750 هنرمند برای بهار مشغول کارند / سمبل‌های نوروزی به سازه های تبلیغات شهری افزوده می‌شود

معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران از افزوده شدن سمبل‌های نوروزی با ماهیت هفت سین، سال خروس و مواردی از این دست به تبلیغات‌های محیطی شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران از افزوده شدن سمبل‌های بهاری به تبلیغات‌های محیطی شهر تهران خبر داد و در این باره گفت: در راستای تغییر حال و هوای شهر تهران برای نوروز سال 1396 تصمیم بر این شد که تبلیغات‌های شهری با ویژگی‌های نوروزی همراه شود.

وی ادامه داد: بر اساس همین ایده نوروز امسال تمام تبلیغات‌ها و بیلبوردهای سنگین شهر که قابلیت اجرای این طرح را داشته باشند با سمبل‌های نوروزی نظیر هفت سین، سال خروس و مسائلی از این دست تزئین می‌شوند.

معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران این اقدام را در ایجاد فضای شاد شهری مؤثر خواند و اظهار کرد: به طور حتم اجرای چنین طرحی در کنار زمینه‌های تبلیغاتی حال و هوای شهر را به سمت و سوی شادتری سوق خواهد داد.

صادقی درباره تعداد اجرای این طرح گفت: بالغ بر 1 هزار سازه در عرشه پل‌های هوایی شهر تهران اجرا می‌شود که قطعاً دارای چنین المان‌ها و ویژگی‌های نوروزی خواهد بود البته در مورد سازه‌های سبک نظیر بنرها امکان نصب چنین چیزی به لحاظ پتانسیل وجود ندارد اما در مورد بیلبوردها و آثار بزرگ‌تر قطعاً این طرح اعمال خواهد شد.

وی افزود: 400 المان و سمبل با ماهیت هفت‌سین نوروزی برای این بخش طراحی شده است و مسائلی نظیر: ننه سرما، عمو نوروز، حاجی فیروز، سمبل خروس و مواردی از این دست را در دل خود دارد.

معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه نوروز 96 با نام خروس همراه است ما حالت‌های خاصی از خروس را داریم که توسط هنرمندان طراحی شده و در حاشیه تبلیغات‌ها به اجرا گذاشته می‌شود.

صادقی اجرای این طرح را برای نخستین بار خواند و گفت: برای نخستین بار است که این طرح خلاقانه توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا می‌شود لذا ما سعی داریم که بازخوردها و نحوه واکنش مردم نسبت به آن را بسنجیم اما قطعاً کار چهره خوب شهری را به دنبال خواهد داشت.

هنرمندان برای بهار مشغول کارند

سید مجتبی موسوی دبیر دومین سالانه هنرهای شهری "بهارستان" هدف از برگزاری این رویداد هنری را همگاهی هنرمندان با شهروندان در ایجاد نشاط و پویایی در محیط شهری در ایام عید نوروز ذکر و گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران، در راستای اهداف و فعالیت‌های خود در زمینه هنرهای شهری در این سالانه از تمامی هنرمندان رشته‌های هنری به ویژه هنرمندان تجسمی دعوت شده تا با ارائه ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و پیشنهادی خود در این رویداد هنری مشارکت کنند.

وی افزود: رویکرد این رویداد هنری ایجاد فرصت و فضای مناسب به منظور حضور و مشارکت هنرمندان در فضاسازی خلاقانه محیط شهری از طریق آفرینش هنری است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی با اشاره به هنرمندان فعال در این رویداد گفت: این روزها بیش از ۷۵۰ هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز، گرافیست و هنرهای محیطی آثار خود را برای ارائه در ایام نوروز در سطح شهر تهران در حال آماده کردن دارند.

وی ادامه داد: در بخش نقاشی دیواری رویداد "بهارستان" ۲۲۰ هنرمند در سه بخش "سالانه بهارستان"، "تهران شهر نقاشی" و "رویش" که ویژه دانشجویان هنر است در ۲۲ منطقه شهر تهران مشغول خلق آثار خود هستند. در بخش آثار حجمی و هنرهای محیطی نیز ۱۸۵ هنرمند حضور دارند که از ۱۵۰ هنرمند در بخش اصلی سالانه و ۳۵ هنرمند در رویداد "درختستان" که با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز برگزار می‌شود، درختان خشکیده خیابان ولیعصر را به اثر هنری تبدیل می‌کنند. بخش تخم مرغ‌های نوروزی نیز با حضور ۳۵۰ هنرمند در ۷ بوستان و فضای شهری مانند خانه هنرمندان، میدان آزادی، پارک دانشجو و... برگزار می‌شود که ۴۰۰ تخم مرغ رنگی برای جانمایی در سطح شهر تهران آماده خواهد شد.

