کدام پزشکان مجاز به جراحی زیبایی هستند؟/انجام عمل جراحی زیبایی در مطب جرم است

به گفته اغلب پزشکان بسیاری از عمل‌های جراحی زیبایی در کشور ما ضروری نیست. پزشک باید قبل از انجام عمل جراحی بیمار را راهنمایی کرده و او را به یک متخصص مشاوره یا روانشناس معرفی کند، در غیر این صورت نباید عمل جراحی انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان برخی افراد ممکن است به دلیل عدم رضایت از ظاهر خود مبادرت به عمل جراحی غیر ضروری کنند. عمل جراحی باید توسط پزشکان متخصص و حاذق در فضای بیمارستان انجام شود، چون با انجام عمل‌های جراحی در مطب به دلیل عدم دسترسی به تجهیزات پزشکی با بروز هرگونه اتفاق امکان احیا و رسیدگی به بیمار وجود ندارد.

در اغلب جراحی‌های زیبایی اکثر بیماران با جراحت‌ها و صدمات گوناگونی مواجه می‌شوند. همچنین شاهد ورود جراح‌های عمومی در حیطه جراحی‌های پلاستیک هستیم که این امر تبعات گوناگونی دارد. بسیاری از بیماران بدون توجه به تخصص پزشک و بدون بررسی نحوه کارکردش تصمیم به عمل جراحی و دیگر اقدامات پزشکی می‌گیرند. در برخی مواقع شاهد انجام عمل جراحی در مطب‌ها هستیم که منجر به مرگ و میر شده است. این اقدام می‌تواند با عوارض گوناگونی همچون آمبولی، خونریزی، حساسیت به دارو و... همراه باشد. در این شرایط به دلیل عدم دسترسی به بیمارستان و تجهیزات پزشکی بی‌شک بیمار فوت می‌کند. از دیگر پیامدهای انجام عمل جراحی در مطب‌ها را می‌توان عدم رضایت بیمار از نتایج آن دانست، چون در این نوع عمل‌ها پزشک با هول و هراس مبادرت به عمل جراحی می‌کند، به این ترتیب عمل انجام شده چندان رضایت بخش نیست. این نوع عمل‌ها با شکایت از پزشکان و عمل‌های دوباره و چند باره همراه است. با بررسی پرونده‌های موجود در پزشکی قانونی و نظام پزشکی شاهد افزایش جراحی‌های غیر ضروری هستیم. برای مثال فردی با بینی کج ممکن است با عمل جراحی شکل ظاهری اش به هم خورده و مجبور به شکایت از پزشک معالجش شود.

هشدار وزارت بهداشت درباره کلینیک‌های غیرقانونی

شهریور امسال مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: مواد مصرفی و تجهیزاتی که در کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو داشته باشند تا بتوانند در کلینیک‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند. شهریار اسلامی‌تبار با بیان اینکه کلینیک‌های زیبایی در کشور بسیار زیاد شده‌ است، افزود: شاهدیم که بسیاری از این کلینیک‌ها به صورت غیرقانونی فعالیت دارند که باید مسئولان مربوطه نظارت‌های خود را با جدیت در این زمینه انجام دهند. او تاکید کرد: بازرسی از کلینیک‌ها بر عهده چند سازمان در حوزه‌های مختلف است. در عین حال باید توجه کرد مواد مصرفی و تجهیزاتی که در کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو داشته باشند تا بتوانند در کلینیک‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند. اسلامی تبار ادامه داد: مراجعه ‌کنندگان به کلینیک‌ها حتما همه شرایط را از سازمان‌های مربوطه مورد استعلام قرار دهند و از امکانات کلینیک از لحاظ سلامتی و اصل بودن مطمئن شوند. بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: اگر از کلینیک‌های زیبایی شکایتی شود، بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین مربوطه برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد.

