توضیحات آیین نامه ای نایب رییس مجلس در پاسخ به تذکر جهانبخش محبی نیا

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش هایی که در صحن قرائت می شود باید ۲۴ ساعت قبل منتشر شده باشد و زمان انتشار گزارش اقتصاد مقاومتی بررسی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین‌نامه ای اظهار داشت: برخی اوقات کسانی که از بیرون به جلسات مجلس شورای اسلامی نگاه می‌کنند این باور را دارند که آیین نامه کنار گذاشته شده و هیأت رئیسه هر طور که می خواهد جلسه را برگزار می کند در حالی که ما سوگند یاد کرده ایم که قانون را رعایت کنیم.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ساعت 16روز گذشته گزارشی پیرامون اقتصاد مقاومتی در کازیو نمایندگان قرار گرفت و در حالی که 24 ساعت از انتشار آن نگذشته است امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد در حالی که مطابق قانون می بایست از زمان انتشار این گزارش 24 ساعت گذشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش طرح یک فوریتی را نیز بدون رعایت آیین نامه به کمیسیون برگردانده شد در حالی که قانون در این زمینه مسیر را مشخص کرده و نمی‌توان بدون رعایت آیین‌نامه گزارش را به کمیسیون بازگرداند.

محبی نیا گفت: این رویه که چون پیشنهادی وجود ندارد موافق و مخالف نیز حق صحبت ندارند خلاف آیین نامه است و به نظر من هیأت رئیسه نسبت به اعمال آیین نامه کم لطفی می کند.

علی مطهری که ریاست جلسه را نیز بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر محبی نیا بیان کرد: گزارش‌ها باید 24 ساعت قبل از قرائت در جا نامه‌ای نمایندگان قرار گیرد؛ مطمئن نیستم که گزارشی که پیرامونی اقتصاد مقاومتی قرائت شد از چه ساعتی در جا نامه‌ای نمایندگان قرار گرفته و لازم است که این موضوع بررسی شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراعی ماندن گزارش کمیسیون اجتماعی ادامه داد: قرار بود کمیسیون با مجمع پیرامون رفع ایراد شورای نگهبان به توافق برسد که به علت عدم انجام این توافق رئیس جلسه این گزارش را به کمیسیون بازگرداند که به نظر من اگر به رأی هم گذاشته می شد مجلس به همین موضوع رأی می‌داد، البته نظر من این است که جای رأی‌گیری داشت ولی نتیجه تفاوتی ندارد.

مطهری در خصوص اینکه مواقعی که پیشنهادی وجود ندارد موافق و مخالف نیز نمی‌توانند صحبت کنند، گفت: با توجه به نگارش آیین‌نامه، موضوع بحثی اختلافی است و در واقع با این روند به دنبال این بوده که سرعتی به کار بدهد البته این موضوع باید در هیأت رئیسه مطرح شود تا به راه حلی برسیم.

302/300

کد خبر: 740505

وب گردی

وب گردی