فقه، شرع و جهان‌بینی ما قدرت بازنگری درباره مسایل زنان را دارند

مشاور وزیر و معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با بیان این اعتقاد که « برخی رویکردها و چارچوب‌های ارزشی و اجتماعی ما نسبت به زنان به تجدید نظر نیاز دارد» تصریح کرد که جهان‌بینی، فقه و شرع ما قدرت این بازنگری را دارند.

به گزارش ایسکانیوز،رضا محبوبی افزود: «مثلا در مورد اینکه اینکه زنان نباید به عنوان تماشاگر مسابقات در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند، باید گفت چه دلیلی برای این تصمیم داریم؟ چرا زنان در جامعه حضور پیدا می‌کنند، مسئولیت می‌پذیرند و حتی به عنوان ورزشکار به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند ولی اجازه تماشای مسابقات ورزشی را ندارند؟ پس نوع نگاه ما باید کمی تغییر کند و روی برخی محدودیت‌ها تجدید نظر شود.»
وی در عین حال تاکید کرد که لازم است « راهکارهای ما برای زنان در چارچوب هنجارهای دینی باشد» و افزود: «در واقع جهان‌بینی ما با حفظ چارچوب‌ها و ارزش‌ها قادر است تعریف جدیدی درباره نقش زنان و حضور آنان در محیط‌های اجتماعی ارائه دهد.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزرت کشور همچنین گفت: گاهی اوقات گمان می‌شود نظام ارزشی ما قادر به حل این مسائل نیست در حالی که این برداشت غلط است. شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شورای انقلاب در چهارچوب نظام دینی درباره نقش زنان در اجتماع اظهار نظر می‌کردند؛ بنابراین در چارچوب اسلام می‌توان قرائت‌های جدید و وسیع‌تری داشت تا به حل مسائل زنان کمک کرد.
وی در ادامه با اشاره به موضوعی که تحت عنوان خودزنی برخی دختران دبیرستانی اخیرا مطرح شده، گفت: گزارشی درباره این موضوع پخش شد و اتمسفری که برای افراد به وجود آمده موجب بروز چنین مشکلی شده است که آنان خود را دچار محدودیت‌ها و تنگناهایی می‌بینند.
محبوبی به ذکر نمونه‌هایی از برخی محدودیت‌های زنان و دختران که در چارچوب شرع قبال حل است پرداخت و اظهار کرد: دختران ورزشکار اجازه حضور در میدان مسابقه را پیدا می‌کنند ولی نمی‌توانند در محیط ورزشگاه حضور یابند و مسابقات ورزشی را تماشا کنند. این وضعیت را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ تلویزیون به عنوان یک رسانه رسمی زمان انتخابات نمایی از وضع موجود و واقعی جامعه و تظاهرات ظاهری زنان را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه تصاویر زنانی را پخش می‌کند که حجاب درستی ندارند اما پس از گذشت این مناسبت، تصویری از این بخش از جامعه نمی‌بینیم.
وی افزود: ارائه چنین تصویری از سوی رسانه رسمی کشور بر روحیه زنان و دختران تاثیر می‌گذارد. برخی دختران جوان در 11 ماه سال هیچ تصویری از خود و عقاید و رفتارهایش در صدا و سیما نمی‌بینند اما می‌بینند وقتی به آن‌ها احتیاج پیدا می‌شود، سیما به نمایش تصویرشان می‌پردازد. از چنین فردی انتظار چه رفتاری می‌توان داشت؟ این رویکردها باید اصلاح شود. آیا واقعا نمی‌توان تصویری از اقشار مختلف جامعه نشان داد؟ بر اساس نظر فقها حرام‌کردن حلال، خود همان‌قدر گناه دارد که حلال‌کردن حرام خدا. اما متاسفانه در برخی موارد به راحتی حلال خدا را حرام می‌کنیم و عین خیالمان هم نیست.
محبوبی به ذکر مثال دیگری پرداخت و گفت: آموزش و پرورش با جدیت معتقد است که معلم مرد نباید سر کلاس دختران برود. در بسیاری از مراکز و مدارس غیرانتفاعی این قاعده را به هم زده‌اند ولی در مدارس دولتی امکان تدریس مردان در کلاس‌های دختران وجود ندارد؛ این در حالیست که پدر و مادر حاضر هستند فرزند دخترشان در آموزشگاهی رفت و آمد کنند که نظارت مورد انتظار بر آن نمی‌شود. دختران در این آموزشگاهها ممکن است با هر نوع معلمی سر و کار داشته باشند ولی در مکانی چون(مدرسه) که تحت نظارت است و قواعد زیادی دارد، امکان حضور معلمان مرد را نمی‌دهیم.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور افزود: در این شرایط دختر گمان می‌کند به او ظلم می‌شود و به صورت سازمان‌یافته محروم شده است. بر اساس چنین روشی از چنین فرزندی انتظار چه واکنشی داریم؟ آیا او امید به آینده خواهد داشت؟ قطعا ناامید می‌شود. آیا او نسبت به سیاست‌ها خوش‌بین است؟ قطعا بدبین است؛ پس ممکن است درگیر آسیب‌های اجتماعی شود.
وی افزود: ابتلای چنین فردی به آسیب‌های اجتماعی، مهارت اجتماعی پایین دختران یا برخوردار نبودن از آموزش‌های خوب اصلا مد نظر نیست؛ بلکه بر فضای موجود، حول و حوش او در جامعه باید تجدید نظر شود و بر اساس چارچوب‌های دینی الگوهایی داشته‌ایم که بسیاری از بزرگان ما نیز در همان‌ها رشد کرده‌اند.
محبوبی در ادامه با بیان اینکه زنان نه تنها عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی نیستند بلکه مرکز ثقل حل آسیب‌های اجتماعی جامعه هستند، افزود: آنان ظرفیت فوق‌العاده بالایی دارند؛ چنانکه اگر مسئولیت پذیری و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی نبود وضعیت آسیب‌های اجتماعی به مراتب بدتر از این می‌شد.
وی با بیان اینکه « اغلب جامعه شناسان داخل کشور معتقد هستند که نهاد خانواده قوی‌ترین نهاد جامعه ماست و جور نهادهای مدرن مانند اقتصاد را می‌کشد و از فرزندانش از نظر اقتصادی تا سنین بالا حمایت می‌کند» افزوود: در حالی‌که در جوامع توسعه‌یافته که نهادهای مدرن مستقر شده‌اند فرزند پس از 18 سالگی باید بتواند خود را اداره کند.
محبوبی در پایان تاکید کرد: آسیب اجتماعی مساوی با زنان نیست؛ اتفاقا حل مسائل اجتماعی بر عهده زنان است؛ البته آسیب‌های اجتماعی در یک دهه اخیر زنانه‌تر شده است که از جمله آنان می‌توان به اعتیاد زنان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 740399

وب گردی

وب گردی