواهم که مراقب پول بچه‌های مردم باشند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های غیرضروری به هیچ عنوان در دانشگاه آزاد اسلامی قابل قبول و قابل تحمل نیست، تاکید کرد: مباحث مالی، اداری، آموزشی و اخلاقی برای من بسیار مهم است و با تخلفات در این زمینه به شدت برخورد خواهد شد.

میرزاده با تاکید بر امانتداری از اموال دانشگاه آزاد اسلامی توسط مسئولان واحدها، گفت: کارمندان و مسئولان خاطی در این زمینه باید به حالت تعلیق درآیند تا پس از حضور در کمیته‌های انضباطی، حکم خود را دریافت کنند. تخلفات مالی، اداری، آموزشی و اخلاقی در دانشگاه آزاد اسلامی تحمل نمی شود.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در هزینه‌ها امری بسیار ضروری است، گفت: وجود 2هزار و 855 دانشگاه در کنار کاهش جمعیت دانشجویی، ایجاب می‌کند که در دانشگاه آزاد اسلامی صرفه جویی در هزینه‌ها ضرورت پیدا کند. امر بازرسی و حسابرسی حقوقی جزو الزامات هر سازمانی است. ما وظیفه داریم از تضییع حقوق دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری کنیم.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه مسئولان اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی پاسدار ثروت عظیم دانشگاه هستند، تصریح کرد: در سه سال و نیم گذشته برای کارمندان زحمت کش دانشگاه نیز تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته ایم. افزایش بیش از 122درصدی حقوق کارکنان از جمله این اقدامات است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال جاری 10درصد به حقوق کارکنان افزوده خواهد شد، گفت: باید به امور رفاهی کارکنان و اعضای هیات علمی توجه ویژه ای داشته باشیم و مکانیزم‌ها و سازوکارهای جدیدی در این زمینه پیدا کنیم.

روابط عمومی توانسته اثربخشی دانشگاه آزاد اسلامی را به گوش تمامی صاحبنظران برساند

دکتر میرزاده در ادامه با حضور در کمیسیون تخصصی روابط عمومی دانشگاه، ضمن قدردانی از مجموعه روابط عمومی برای برگزاری هفتادویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز در مقایسه با سه سال پیش مشاهده می‌کنیم که برگزاری همایش‌های بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه شده است و امور به صورت سیستماتیک و منظم انجام می‌شود.

میرزاده با بیان اینکه بازخورد عملکرد مدیران و معاونان و موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی توسط روابط عمومی، خبرگزاری آنا، روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری ایسکانیوز منعکس می‌شود، گفت: ارتباط روابط عمومی دانشگاه با سایر رسانه‌ها نیز مطلوب است و توانسته اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی را توسط سایر رسانه‌ها معرفی کند.

وی افزود: روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی توانسته اثربخشی شجره طیبه ای که توسط آیت الله‌هاشمی رفسنجانی (ره) کاشته شده، به گوش تمام صاحبنظران علمی، سیاسی، فرهنگی و بین المللی برساند. از این بابت از شما ممنونم که با نظم، انضباط، جدیت و دلسوزی فعالیت‌های خود را در این عرصه انجام می‌دهید و عاشقانه کار می‌کنید.

دکتر میرزاده با بیان اینکه بدون همکاری رسانه ای رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نمی توانیم پیام خود را به مردم برسانیم، اظهار داشت: امروز حضور دانشگاه آزاد اسلامی و تاثیر آن در تمامی عرصه‌های کشور، برای همه مشهود است.

مصطفی دعاگویی رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در کمیسیون تحصصی روابط عمومی، با اشاره به سختکوشی مدیرکل و مجموعه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون انتشار چندده مجله با کیفیت بالا در واحدها، بازنشر گسترده اخبار دانشگاه در خبرگزاری‌های معتبر کشور و... تنها گوشه ای از اقدامات و فعالیت‌های روابط عمومی است و این کار در مجموعه روابط عمومی چیزی فراتر از عشق است.