جراحان زیبایی موظفند تنها موارد ذکر شده در دانشنامه فارغ‌التحصیلی‌شان را که در پروانه مطب آنها قید شده بر تابلو و در معرفی خود ارائه کنند. دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با هشدار نسبت به اینکه رشته تخصصی تحت عنوان متخصص جراحی زیبایی، اساسا وجود ندارد، گفت: عناوینی که با عنوان پلاستیک صورت، پلاستیک بینی، پلاستیک سینه و شکم در تبلیغات پزشکی به کار می‌رود، همگی تبلیغات غیر واقعی و کذب است. سید جواد امیری زاد افزود: بر اساس ضوابط و قوانین موجود، فارغ التحصیلان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی که رشته مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی و طی دوره تخصصی جراحی عمومی به مدت چهار سال و پس از آن گذراندن دوره سه ساله آموزش فوق تخصصی جراحی پلاستیک، ترمیمی، زیبایی و کسب مدرک مورد تایید مراجع علمی، مجاز به انجام اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی می‌شوند. او اظهار کرد: بر اساس قوانین وزارت بهداشت، انجام هر گونه اقدامی در زمینه جراحی زیبایی منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. برای مثال اعمال جراحی زیبایی بینی به لحاظ قانونی باید توسط افرادی انجام شود که در دوره آموزش آنها، آموزش این جراحی قید شده باشد. دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: حیطه فعالیت جراح را در دوره‌های آموزشی، برنامه درسی (کوریکولوم آموزشی) بر اساس اینکه یک پزشک قرار است پس از فارغ التحصیلی چه وظایفی را انجام دهد، مشخص و معین می‌کند و پزشک به طور قانونی حق دارد تنها بر اساس مواردی که آموزش دیده است، اقدام به اعمال جراحی کند. او تصریح کرد: از آنجا که پزشکی رشته ای جامع نگر بوده، هر فرد در هر زمینه‌ای که آموزش پزشکی ببیند، باید اطلاعاتی نسبت به سایر رشته‌ها داشته باشد که این موضوع به نادرست زمینه دخالت در برخی رشته‌های پزشکی از سوی پزشکان غیرمتخصص را فراهم می‌کند. امیری زاد با اشاره به اینکه طبق قانون، پزشکان موظفند، تنها موارد ذکر شده در دانشنامه فارغ‌التحصیلی‌شان را که در پروانه مطب آنها قید شده بر تابلو و در معرفی خود ارائه کنند، یادآور شد: استفاده از عناوین غیرواقعی و کذب در تابلوی مطب و در تبلیغات پزشکی غیر قانونی است. دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: به علت برخورد نکردن مستمر مراجع قانونی مرتبط همچون وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی سوء استفاده در این زمینه تاکنون ادامه یافته است. او از هموطنان خواست با توجه به آشفته بازار تبلیغات برای جراحی زیبایی، نخست از انجام عمل‌های جراحی غیر ضروری زیبایی اجتناب کرده، دوم تحت تاثیر تبلیغات، به ویژه تبلیغات رسانه ای اعم از تبلیغات ماهواره ای و تبلیغ در مجلات تصمیم به انجام جراحی‌های زیبایی قرار نگیرند. امیری زاد یادآور شد: هموطنانی که در زمینه اعمال جراحی پلاستیک یا اعمال جراحی زیبایی پرسش‌ها یا ابهاماتی دارند می‌توانند به وب سایت این انجمن به نشانی www.plasticsurgeons.ir مراجعه کنند.

بیماران ناراضی از جراحی شکایت کنند

رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره روند شکایت‌ها از جراحی‌ها پیش‌تر به «آرمان» گفته بود: هر شخص در مرحله شکایت ابتدا به دادسرا مراجعه کرده و بعد پرونده در هیات بررسی توسط کارشناسان و متخصصان آن رشته مورد ارزیابی قرار گرفته می‌شود. در نظام پزشکی بیمار به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و بعد از بررسی‌های کارشناسان پزشک با پرداخت دیه یا محرومیت از مطب محکوم می‌شود. ایرج خسرونیا افزوده بود: فرد قبل از ورود به مطب باید تابلوی پزشک را مطالعه کند. در مرحله بعد می‌تواند از بیماران قبلی آن پزشک درباره او پرس و جو کند. در ضمن بیمار نباید به هیچ عنوان در مطب تحت انجام عمل جراحی قرار گیرد. در صورت بروز هر گونه نارسایی بیمار می‌تواند به دادسرای نظام پزشکی یا دادسرای جرایم عمومی مراجعه کند.

دریافت کننده و انتشار دهنده:زهره حاجیان

700700

کد خبر: 739986

وب گردی

وب گردی