پلیس هلند تجمع حامیان اردوغان در روتردام را متفرق کرد

در بحبوحه تنش‌های دیپلماتیک و اخراج یک وزیر ترکیه‌ای از روتردام، پلیس هلند امروز (یکشنبه) با توسل به آب پر فشار و پلیس اسب‌سوار تجمع معترضان مقابل کنسولگری ترکیه در روتردام را متفرق کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ پلیس هلند چندین ساعت پس از اعتراضات مسالمت‌آمیز برای متفرق کردن بیش از ۱۰۰۰ تن در نزدیکی کنسولگری ترکیه وارد عمل شد. معترضان هم اقدام به مقابله کردند و به سوی پلیس ضد شورش سنگ و بطری آب پرتاب کردند. تنش‌ها از آنجا آغاز شد که دولت هلند شنبه به هواپیمای حامل مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اجازه ورود نداد. او قرار بود در روتردام برای اتباع کشورش درباره رفراندوم تغییرات قانون اساسی ۱۶ آوریل سخنرانی کند. پس از آن هم فاطما بتول کایا، وزیر خانواده و رفاه اجتماعی ترکیه روز شنبه از مسیر زمینی و از مرز آلمان به سوی روتردام رفته بود اما از ورود به کنسولگری ترکیه در این شهر منع شده و به سمت آلمان بازگردانده شد. تجمع مقابل کنسولگری ترکیه، پس از آن انجام شد که پلیس فاطمه کایا را به سمت مرز آلمان اسکورت کرد.

یکی از دلایل مخالفت هلند با ورود مقام‌های ترکیه‌ای این است که قرار است چهارشنبه در هلند انتخابات پارلمانی برگزار شود. با این حال، واکنش رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه به تحولات هلند بسیار شدیداللحن بود. او هلند را که زمانی تحت اشغالگری نازی‌ها بود، "بقایای نازی‌ها" توصیف کرد. علاوه بر هلند، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی هم پیشتر به چاووش‌اوغلو اجازه نداده بودند در کشورشان سخنرانی کند.در واکنش به تصمیم هلند برای راه ندادن چاووش‌اوغلو، وزارت خارجه ترکیه کاردار هلند در آنکارا را برای توضیح در این باره احضار کرد. اردوغان هم شنبه در تجمعی در استانبول گفت: "پرواز وزیر خارجه ما را هر طور می‌خواهید ممنوع کنید، اما از این به بعد ببینید که پروازهایتان قرار است چه طور در ترکیه فرود بیایند."

در همین حال فاطمه بتول کایا، وزیر خانواده و رفاه اجتماعی ترکیه در پیامی توئیتری رفتار مقام‌های هلندی را محکوم کرد. او هلند را به "ظلم و سرکوبگری" متهم کرده و نوشت: در مواجهه با این اقدام فاشیستی، جهان باید به نام دموکراسی قیام کند! چنین رفتاری با یک زن غیرقابل قبول است. من به عنوان یک وزیر منتخب، به عنوان یک شهروند ترکیه‌ای و به عنوان یک زن هرگز مقابل چنین رفتارهای غیرقانونی تسلیم نمی‌شوم. ما را ۳۰ متری کنسولگری ترکیه در روتردام متوقف کردند و به ما اجازه ورود ندادند. هلند با این اقدام، تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوق بشر را نقض کرد.

بیش از پنج میلیون تن از شهروندان ترکیه در سه کشور آلمان، هلند و اتریش زندگی می‌کنند. از میان این مهاجران، حدود یک و نیم میلیون تن واجد شرایط شرکت در همه‌پرسی ماه آینده ترکیه هستند. از همین رو، دولت ترکیه برنامه ویژه‌ای برای جذب آرای شهروندان خود در این سه کشور تدارک دیده است. قرار بود چاووش‌اوغلو هم در مراسمی برای حمایت از رای "آری" به رفراندوم مورد حمایت دولت ترکیه، سخنرانی کند.

هم‌زمان، دولت‌های آلمان، هلند و اتریش نسبت به برگزاری تظاهرات و میتینگ‌های هواداران دولت اردوغان در خاک کشورشان ابراز ناخشنودی کرده‌اند. علت اصلی طرح شده از سوی این دولت‌ها، دلایل امنیتی عنوان شده اما نباید انتقاد بسیاری از کشورهای اروپایی از وقایع بعد از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه را هم در بالا گرفتن تنش‌های تازه میان آنکارا و پایتخت‌های اروپایی بی‌تاثیر دانست.

رفرنداوم ماه آوریل در ترکیه در صورت رای آوردن، بر اختیارات رئیس‌جمهوری ترکیه می‌افزاید. لایحه اصلاح قانون اساسی که به خواسته اردوغان از سوی دولت به پارلمان تقدیم شده بود، شامل ۱۸ اصل است که با افزایش اختیارات اجرایی رئیس جمهور، نظام حکومتی پارلمانی را به سیستم ریاستی تغییر می‌دهد.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 740416

وب گردی

وب گردی