نیل به کیفیت، کارآیی و هزینه کمتر از اهداف اصلی و مهم دانشگاه آزاد اسلامی است/پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با انجام پژوهش کاربردی هدفمند و مسئله محور

هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی عصر روز گذشته با قرائت بیانیه این اجلاس توسط دکتر رهنمای رودپشتی دبیر اجلاس به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز در متن این بیانیه آمده است:

با لطف و عنایت پروردگار متعال و با تائید حضرت امام (ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد عالمانه و بینش آینده نگر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید هیات موسس وهیأت امناء شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی را که تاثیری شگرف در توسعه آموزش عالی ایران داشت از خود به یادگار نهاد.

اینک بار دیگر مدیران این دانشگاه فراگیر که آثار حیات بخش آن در ابعاد علمی و آموزشی، فرهنگی و اقتصادی منشاء خیر و مایه مباهات کشور است، گردهم آمده اند تا در جهت توسعه دانش، فرهنگ و اقتصاد با بهره گیری از تمام ظرفیت های بالقوه دانشگاه با گام های استوار به پیش روند.

شعار هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه با محوریت "دانش، فرهنگ و اقتصاد" و با گرامی‌داشت یاد و خاطره حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) که نقش اساسی در توسعه آموزش عالی ایران را با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی داشتند" در روزهای 19 و 20 اسفند 95 تشکیل شد.

ما مدیران دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تجدید میثاق با آرمان های بلند امام راحل، و پیروی از رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری، ضمن ابراز خرسندی از انتصاب شایسته دانشمند فرهیخته، استاد گرامی جناب آقای دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس و هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که نشانگر نقش موثر این دانشگاه در آموزش عالی ایران است، از درگاه خداوند متعال مسألت داریم با توجه به تجارب خردمندانه ایشان شاهد رشد و شکوفایی روزافزون این مجموعه بزرگ آموزشی در کشور باشیم و بیانیه هفتاد و یکمین اجلاس دانشگاه را به شرح ذیل اعلام می داریم:

1-دانشگاه آزاد اسلامی، آمادگی خود را برای تعامل و همکاری با دولت تدبیر و امید، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم هیأت مؤسس و هیأت امناء دانشگاه مخصوصاً با جناب آقای دکتر ولایتی جهت توسعه اهداف آموزش عالی از طریق ظرفیت عظیم این دانشگاه اعلام داشته وخواهان ایجاد تعادل و برخورد عادلانه در قبال برنامه ها و فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور هستیم.

2-دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه آموزش عالی و تقویت کیفی استانداردهای آموزشی با بهره-گیری از نظرات صاحبان اندیشه، برنامه های جامع و روز آمد در جهت استانداردسازی، و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین را طراحی و اجرا نموده و نسبت به بازمهندسی نحوه توزیع و جذب هیات علمی بیشتر و توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی، و ایجاد رشته های نو و بین رشته ای متناسب با نیازهای جامعه و صنعت و جذب هیات علمی بیشتر اقدام نموده است و این حرکت یعنی توسعه کیفی در سر لوحه برنامه های دانشگاه است.

3-پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با انجام پژوهش کاربردی هدفمند و مسئله محور، ثبت اختراع ملی و بین‌المللی، تاسیس و توسعه مراکز رشد واحدهای فناور، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک علم و فن آوری و شهرک‌های فن آوری آزاد (شفا)، بهره‌وری حداکثری از ظرفیت عظیم شبکه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (ساها) از برنامه‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی است.

4- دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مشارکت در تحقق اهداف متعالی و توسعه پایدار همه جانبه کشور، طرح ها و برنامه های راهبردی خود را با رویکرد پیوست های فرهنگی تدوین می نماید و بر اولویت فرهنگ تاکید می شود. تکریم از ارباب رجوعان به ویژه دانشجویان در اولویت امور دانشگاه قرار دارد و در جهت سلامت روحی دانشگاهیان در محیطی با نشاط و امن تلاش خواهیم کرد.

