تونل هراز افتتاح شد / شروع قطعه پایانی چهارخطه هراز در سال ۹۶

تونل آبشار جاده آمل- تهران در محور هراز صبح جمعه با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور زیر بار ترافیک قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، تونل آبشار به طول یک کیلومتر است که برای ساخت و تکمیل این پروژه افزون بر 350 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

با بهره‌برداری از این تونل یکی از نقاط پرحادثه در محور هراز برداشته شد و انتظار می‌رود که با این کار ترافیک محور نیز کاهش پیدا کند.

جاده هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده دماوند به فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از شمال شهر دماوند بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود.

جاده هراز دارای 15 تونل است که مجموع طول این تونل‌ها به 5700 متر می‌رسد که طولانی‌ترین تونل در مسیر هراز، تونل وانا با طول 1540 متر است.

تونل‌های دیگر این جاده تونل لهاش، تونل سیاه بیشه، تونل دوآب، تونل گروازمال، تونل سیاه‌بند، تونل شکرالله رود، تونل احمدمال، تونل آیو و تونل نورانی است. همچنین بهمنگیر امامزاده هاشم نیز با طول 1300 متر در این جاده قرار دارد.

در سال 1392 بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور به طول 3290 متر افتتاح شد. با بهره‌برداری از این طرح، فاصله 21 کیلومتری منطقه پلور در مازندران تا منطقه آبعلی در استان تهران به 12 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

جاده هراز به عنوان محور اتومبیل‌رو در سال 1342 پس از 23 ساعت عملیات ساخت به بهره‌برداری رسید و از سال 89 طرح چهارخطه آن در دستور کار قرار گرفت که با وجود مصوبه استانی دولت گذشته این کار که قرار بود در سال 91 تکمیل شود، انجام نشد.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح تونل هراز گفت: عملیات اجرایی قطعه پایانی چهار خطه محور هراز در سال آینده شروع می‌شود.

عباس آخوندی افزود: تاکنون 55 کیلومتر از محور چهارخطه هراز ( آمل- تهران) به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز 18 کیلومتر از این محور از لاسن تا بایجان نیز در دست اجراست که 5 کیلومتر از این محور در بهار و 12 کیلومتر نیز در تابستان همین سال 96 زیر بار ترافیک قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همزمان نیز با پایان یافتن طرح مطالعاتی و فنی قطعه پایانی این محور که حدود 40 کیلومتر، شروع می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: در سال جاری با وجود محدودیت مالی دولت یک هزار میلیارد ریال برای چهارخطه این محور اعتبار اختصاص داده است و مابقی اعتبار مورد نیاز که شش هزار و 700 میلیارد ریال است، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه تامین می‌شود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:نقاشی

کد خبر: 739974

وب گردی

وب گردی