ادامه پیشروی عراقی‌ها در غرب موصل

فرماندهی عملیات آزادی نینوا از کنترل نیروهای عراقی بر مناطق دیگری از غرب موصل و همچنین کرانه غربی رود دجله خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، رشید یارالله، فرمانده عملیات "به سوی تو می‌آییم نینوا" در بیانیه‌ای اعلام کرد: لشگر نهم زرهی ارتش و لشگر امام علی روستاهای الجماسه و الحمیدات در محور جنوبی شهر بادوش، واقع در شمال غرب موصل را آزاد کردند.

یارالله همچنین از سیطره نیروهای عراقی بر کرانه غربی رود دجله خبر داد.

با سرعت گرفتن آهنگ پیشروی‌های ارتش، روز گذشته فرمانده عملیات استان نینوا اعلام کرده بود که عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل را عملا باید پایان یافته محسوب کرد.

در همین راستا، منابعی در پلیس فدرال عراق در غرب موصل اعلام کردند که نیروهای واکنش سریع و پلیس فدرال به توصیه مشاوران آمریکایی از برخی مناطق در این محور که هدف حملات داعش قرار گرفت، عقب‌نشینی کرده‌اند.

حملات این نیروها به مقرهای داعش پس از حمله جنگنده‌های ائتلاف آمریکا به این مقرها از سرگرفته می‌شود.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور ابقای غیرنظامیان در بخش غربی موصل را داده تا از آن‌ها محافظت شود.

مناطق باقی مانده در دست داعش در غرب موصل

این دستور درحالی صادر شده که نیروهای عراقی وارد درگیری‌های شدید با تروریست‌های داعش در چندین منطقه از بخش غربی شده‌اند.

گفته می‌شود با تشدید درگیری‌ها در غرب موصل، تروریست‌های داعش غیرنظامیان در شرق را با موشک‌های کاتیوشا و سلاح شیمیایی هدف قرار می‌دهند و با پهپادها به محله‌ها و ساکنان حمله می‌کنند.

مهند الاومری، مسئول اطلاع‌رسانی نهادهای جامعه مدنی در استان نینوا اعلام کرد که داعش با خمپاره مساجد السورجی و السلام در محله سومر در شرق موصل را هدف قرار داده است.

وی افزود: نیروهای امنیتی مساجد را از غیرنظامیان تخلیه کرده‌اند. حملات داعش به این مساجد پس از آن صورت گرفت که خطیبان نماز جمعه در این مساجد درباره پیروزی نیروهای عراقی و رهایی ساکنان غرب موصل از چنگ داعش صحبت کرده‌اند.

در همین راستا، جاسم محمد الجاف، وزیر امور مهاجرت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود 6460 تن از ساکنان محله‌های غربی موصل طی چند ساعت گذشته آواره شده‌اند.

وی تأکید کرد که از آغاز عملیات در محور غربی تاکنون 76787 تن آواره شده‌اند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 740172

وب گردی

وب گردی