ضرورت ایجاد مدارس سما در مناطق محروم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با حضور در کمیسیون تخصصی سما، بر ایجاد مدارس سما در مناطق محروم کشور تاکید کرد.

دکتر میرزاده با بیان اینکه سازمان سما شاخه مثمر دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: مدارس سما باید مهارت‌محور بوده و بتوانند باری از دوش آموزش و پرورش بردارد.

وی تاکید کرد: امیدوارم سما، به یک نشان آموزشی سطح بالا در کشور تبدیل شود. برای این منظور، باید جاذبه سازمان سما را بالا ببریم.

امور بین الملل،برند دانشگاه آزاد اسلامی را معتبر می‌کند

دکتر حمید میرزاده در ادامه با حضور در کمیسیون تخصصی بین الملل گفت: علم یک مقوله جهانی است. ما باید با شناسایی دانشگاه‌های برتر در تمام دنیا، با آنها مراوده علمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از پیش شرط‌های بین المللی شدن دانشگاه‌ها، عضویت در انجمن‌های بین المللی است، اظهار داشت: البته این امر کافی نیست. بنا داریم در وجهه بین المللی شدن دانشگاه، کار کنیم.

میرزاده با بیان اینکه دفاتر دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای دیگر فعال شده است، گفت: ما دفاتر خود را بیشتر در آسیا و اروپا توسعه داده ایم و بنا داریم برای حمایت و پاسداشت زبان فارسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، هرجا فارسی زبانی وجود داشته باشد؛ بتواند در دانشگاه آزاد اسلامی به تحصیلات خود ادامه دهد.

وی در پایان اظهار داشت: امور بین الملل می تواند برند دانشگاه آزاد اسلامی را معتبر کند.

حوزه ورزش دانشگاه آزاد اسلامی جهش خوبی داشته است

دکتر میرزاده در ادامه با حضور در کمیسیون تخصصی ورزش، اظهار داشت: حوزه ورزش دانشگاه آزاد اسلامی جهش خوبی داشته است. افزایش فضاهای ورزشی در دانشگاه، حمایت از دانشجویان ورزشکار و ترویج ورزش در میان دانشجویان و... ازجمله اقدامات این حوزه بوده است.

وی با بیان اینکه هدف معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، بالا بردن رقم تعداد دانشجویان حاضر در فعالیت‌های دانشگاه است، گفت: هرچقدر دانشجویان بیشتری به سمت ورزش روی آورند، سلامت جامعه و نشاط دانشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه ورزش این دانشگاه در لیگ‌های برتر کشور نیز با موفقیت دنبال می‌شود، گفت: امیدوارم تیم کشتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در آینده ای نزدیک تشکیل شود.

استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه برای توسعه علمی، فناوری و کارآفرینی

دکتر میرزاده با حضور در کمیسیون تخصصی تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه، گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید با تمامی تشکل‌هایی که به صورت قانونی تشکیل شده‌اند، سوای عقیده سیاسی، یکسان برخورد کرده و از آنها حمایت کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مشاهده شده که در برخی واحدها، مسئولین در برخورد با تشکل‌ها به صورت دوگانه عمل می‌کنند، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند در ارتقا و ادامه فعالیت روسای واحدها نیز نقش داشته باشد چرا که مسئله برخورد یکسان با تمامی تشکل‌ها برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به حجت الاسلام نمازی مدیرکل تشکل‌های سیاسی اسلامی گفت: انتظار دارم به مجموعهتشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی انسجام ببخشید و از همه مهمتر؛ براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخابات تشکل‌ها را برگزار کرده و از ظرفیت تشکل‌ها برای توسعه علمی، فناوری، کارآفرینی، شرکت‌های دانش بنیان و تقویت و نشاط مساجد استفاده کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تشکل‌های دانشجویی در سال آینده عمق بیشتری پیدا کرده و اثربخشی بیشتری داشته باشد.

