آبگیری 2 سد بزرگ کشور در سال آینده

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه سدهای کهیر و شهری کور استان سیستان وبلوچستان از بزرگترین پروژه های سدسازی کشوراست گفت: این دو سد بزرگ با تامین اعتبار 180 میلیارد تومان سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحاج رسولی‌ها با بیان اینکه عملیات احداث سد شهر کور شهرستان مهرستان از سال 92 آغاز شده است اظهار کرد: پروژه احداث این سد از بزرگترین طرح های سد سازی کشور است که برای تکمیل آن 120میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی افزود: آبگیری این سد با تخصیص90میلیارد تومان اعتبار و30میلیارد دیگر به صورت اوراق خزانه سال آینده آغاز می شود.

مشاور وزیر نیرو همچنین از آبگیری سد کهیرشهرستان کنارک در نیمه اول سال 96 خبرداد و گفت:هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه 80 درصد است که با اعتباری بالغ بر50میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

به گفته حاج رسولی ها عملیات احداث خط انتقال آب از سد زیردان شهرستان کنارک به منطقه پیرسهراب چابهار نیز درسال96با 52 میلیارد تومان اعتبار آغازمی شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به بازدید خود از بخش زرآبادشهرستان کنارک تاکیدکرد: باتوجه به بحران آب و پایین آمدن سطح آب سفره های زیرزمینی باید چاهای فاقد پروانه ساماندهی و برداشت های غیرمجاز بانصب کنتور هوشمند کنترل شود.

عملیات احداث سدکهیر در جنوب سیستان وبلوچستان باگنجایش 314 میلیون مترمکعب ذخیرسازی آب از سال 88 آغازشده است که با بهره برداری ازآن 2450 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست منطقه به صورت تحت فشارآبیاری خواهد شد. همچنین گنجایش سد شهری کور 460 هزار مترمکعب است که برای ذخیره سازی آب سیلاب های منطقه در مصارف کشاورزی وجلوگیری از هدر رفت آن در پاکستان ساخته شده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

کد خبر: 740143

وب گردی

وب گردی