کدخدایی: صحبت‌های رئیس مجلس دلیل بر این است که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد

سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 به بیان گزارش از طرح ها و مصوبه های یک ساله شورای نگهبان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود در سال 1395، از عملکرد یک ساله شورای نگهبان گزارش داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس مجلس گفته است منتقدان به دلیل ترس از ردصلاحیت شورای نگهبان تنها از مجلس انتقاد می‌کنند، گفت: شورای نگهبان ترس ندارد، الان که شما اینجا هستید آیا از ما می‌ترسید؟! هرچه دل تنگتان می‌خواهد بگویید. اتفاقا همین صحبت رییس مجلس نیز نشان می‌دهد که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر آیت‌الله جنتی مبنی بر مصیبت خواندن بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر به دلیل تعداد زیاد ثبت‌نام‌کنندگان، تصریح کرد: شورای نگهبان قطعاً در انتخابات شوراها ورود نخواهد کرد. چرا که اصل 99 قانون اساسی چنین اختیاری را به ما نداده است و اظهارنظر آیت‌الله جنتی نه به عنوان دبیر شورای نگهبان بلکه به عنوان رئیس مجلس خبرگان مطرح شده است که در واقع نگرانی از این وضعیتی است که در انتخابات شوراها در کشور ما وجود دارد.
وی ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر انتخابات شوراها نهایت تلاش خود را برای نظارت بهتر بر انتخابات داشته باشد چرا که شورای نگهبان نه ادعایی در این باره و نه فرصت و امکانات لازم برای نظارت بر انتخابات شوراها را دارد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره رویکرد شورای نگهبان نسبت به تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: این موارد رصد می‌شود و شورای نگهبان در عمل به وظایف قانونی خود در هنگام بررسی صلاحیت‌ها اظهار نظر خواهد کرد. اگرچه دستگاه‌های اجرایی و نیروی انتظامی نیز نسبت به این موارد تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهند.
سخنگوی شورای نگهبان در توضیح تکمیلی نسبت به نقل قول ارگان رسانه‌ای دولت از وی مبنی بر اینکه «شاید بهتر بود وزیر اطلاعات به جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی دعوت نمی‌شد» گفت: منظور من این بود که ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد تا رسانه‌ها اینقدر به آن نپردازند و هر بار نسبت به آن سئوال نکنند. به قول دوستان، پشت دوربین گفتیم که اینقدر فلاش‌بک نکنید و بازگشت به گذشته نداشته باشید و گرنه مطابق قانون ما از مراجع قانونی استعلام می‌کنیم و نظر آنها را می‌شنویم و این موضوع در تمام موارد انجام می‌شود.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظری که از شما درباره استعلام از وزیر سابق اطلاعات در جریان بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی منعکس شد همان نظر خودتان بوده است یا نه،‌ بیان داشت: ما از دوستان رسانه‌ای نمی‌توانیم گله کنیم؛ آنها هرطور بخواهند به شورای نگهبان حمله می‌کنند و ما هم حرفی نمی‌زنیم و شکایتی نمی‌کنیم اما از دوستان خواهش داریم که در سال 96 اخلاق‌مداری و امانت‌داری را رعایت کنند و دست کم مطلب ما را صحیح، انعکاس دهند.
خبرنگاری پرسید «عده‌ای با قاطعیت می‌گویند ما در انتخابات ثبت‌نام می‌کنیم و رد صلاحیت نمی‌شویم»، نظر شما در این‌باره چیست؟ دکتر کدخدایی پاسخ داد: خود شورای نگهبان هم این مقدار مطمئن نیست. بنابراین هر اظهار نظری در این‌باره قبل از اظهار نظر شورای نگهبان فاقد اعتبار قانونی است و ما نیز اکنون نمی‌توانیم در این باره اظهارنظر داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی از افراد که در انتخابات پیشین رد صلاحیت شده‌اند و اکنون مجددا نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای شده‌اند؛ پالسی دریافت کرده‌اند؟ خاطرنشان کرد: این سوال را باید از خود آن افراد پرسید اما شورای نگهبان به هیچ کسی نه پالس می‌دهد و نه نظری را اعلام می‌کند و اعلام نظر شورای نگهبان در مهلت بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.
خبرنگاری درباره مجادله یا بگو مگو، میان دکتر کدخدایی و آقای مطهری در فضای مجازی سؤال پرسید. سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد:‌ ما مجادله‌ای نداشتیم و با هیچکس نیز بگومگو، نداریم و فقط نظر قانونی را اعلام کردیم و از گذشته نیز همین روال بوده است. بنابراین اگر کسی نظری دارد باید به مراجع قانونی مراجعه کند چراکه قوانین با نظر یک نفر قابل تغییر نیست و باید قانون را مدنظر قرار داد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری که از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس به علت مغایرت با سیاست‌های کلی برای اولین بار پرسیده بود، گفت: این اعلام مغایرت با سیاست‌های کلی از سوی شورای نگهبان برای اولین بار نبوده و از سال 78 اتفاق افتاده است و مجلس نیز بر اساس نظر شورای نگهبان مصوبه خود را اصلاح می‌کرد. پس از آن نیز در سال‌های 92 به بعد آیین‌نامه نظارت بر سیاست‌های کلی، تصویب شد و به تأیید مقام معظم رهبری رسید که در برنامه پنجم مبنای تصمیم‌گیری قرار گرفت.
وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان به هنگام بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قطعا به همه وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد؛ درباره رصد تبلیغات در فضای مجازی اظهار داشت: شورای نگهبان تا آنجا که امکانات اجازه دهد رصد خود را بر تبلیغات در فضای مجازی را انجام می‌دهد اما نیازمند قانون جامعی هستیم که اختیارات لازم را به ما بدهد.
کدخدایی در پایان درباره آخرین وضعیت مصادیق تعیین رجل سیاسی در شورای نگهبان گفت: موضوع بررسی معیارهای رجل سیاسی‌مذهبی در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و امیدواریم این کار به زودی انجام شود.

خبرنگار راضیه فراهانی/تایید کننده: سرلک

کد خبر: 740188

وب گردی

وب گردی