مطهری: نقد باید منصفانه باشد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسی می خواهد نقدی انجام دهد باید نقد منصفانه باشد، نقد منصفانه در طرف مقابل تاثیر خواهد گذاشت، وقتی نقد شونده احساس کند این شخص هم نقاط منفی و هم نقاط مثبت را می بیند، روی او تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز علی مطهری روز شنبه در دومین نشست هشتمین مجلس دانش آموزی اظهار کرد: اگر ما ملاک را قانون قرار ندهیم و استفسارهای شخصی ملاک قرار گیرد، انضباط کشور از بین می رود و دچار آسیب و نقصان می شود.
وی ادامه داد: اگر کسی می خواهد نقدی انجام دهد باید نقد منصفانه باشد، نقد منصفانه در طرف مقابل تاثیر خواهد گذاشت، وقتی نقد شونده احساس کند این شخص هم نقاط منفی و هم نقاط مثبت را می بیند، روی او تاثیر خواهد گذاشت.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نقد منصفانه چه در مجلس دانش آموزی و چه در مجلس شورای اسلامی باید رعایت بشود، خطاب به اعضای مجلس دانش آموزی تصریح کرد: بهرحال شما هم به نوعی وارد مجلس قانگذاری در بخش آموزش و پرورش شده اید، این مرحله به دنبال خود قانونمندی می آورد و کسی که با قانون سر و کار دارد و قانونگذاری می کند، قطعا باید قانونمند هم باشد.
مطهری همچنین بر نگاه کلان و ملی اعضای مجلس دانش آموزی در حوزه قانونگذاری تاکیدکرد و گفت: درمورد موضوعات باید نگاه ملی و کلان داشته باشیم و اولویت ها را به درستی تشخیص دهیم.
وی از آثار مجلس دانش آموزی را ارتقای فرهنگ مشارکت دانست و خاطرنشان کرد: این یک مزیت است که ما عادت به کار جمعی کنیم و کارها را به صورت فردی انجام ندهیم
وی ادامه داد: فرهنگ مشارکت را با این روش می‌توانیم به همه شئون جامعه سرایت دهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که باید در همه کارها به کار جمعی عادت کنیم، گفت: مجلس دانش آموزی باعث مشارکت درامور و مشورت توسط دانش آموزان از همان دوره جوانی می شود.
مطهری افزود: مشورت مقوله ای است که در اسلام به آن توصیه شده است؛ در دوره پیامبر اسلام (ص) می بینید که ایشان برای این که دیگران یاد بگیرند با مشورت کردن با دیگران آموزش مشورت می داند.
نایب رییس مجلس همچنین در مورد مطالب کتب درسی یادآور شد: موضوعاتی مانند اصالت جامعه یا اصالت فرد، در کتاب های درسی در سطح بالاتر از دبیرستان است و بنا به نقصی که دارد، فهم آن کمی مشکل است.
وی بهترین روش تعلیم و آموزش را تقویت قوه تعقل، تجزیه و تحلیل دانش آموز و تعلیم دهنده دانست و خاطرنشان کرد: شما قوه تعقل خود را باید قوی کنید نه این که او ذهن را درگیر حفظ کردن کنید و دائما چیزهایی را به صورت نامنظمو بدون هر گونه نظمی حفظ کنید.
فرزند شهید مطهری به آثار این بزرگوار هم اشاره کرد و گفت: آثار شهید مطهری را نگاه کنید، مطالب بسیار پیچیده را در جالب ترین شکل ممکن بیان کرده است.
وی ادامه داد: در واقع سهل و ممتنع است، سلیس و روان، اما وقتی خود انسان می خواهد آن را بیان کند می بیند که نمی شود، علت هم تسلط بر موضوع است، همین کتاب هایی کلیات منطق، فلسفه و کلام و عرفان و حکمت عملی را ببیند، ایشان چقدر روان بیان کرده است.
مطهری با بیان این که ما نباید از الفاظ پیچیده و سنگین در کتب درسی استفاده کنیم، یادآور شد: دانش آموزان کتب درسی را ارزیابی می کنند، نسبت به مفید بودن این کتب اظهار نظر می کنند
وی از شورای عالی آموزش و پرورش خواست نسبت به بررسی کتب اهتمام داشته باشد تا برخی از این کتب از ابتدا ابلاغ یا از اصلاح شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی به نظارت کتب درسی توسط شهیدان بهشتی و باهنر در قبل از انقلاب و روان بودن آنها اشاره کرد و گفت: درحال حاضر درمورد کتاب های درسی فکر اساسی کنیم.
نایب رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در مجلس شورای اسلامی بر حضور نمایندگانی تاکید داریم که نگاه ملی داشته باشند و مصلحت کلان کشور را بدون در نظر صرفا مصلحت منطقه و حوزه انتخابیه در نظر بگیرند.
مطهری ادامه داد: مجلس دانش آموزی هم باید در سطح خودش نگاه کلان و ملی داشته باشد، دانش آموزانی که از شهرها و استان مختلفی آمده اند قطعا تعلق خاطری به منطقه خودشان دارند و ممکن است دوست داشته باشند اگر قانونی و ضابطه ای تصویب می شود،به نفع منطقه خودشان باشد.
وی افزود: شما باید ببینید چه چیزی به نفع کل کشور است و آن را در نظر بگیرید.
مطهری در مورد وضعیت بودجه برای مجلس دانش آموزی نیز گفت: باید ردیف بودجه ای برای مجلس دانش آموزی در نظر گرفته شود که البته ما باید برای سال آینده روی موضوع کار کنیم.
وی ادامه داد: دولت باید ردیف مشخصی برای مجلس دانش آموزی در لایحه بودجه قرار بدهد و مجلس هم کمک کند که تصویب شود، بهر حال ما هم آماده همکاری هستیم.
نایب رییس مجلس درباره نشست مشترک مجلس دانش آموزی با مجلس شورای اسلامی هم گفت: لازم است این موضوع در هیات رییسه مجلس بررسی شود و اگر مورد قبول واقع شد جلسه مشترک تشکیل خواهد شد.
دومین نشست هشتمین دوره مجلس دانش آموزی که از امروز 21 اسفند در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرده تا فردا ادامه دارد.

تایید: سرلک

کد خبر: 740236

وب گردی

وب گردی