موسوی در پایان گفت: در بخش گرافیک نیز آثار متعددی در کارگاه‌های آموزشی که با حضور اساتید گرافیک و طی کمپن‌های مختلف در سازمان زیباسازی برگزار شد، آماده شده است که در ایام نوروز در ۴۰۰ سازه شهری اکران می‌شود.

تخم مرغ‌های رنگی به شهر رنگ و زندگی می‌بخشد

کاظم چلیپا، عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی درباره ملاک انتخاب آثار این دوره در سالانه "بهارستان" گفت: در این دوره از "بهارستان" آثار رسیده دارای 4 دسته بودند که بر مبنای پتانسیل آن‌ها ایجاد شده بود. بخشی از آثار این دوره اساساً کار تخصصی نبودند و به همین خاطر در مرحله نخست حذف شدند. دسته دوم نیز آثاری بودند که به نحوی از آثار دیگران کپی شده بودند و خلاقیت و نوآوری منحصر به هنرمند را نداشتند لذا این دسته نیز کنار گذاشته شدند.

وی تصریح کرد: دسته سوم آثاری که در این دوره از "بهارستان" دیده شدند، عموماً کارهای تکراری بودند که چیز تازه‌ای برای ارائه به مخاطب نداشت لذا تنها یک دسته از آثار که کارهایی نسبتاً اورجینال و خوب بودند در بخش داوری پذیرفته شدند.

چلیپا درباره ملاک‌های انتخاب آثار توضیح داد: در این دوره کارهایی که نوآوری داشتند و به نحوی مناسب فضای شهری بودند و با فضای نوروزی هماهنگی داشتند، انتخاب شدند؛ در واقع آن چیزی که ما روی آن در این دوره تمرکز داشتیم حرفه‌ای بودن آثار برای قرار گرفتن در فضای شهری بود.

وی در خصوص گروه مخاطبان آثار این دوره از "بهارستان" گفت: بدیهی است که مردم همواره در جامعه به عادت دچار می‌شوند و این هنرمند است که عادت‌ها را از نظر بصری می‌شکند. در واقع حرکت‌های نوآورانه هنرمند است که منجر به ارتقاء زیبایی‌شناسی مردم و افزایش سطح درک و شعور جامعه می‌شود.

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی افزود: مساله مهم در انتخاب آثار چه در بخش هنری و چه در قسمت‌های مبلمان شهری باید این باشد که هنرمند چقدر می‌تواند به ارتقاء سطح دیدگاه مردم جامعه کمک کند و عادت‌ها را بشکند لذا باید روند بر این مبنا باشد که از کارهای عادی و تکراری پرهیز کنیم.

چلیپا فرهنگسازی را در دراز مدت ممکن خواند و گفت: فرهنگ‌سازی امری است که در دراز مدت جواب می‌دهد در واقع همه عناصری که در سطح شهر کار می‌شوند از اجزاء هنری گرفته تا مبلمان شهری نوعی ویترین هستند که باعث می‌شوند شعور شهری پایتخت شکل پیدا کند.

وی افزود: ایجاد نشاط از نکته‌های مهمی است که در آستانه نوروز رویداد هنری "بهارستان" بر آن تاکید دارد تا آثار بتوانند حس عید نوروز را به دنبال داشته باشند.

عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی تصریح کرد: اینکه با همت سازمان زیباسازی شهر تهران شاهد شکل‌گیری رویدادهایی چون نقاشی دیواری، آثار حجمی و محیطی و تخم مرغ رنگی به صورت مقطعی هستیم، بسیار خوب است زیرا این بخش‌ها در حال شکل‌گیری است و در دراز مدت می‌توانند سلیقه عمومی را به خاص تبدیل کنند.

چلیپا تصریح کرد: قطعاً اقداماتی که در قالب رویداد هنری "بهارستان" انجام شده به شهر شکل دیگری بخشیده است تا جایی که به راحتی می‌توان تأثیر نقاشی‌های دیواری را در بخش‌هایی از شهر دید و روحیه‌ای که به واسطه این بخش ایجاد شده را احساس کرد.

وی افزود: به نظر من تخم مرغ‌های رنگی نیز توانسته به برخی از مناطق شهر رنگ و زندگی ببخشد به همین خاطر هیات داوران و سیاست‌گذاران این بخش بر این امر که آثار حرفه ای و موفق ارائه شود، تاکید داشتند.

عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی سالانه "بهارستان" در پایان گفت: به نظر می‌رسد که باید دانشجویانی که در بخش‌های هنری آموزش دیده‌اند و قدری حرفه‌ای‌تر هستند، بیشتر فعال باشند. البته این امر به رسانه‌ها نیز مربوط است تا بتوانند با ایجاد فضایی مناسب هنرمندان را به این سمت سوق دهند.

