مردمی که با مهربانی به استقبال بهار می روند/ لبخند کودکان آسیب دیده، به پیراهن بهار سنجاق شد

در این روزهای پایانی سال ۲۴۰ کودک و نوجوان آسیب دیده از معضل اعتیاد و کارتن خوابی، برای خرید شب عید، در طرحی به نام «بوی عیدی» میهمان یاوران کارگروه کودکانه یک موسسه خیریه شدند.

به گزارش ایسکانیوز، ساعت به وقت نوروز، این بار با مهربانی عده‌ای از دغدغه مندان در حوزه آسیب‌های اجتماعی، کوک شد.

وجه تمایز طرح «بوی عیدی» با سایر طرح هایی که به مناسبت سال نو در دیگر موسسات خیریه اجرا می شود در حضور شخص کودکان و نوجوانان در روز خرید و انتخاب وسایل مورد نیاز آن‌ها با سلیقه خودشان است. لذتی شیرین و وصف ناپذیر که شوق ورود به فصل سبز بهار را برای این کودکان آسیب دیده چند برابر کرد.

خرید عیدی بر اساس سلیقه کودکان آسیب دیده

یاوران نیک اندیش یک موسسه خیریه با اجرای طرحی زیبا به نام «بوی عیدی» تعدادی از کودکان و نوجوانان آسیب دیده از اعتیاد و کارتن خوابی را برای در پیش داشتن نوروزی زیبا همراهی کردند.

نرجس ضیاء الملکی مسئول آموزش کودکانه این موسسه خیریه گفت: خرید مایحتاج عید نوروز امسال برای ششمین سال متوالی و البته به صورت منسجم‌تر در برنامه‌های ویژه نوروز موسسه قرار داشت.

وی افزود: در اجرای این طرح، ۲۰۰ کودک برای خرید به بازارچه ای که توسط یاوران موسسه و همراهی و حمایت تولیدکنندگان پوشاک، کفش و سایر حامیان دیگر ایجاد شده بود، دعوت شدند.

مسئول درمان این کارگروه اظهار داشت: علاوه بر کودکان و نوجوانانی که در «بوی عیدی» شهر تهران حاضر بودند، تعداد ۴۰ کودک نیز از دیگر شهرهای کشور در لیست کودکانه قرار دارند که با توجه به پراکندگی شهرها در روز گذشته امکان حضور نداشتند؛ مایحتاج شب عید نوروز برای آن‌ها ارسال خواهد شد و تا قبل از سال نو به دستشان می رسد.

ضیاء الملکی ادامه داد: اغلب کودکان و نوجوانان را فرزندان مددجویان بهبود یافته‌ای تشکیل می دهند که از خدمات درمانی موسسه خیریه در مبحث ترک اعتیاد بهره‌مند شدند و هم اکنون نیز ارتباط خود را با مراکز خدماتی موسسه حفظ کرده اند.

وی تصریح کرد: فراهم کردن امکان انتخاب برای این کودکان و نوجوانان که با سلیقه خود لباس، کفش و سایر لوازم مورد نیاز را خریداری کنند، در زمره اهداف کودکانه قرار داشت که به لطف خدا و همراهی یاوران محقق شد.

*بینایی سنجی کودکان بوی عیدی

کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مضعل اعتیاد در کنار سایر کمبودهایی که در محیط زندگی خود دارند، از حداقل های مورد نیاز خود برای سلامت نیز محروم هستند.

سمیرا ضرابی مسئول درمان کودکانه گفت: با توجه به اطلاعاتی که در زمینه مشکلات بینایی کودکان داشتیم، یک غرفه بینایی سنجی در بازارچه دایر شد تا پس از معاینه کودکان و انتخاب عینک، عینک مورد نظرشان را در اختیارشان قرار دهیم.

ضیاء الملکی افزود: گروه کودکانه متشکل از ۱۳ نفر است که با هدف حمایت و توانمندسازی کودکان آسیب دیده از اعتیاد و کارتن خوابی و با باور مسئول بودن هر فرد در قبال آسیب های جامعه خود شکل گرفته است. این گروه در راستای هدف مذکور، فعالیت‌های درمانی آموزشی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده است.

*مردمی که با مهربانی به استقبال بهار می روند

خدمت و مهربانی در حق افراد ناتوان از ویژگی‌های بارز مردم ایران است و افراد در جایگاه ها و سمت‌های مختلف همواره در امور خیر پیش قدم می‌شوند؛ در واقع می‌توان گفت، مهربانی به یک سنت ارزشمند برای مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به تأمین هزینه‌های اجرای طرح از سوی نیکوکاران اظهار کرد: مشارکت مردم خیّر که همواره در طرح های مختلف این موسسه حضوری پویا و تحسین برانگیز دارند در تحقق رویای کودکان، در طرح «بوی عیدی» نیز قابل ستایش است و ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» نیز، به معنای واقعی تعبیر شد.

*شکوفایی استعداد کودکان آسیب دیده

مسئول آموزش کودکانه، کشف استعداد و شناسایی علائق کودکان آسیب دیده را از جمله اهداف دیگر این کارگروه برشمرد و گفت: حق طبیعی هر کودک و نوجوانی است که در فضایی حضور بیابد که موارد مورد علاقه او شناسایی و تأمین شود و ما در کار گروه کودکانه سعی‌مان بر این است تا فرصت شکوفایی استعداد این عزیزان را فراهم کنیم.

ضیاء الملکی افزود: گریم صورت، نقاشی روی پارچه، فراهم کردن فضای بازی و اجرای نمایشی حاجی فیروز، غرفه هدیه و ایجاد ایستگاه عکاسی از جمله برنامه های جانبی طرح «بوی عیدی» بود که در نهایت با هدف ایجاد فضایی شاد و به دور از دغدغه برای کودکان و نوجوانان صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: تغییر نگرش مردم به آسیب دیدگان اجتماعی، به ویژه دو معضل اعتیاد و کارتن خوابی و تمرین این مسأله مهم که نسبت به اطرافیان خود بی‌تفاوت نباشیم، از جمله مواردی است که باید در زمره فعالیت‌هایی که در راستای کاهش آسیب های اجتماعی انجام می‌شود به آن پرداخت.

مسئول آموزش این پویش گفت: طرح هایی همچون «بوی عیدی» بهانه‌ای است که به اتفاق سایر یاوران همراه این موسسه خیریه در جهت بهبود نگاه مردم و تقویت حس مسئولیت پذیری آن ها به اجرا در می‌آید.

نشاندن لبخند روی لب های کودکان و نوجوانان آسیب دیده از دو معضل اعتیاد و کارتن خوابی، فضای شهر را آکنده از عطر همدلی و حضور مردمی کرد که به مهرورزی و خدمتگزاری مشهور هستند.

این بار شکوفه‌های بهاری لبخند بر لب‌های کودکانی شکوفا شد که تا پیش از این رویاهایشان در حد واژه «رویا» خلاصه می‌شد و معجزه عشق و مهربانی مردمان سرزمینم، بهار را زودتر از همیشه راهی پنجره خانه هایشان کرد.

کودکانی که با وجود زندگی در محله‌های مملو از آسیب های اجتماعی، برای خودشان و برای سرزمینشان ایران، رویاهای زیبایی دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 740393

وب گردی

وب گردی