توسعه پژوهش همچنان باید به عنوان اولویت در دانشگاه مطرح باشد

دکتر حمید میرزاده با حضور در کمیسیون پژوهش و فناوری اظهارکرد: تحولات زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است و در حوزه پژوهشی نیز طی این چند سال اقدامات زیادی انجام شده که موثر بوده و از این بابت خدا را شاکرم .

وی با اشاره به رتبه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: امروز این دانشگاه رتبه اول ایران و رتبه 158 جهانی را دارد. البته تمام واحدهای ما تولید علم ندارند و این رتبه تنها با استناد به تولیدات علمی حدود 33 واحد به دست آمده است. دیگر واحدها نیز باید در این زمینه فعالیت خود را بیشتر کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در این کمیسیون با اشاره به ضرورت توجه به کارافرینی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهارکرد: خروجی دانشگاه و پژوهش و کار آفرینی مورد قضاوت قرار می‌گیرد و باید در این زمینه موثر عمل کنیم.

میرزاده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در باب ضرورت توجه به پژوهش، تاکید کرد: باید به پژوهش همواره توجه کرده و آن را در اولویت قرار داد . هدفمندی پژوهش در دانشگاه در سال آینده باید در رتبه اول باشد و توسعه پژوهش همچنان باید به عنوان اولویت در دانشگاه مطرح باشد. انتظار دکتر ولایتی هم این است که پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی تحرک بیشتری داشته باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: پژوهش زمانی به صرفه خواهد بود که به صنعت متصل باشد و صنعت نیز زمانی به سراغ پژوهش خواهد رفت که برایش صرفه داشته باشد.

خیزش علمی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و باید ادامه داشته باشد

میرزاده در کمیسیون برنامه ریزی و امور اقتصادی اظهار داشت: دانشگاهی با عظمت دانشگاه آزاداسلامی، بدون برنامه پیش نمی رود .

وی با اشاره به تقدیر سه باره نمایندگان مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این تقدیرها در تاریخ پارلمان ما بی سابقه است که ما توانستیم ازسوی این تعداد از نمایندگان مجلس، در دوره‌های مختلف مورد تقدیر قرار گیریم. دلیلش هم این است که این نمایندگان در شهرها و حوزه‌های انتخابیه خود تاثیرات دانشگاه آزاد اسلامی و به ویژه تاثیرات توسعه تحصیلات تکمیلی را دیده و از آن با خبرند.

دکتر میرزاده افزود: دانشگاه باید تحول آفرین باشد و برای همین ما برنامه مقابله با رکود علمی را پیاده سازی کرده ایم. ما باید جوهر دانایی را در خودمان تقویت کنیم و کیفیت را بالاببریم.

میرزاده با بیان اینکه مدل دانشگاه آزاد اسلامی در دنیا بی نظیر است، گفت: در هیچ کشوری مردم خودشان 400 واحد دانشگاهی را خلق نکرده اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این چند سال، راه صدساله رفته و 20 درصد تولیدات علمی کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. خیزش علمی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و باید ادامه داشته باشد.

تفاهم کامل دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت بهداشت

دکتر میرزاده در ادامه، با حضور در کمیسیون تخصصی پزشکی، اظهار داشت: برای بنده مایه خوشبختی است که بتوانیم رشته‌های پزشکی را در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کمی و کیفی بیشتری دهیم چرا اینکه توسعه حوزه پزشکی برند دانشگاه آزاد اسلامی را معتبرتر می‌کند.

وی با بیان اینکه تنشی میان ما و وزارت بهداشت وجود ندارد، تصریح کرد: ما دو تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت داریم که با هیچ وزارتخانه ای نداریم. خوشبختانه دکتر ولایتی خودشان پزشک و صاحب نظر هستند و می‌توانیم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایشان بیشتر استفاده کنیم.

میرزاده تاکید کرد که باید در حوزه علوم پزشکی نیز به تحقیقات توجه شود.