برخی آثار "بهارستان" مستعد ماندگاری هستند

علی ذاکری، عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی دویمن سالانه "بهارستان" درباره ویژگی‌های مد نظر هیات داوران برای انتخاب آثار این دوره گفت: قطعاً یکی از مواردی که برای انتخاب آثار در این دوره از بهارستان مدنظر قرار گرفت مربوط به زیبایی، خاص بودن طرح و نوآوری در آن بود. در واقع ما به دنبال این بودیم که آثاری را در معرض نمایش بگذاریم که تکراری نباشند و به قولی از کلیشه‌های مرسومی که گاها در برخی از رویدادها به نمایش درآمده، دور باشند.

وی با اشاره به حذف آثار کپی در این دوره از سالانه "بهارستان ادامه داد: برخی از آثار در این دوره از بهارستان به نحوی کپی بودند لذا هیات داوران تلاش کردند که چنین آثاری را شناسایی و حذف کنند تا کارها بیشتر بروز شکل ارجینال و خلاقانه آثار هنرمندان باشد.

عضو هیات داوران تخم مرغ‌های نوروزی "بهارستان" افزود: ارتباط داشتن آثار به فصل بهار و دوری از فضای تلخ، یکی از ملاک‌هایی بود که به دنبال آن بودیم تا مخاطب عام نیز بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

ذاکری استقبال هنرمندان از دویمن سالانه "بهارستان" را بهتر از سال قبل خواند و تصریح کرد: همانطور که می‌دانید استقبال کمی هنرمندان از این دوره از "بهارستان" نسبت به سال قبل بسیار بیشتر بود، این در حالی است که ما در بخش مدعوین حضور افراد صاحب نام و سرشناس را نیز داشتیم که بسیار باعث خرسندی است.

وی ادامه داد: قطعاً در هر دوره‌ای آثار بد، متوسط و خوبی وجود دارند؛ اما به نظر می‌رسد که در این دوره به لحاظ کیفی نیز شاهد رشد بودیم.

این هنرمند نقاش بیان کرد: "بهارستان" رویدادی محیطی است که در حال شکل گرفتن است در واقع این حرکت به دنبال این است که مخاطب را با جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آشنا کند. البته این بدان معنا نیست که ما به خاطر ارتباط با مخاطب عام سطح کیفی آثار را کمتر مدنظر قرار دهیم.

ذاکری یک اثر خوب را دارای پتانسیل ارتباط با قشر مخاطب عام و خاص خواند و گفت: نقاشان مطرحی چون "خوان میرو" از جمله افرادی هستند که در آثارشان علاوه بر جذب مخاطب خاص، قادر به ارائه لذت بصری به مخاطب عام نیز هستند در واقع یک اثر خوب گاها می‌تواند به زندگی افراد عام نیز رنگ و شادمانی ببخشد.

وی تصریح کرد: "بهارستان" به عنوان یک رویداد در قالب یک جشن در فضای عمومی است، لذا آثار حاضر در آن به دنبال شاخصه ماندگاری و جاودانگی نیستند؛ البته برخی از آثار ارائه شده در بخش تخم مرغ‌های نوروزی بسیار آثار خوبی هستند تا جایی که مستعد ارائه شدن در قالب نقاشی دیواری و ماندگاری بالا را نیز دارند اما همانطور که می‌دانید این طرح‌ها برای نمایش در دوره زمانی خاص است.

عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی گفت: همین که رویداد هنری "بهارستان" آثار هنری و تجسمی را به فضایی در مسیر نگاه آدم‌های اجتماع آورده است اتفاق بسیار خوبی است که می‌تواند سبب افزایش سطح فرهنگ بصری مردم و ارتقاء نگاه زیبایی‌شناسانه جامعه شود.

ذاکری پیشنهاد داد: در بخش مدعوین این دوره از "بهارستان" شاهد حضور هنرمندان شاخصی بودیم که کارهای بسیار زیبایی را ارائه کردند. لذا شاید لازم باشد که بعد از نمایش آثار در سطح شهر بتوانیم این کارها را در فضایی دیگر به نمایش بگذاریم البته در این صورت می‌توانیم مواد مصرفی ماندگارتری را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: به نظر من کار بسیار زیبایی است اگر این آثار جالب و زیبا را به ساحل کیش انتقال دهیم و در قالب هنری در دل طبیعت کنار ساحل به نمایش بگذاریم تا بتوانیم علاوه بر حفظ این آثار، یک فضای خاص نیز داشته باشیم.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری "بهارستان" به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال 1396 در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

دریافت کننده: محمد بهتری راد/منتشر کننده: سلیمی

503500

کد خبر: 740508

وب گردی

وب گردی