استفاده از ظرفیت جوامع محلی به منظور حفاظت از گونه های نادر

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با ابراز تاسف از تلف شدن ۴ قلاده پلنگ ایرانی طی ماه گذشته، گفت: باید از تمامی ظرفیت ها در جهت حفاظت از این گونه در معرض انقراض استفاده کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علی اکبری، با ابراز تاسف از تلف شدن 4 قلاده پلنگ طی ماه گذشته با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت ها در جهت حفاظت از این گونه در معرض انقراض بهره برد، گفت: اگر نمی توان در جهت احیای نسل گونه های نادر جانوری اقدام کرد بهتر است به گونه ای عملل شود که تعداد این گونه با کاهش مواجه نشود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق شنیده ها علت مرگ دو قلاده نصب تله سیمی بوده که بهتر است تدابیر ویژه ای برای رفع این مشکل اتخاذ و محل زیست این گونه ایمن سازی و محیط امنی برای حفاظت از این گونه ایجاد شود.

اکبری بر لزوم افزایش سطح آگاهی مردم و جوامع محلی نسبت به خطر انقراض پلنگ ایرانی تاکید کرد و یادآور شد: به طور قطع نقش صداوسیما و رسانه ها در این رابطه بسیارتاثیرگذار و حائز اهمیت است که در این راستا باید با تولید برنامه های مناسب و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خطر انقراض نسل پلنگ ایرانی را به مردم گوشزد کند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت جوامع محلی و بومی برای حفاظت از پلنگ ایرانی تاکید کرد و گفت: علیرغم آنکه جوامع محلی و بومی می توانند در جهت حفاظت از این گونه موثر باشند اما متاسفانه نقش این قشر در مدیریت و حفاظت از گونه های نادر جانوری کمرنگ است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه گونه های نادر جانوری بخشی از سرمایه ملی کشور هستند در رابطه با رسانه ای نشدن تلفات پلنگ ایرانی، افزود: بهتر است تلفات این گونه در معرض انقراض رسانه ای شده و مسئولان محلی و استانی اخبار تلفات را در اختیار رسانه ها قرار دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش تعداد محیط بانان عاملی موثر در جهت حفاظت بهتر از گونه های نادر جانوری است، افزود: هر چند ممکن است جرائم صیدوشکار بازدارنده و مطابق با شرایط روز نباشد اما قانون نحوه برخورد با متعدیان و شکارچیان غیرمجاز را مشخص کرده است؛ البته در جهت حفاظت از گونه های نادر بهتر است نقش مردم، روستاییان، جوامع محلی و بومی پررنگ تر و از مشارکت آنها در زمینه حفاظت محیط زیست بهره برد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم استفاده از تجارب، فناوری و تکنولوژی های روز دنیا برای احیای نسل پلنگ ایرانی تاکید کرد و گفت:حفاظت از گونه های نادر جانوری باید در دستور کار دستگاه های ذی ربط قرار گیرد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 740126

وب گردی

وب گردی