توصیه‌هایی درباره دیابت و چگونگی تزریق انسولین

یک فوق تخصص غدد گفت: انسولین نباید همیشه در یک نقطه از بدن تزریق شود؛ چراکه این اقدام موجب جمع شدن انسولین زیر پوست شده و کارایی لازم را نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر وزیریان اظهار کرد: دیابت نوع یک پر سر و صدا و طوفانی است، اما نوع دوم مرموز و بی‌صدا بروز می‌کند.

وی افزود: دیابت نوع یک وابسته به انسولین است، اما نوع دوم چنین نیست. البته دیابت حاملگی نیز زیرمجموعه‌ای از دیابت نوع دوم است. در مواردی هم قندخون به طور موقت بالا می‌رود و ممکن است افرادی که به علت بیماری‌های مختلف تحت درمان کورتن باشند، دچار قندخون بالا شوند که البته گذرا است و برخی احتیاج به درمان دارند، اما به محض قطع شدن داروی کورتن قندخون افت خواهد کرد.

وزیریان با اشاره به اینکه با پیشرفت علم، انسولین‌های جدید به صورت خودکاری در دسترس است که هم کارایی بیشتری دارد و هم به راحتی قابل استفاده‌اند، بیان کرد: در دنیا 150 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و 10 درصد آنها یعنی 15 میلیون نفر دیابت نوع یک دارند که این نوع بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود.

این فوق تخصص غدد با یادآوری اینکه دیابت نوع یک، دو بروز سنی دارد که اغلب در پنج تا هفت سال و دیگری در سنین بلوغ بروز می‌کند، گفت: یکسری فاکتورها باید دست به دست هم دهند تا شخص دچار دیابت نوع یک شود، در این زمینه ویروس‌ها یکی از علل شناخته شده هستند و این مساله در سنین پایین موجب می‌شود تا کودکان بیشتر در خطر ابتلا باشند، البته عوامل ژنتیکی و ارثی نیز در این بیماری موثر است.

وی افزود: دیابت نوع یک وقتی بروز کند باعث لاغری و ضعیف شدن بیمار می‌شود. علل اصلی دیابت نوع یک نیز عبارتند از استعداد ژنتیکی(ارثی)، اختلال و بیماری سیستم ایمنی بدن، برخی ویروس‌ها و فشار عصبی یا استرس.

وزیریان بیان کرد: دیابت نوع یک دختران و پسران را به طور مساوی درگیر می‌کند و ربطی به سطح اقتصادی و اجتماعی افراد ندارد؛ علائم این بیماری عبارتند از تشنگی زیاد و نوشیدن آب بسیار (پرنوشی)، گرسنگی(پرخوری)، ادرار و خستگی زیاد، کم شدن وزن بدن و لاغری و تهوع، استفراغ و از دست دادن آب بدن.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: عوارض عروقی کوچک شامل عوارض چشمی و کلیوی، عوارض عروقی بزگ شامل عوارض قلبی، مغزی و محیطی و عوارض عصبی از مشکلات دیابت هستند.

وی با اشاره به اهداف درمان دیابت اظهار کرد: تکامل و رشد طبیعی، کنترل قند خون، حفظ وضع تغذیه مناسب، پیشگیری از عوارض و بهبود کیفیت زندگی از جمله این اهداف محسوب می شوند؛ البته خوشبختانه دیابت بر روی رشد افراد تاثیر چندانی ندارد و بعضا کودکان دیابتی از قد خوبی برخوردار هستند.

وزیریان با تاکید بر اینکه انسولین نباید همیشه در یک جا تزریق شود، گفت: این اقدام موجب جمع شدن انسولین زیر پوست شده و کارایی لازم را ندارد. بنابراین باید حتما به صورت چرخشی در جاهای مختلف بدن تزریق شود و نحوه تزریق انسولین نیز حتما باید مد نظر افراد قرار داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اکنون دیابت نوع دوم در ایران در حال شیوع است، خاطرنشان کرد: درمان دیابت از طریق رژیم غذایی و محدود کردن انرژی دریافتی، فعالیت بدنی و ورزش دائمی و منظم، استفاده از انسولین و آموزش افراد قابل کنترل و حتی پیشگیری است.

دریافت کننده: نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 740170

وب گردی

وب گردی