5- نیل به کیفیت، کارآیی و هزینه کمتر از اهداف اصلی و مهم دانشگاه می باشد، برنامه کاهش وابستگی مالی دانشگاه به شهریه و جذب منابع درآمدی مبتنی بر توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری های دانشگاه مستلزم مدیریت درآمد و هزینه و پیگیری امور صرفه جویی و تکیه بیشتر بر اقتصاد دانش بنیان است.

6-دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه کمی و کیفی آموزش و پژوهش علوم پزشکی را در سرلوحه اهداف خود قرار داده است و اجرای برنامه های اعتباربخشی داخلی و بین المللی آموزشی و درمانی، توسعه رشته های علوم پزشکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، توسعه و ارتقای مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی، تامین بستر درمانی مناسب برای آموزش بالینی را به صورت جدی پیگیری می نماید.

7- تکمیل و بهره برداری پروژه های عمرانی نیمه تمام و مورد نیاز دانشگاه طی 3سال و نیم اخیر، دریافت اسناد قطعی املاک و اراضی ارزشمند آماده سازی زیرساخت های نرم افزاری وساختاری استفاده از ظرفیت مازاد دانشگاه در حوزه گردشگری، بهره برداری از طرح های تجمیع ارتقا سطح فنی در اجرای پروژه های عمرانی و تبدیل به احسن املاک مازاد در جهت تامین درآمد پایدار و دیگر محورهای فعالیت حوزه عمرانی است.

8-با معرفی توانمندی های دانشگاه آزاد اسلامی به کشورهای مختلف از فرصت های ایجاد شده در روابط بین الملل با جذب دانشجویان غیرایرانی و ایجاد سامانه های الکترونیکی در حوزه بین الملل به توسعه روابط و تعامل با دانشگاه ها و سازمان‌ها و انجمن های علمی- بین‌المللی اهتمام نموده به طوری که در سطح منطقه ای و جهانی در زمره دانشگاه های برتر و کارآمد باشیم و از طریق این شبکه فارسی زبانان خارج از کشور را جذب می کنیم.

9- ارتقای سلامت روحی و جسمی از طریق توسعه فعالیت های حوزه ورزش همگانی و پرکردن اوقات فراغت، تلاش در راه اندازی شرکت های دانش بنیان در حوزه ورزش و درآمدزایی از منابع ورزشی موجود، همچنین راه اندازی شعب باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه، در راستای ارتقای ورزش حرفه ای و تقویت نماد دانشگاه از اهداف حوزه ورزش می باشد.

-10 سازمان سما نسبت به توسعه مدارس سما در مناطق کمتر توسعه یافته، گسترش پژوهش‌های دانش‌آموزی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و کاربنیان و تمرکز بر مهارت‌آموزی و کارآفرینی و حمایت از تولیدات داخلی مجموعه سما از طریق بازاریابی درون سازمانی و درون دانشگاهی، راه‌اندازی شعب جدید آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با عزمی راسخ اقدام خواهد نمود.

-11 توسعه ابزار فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی سطوح علمی و فرهنگی الزامی است و استفاده درست از این فن آوری، شتاب در رشد دانشگاه و صرفه جویی در هزینه ها را در بر دارد. لذا از تمام ظرفیت ها به منظور توسعه زیر ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباط و مکانیزاسیون بهره خواهیم گرفت.

12- برنامه ریزی در امور آموزش عالی با رویکرد آینده پژوهی کلیدی ترین سند رشد است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه رقابتی و پویا و کارآفرین در عرصه های بین المللی با رویکرد مدیریت برنامه محور حرکت می‌کند. استقرار سامانه جامع ارزیابی عملکرد و رتبه بندی، توانمندسازی منابع انسانی طی دوره های آموزشی کوتاه مدت، تقویت معیشت پایدار کارکنان دانشگاه از ابزارهای اساسی برنامه ریزی می باشد .

در پایان نظر به اینکه محتوای کاری اجلاس شورای مرکزی برگزاری جلسات کمیسیون های تخصصی می‌باشد بنابراین پیگیری جدی اقدامات عملی در قبال این موضوع ضرورت دارد و مدیران دانشگاه بر اجرایی شدن مصوبات اجلاس 71 متعهد هستند.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 740123

وب گردی

وب گردی