تقریباً تمام حوزه‌هایی که دانشگاه باید در آن فعال باشد، در برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه وجود دارد

دکتر میرزاده در کمیسیون تخصصی فرهنگی و دانشجویی اظهار داشت: واقعیت انکار ناپذیری است که در سه و سال و نیم گذشته در حوزه فرهنگی کارهای عمیق و موثری شکل گرفته است که قبلاً در دانشگاه آزاد اسلامی سابقه نداشته است.

وی افزود: وقتی سوابق اداره امور فرهنگی را مقایسه کنیم، می‌بینیم در حوزه فرهنگ طی این مدت جهشی به وجود امده است. در گذشته بیشتر برنامه‌های ما مناسبت‌محور بود اما برای تاثیرگذاری باید با برنامه مداوم و ماندگار باشد که در این مدت این مهم انجام شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تقریباً تمام حوزه‌هایی که دانشگاه باید در آن فعال شود، در برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: اخیراً هم که علیرغم تمامی مسئولیتها، حوزه دانشجویی نیز به مسئولیت های حوزه فرهنگ واگذار شده و انصافا دکتر طاها هاشمی در این زمینه خوب هم عمل کرده است.

میرزاده با اشاره به اینکه در حوزه کارهای هنری، جشنواره‌های اقوام، یادمان‌های شهدا، اخلاق؛ انقلاب و ... اقدامات خوبی انجام شده است، تاکید کرد: حرکت اخیری در مورد مشاهیر هر منطقه انجام شده است. ما این کار را پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری انجام دادیم.ما حتی کاری انجام داده ایم که پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی ما هم به سمت مشاهیر رفته است.

وی در ادامه به فعالیت های قرانی در دوره اخیر مدیریت دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما توجه به موضوعات قرانی است. در قرآن رازها و رموزی مطرح شده که هنوز دانش بشری به آنها دسترسی پیدا نکرده است.

دکتر میرزاده با بیان اینکه آیت الله‌هاشمی توصیه کرده بودند که یک کرسی قرآن پژوهی در دانشگاه داشته باشیم، گفت: دست ما از دامن این دانشمند قرآن پژوه کوتاه شد اما راه ایشان و اهدافشان در حوزه قرآن پژوهی ادامه خواهد داشت.

دانشگاه، هم باید استاندارد عمل کند و هم استاندار بسازد

دکتر میرزاده در کمیسیون تخصصی آموزش و تحصیلات تکمیلی، ضمن ابراز خرسندی از مشارکت دلسوزانه و فعالانه تمامی کمیسیون‌های تخصصی هفتادویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه، گفت: دانشگاه، هم باید استاندارد عمل کند و هم استاندار بسازد. در دانشگاه آزاد اسلامی باید کارهای عمیقی برای استاندارد سازی و نوآوری در حوزه آموزش انجام شود.

وی در ادامه از دکتر حسین زاده لطفی و همکارانشان خواست به این مسئله توجه بیشتری کنند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه موظفیم مسیر توسعه کیفی را با قدرت بیشتر ادامه دهیم، اظهار داشت: ضرر تخلفات آموزشی در دانشگاه بیشتر از تخلفات مالی و اداری است. همانگونه که هرجا به شهریه دانشجویان و اموال دانشگاهی که برای مردم است، دست اندازی شود، باید با آن برخورد شود، باید با تخلفات علمی نیز برخورد شود چرا که دانشجویان از ما انتظار کیفیت آموزشی دارند.

وی درخصوص جذب اعضای هیات علمی تصریح کرد: مدارک اعضای هیات علمی متقاضی جذب یا ارتقا، در مرحله اول توسط کمیته‌های تخصصی، بررسی شده و پس از اطمینان از دارا بودن تمامی شرایط، به وزارت علوم تحقیقات و فناوری فرستاده خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر تمامی رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی دارای مجوز قانونی از وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

دکتر میرزاده در پایان تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در آینده ای نه چندان دور می‌تواند به یک دانشگاه سطح اول منطقه ای بدل شود.

200/202

خبرنگار:ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمد جواد آخوندی

کد خبر: 739897

وب گردی

وب گردی