آسیب‌ به «دست» و «چشم»، بیشترین عوارض چهارشنبه‌سوری

رئیس اورژانس کشور ضمن بیان اینکه در نوروز امسال توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات دندانپزشکی خواهد شد، آسیب مناطق چشم و دست را از جمله بیشترین آسیب‌ها در چهارشنبه سوری دانست.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر پیرحسین کولیوند در مراسم افتتاح همزمان پنج پایگاه هوایی اورژانس از امضای تفاهمنامه‌ای میان اورژانس و سازمان انتقال خون خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه قرار است که گروه خونی O در چند پایگاه هوایی اورژانس و در اورژانس‌های بیمارستانی زنجان به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: متاسفانه هر ساله تعدادی از هموطنان‌مان در چهارشنبه آخر سال دچار آسیب می‌شوند و یا جانشان را از دست می‌دهند. در عین حال باید توجه کرد که اورژانس هیچ گاه عامل بروز حادثه نیست اما همواره در حوادث حضور دارد و خدمت ارائه می‌دهد.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه بهتر است تا حد امکان درباره خطرات چهارشنبه آخر سال و چهارشنبه سوزی فرهنگ‌سازی کنیم، اظهارکرد: بیشترین آسیب‌هایی که در سال‌های گذشته در این روز برای مردم ایجاد شده در قسمت‌های دست، سر و چشم بوده است. در عین حال طیف سنی افرادی که در این روز دچار آسیب می‌شوند زیر ۳۰ سال است. عده‌ای هم به عنوان تماشاچی و یا رهگذر آسیب می‌بینند بنابراین اگر والدین در این روز کنار فرزندانشان باشند گرفتاری‌هایمان کمتر می‌شود و دچار این بحران‌ها نخواهیم شد.

کولیوند با بیان اینکه بیشتر این حوادث در شهرها رخ می‌دهد، گفت: اگر بتوانیم با فرهنگ‌سازی حتی یک نفر را هم نجات دهیم کار بسیار با ارزشی است.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات نوروزی اورژانس اظهارکرد: عملیات نوروزی اورژانس از روز ۲۵ اسفند ماه آغاز می‌شود و همه پایگاه‌های شهری و جاده‌ای باید تلاش مضاعفی را در این ایام داشته باشند. لازم است نیروهای پایگاه‌های جاده‌ای در کنار جاده‌ها و در ملأ عام حضور داشته باشند تا موجب آرامش شوند.

وی حفظ کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را به ویژه در شهرهای مسافرپذیر از جمله برنامه‌های اورژانس ذکر کرد و گفت:‌ نظارت‌هایمان در مراکز مختلف ارائه خدمت اعم از بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و ... در سطوح مختلف درمانی و بهداشتی به صورت قاطع و مستمر انجام می‌شود.

کولیوند تاکید کرد: سهولت دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی در ایام نوروز و دسترسی کامل به کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ - که برای برنامه مراقبت از بیماران سکته قلبی و سکته مغزی است- مورد تاکید ماست همچنین توجه ویژه‌ای به حضور متخصصان مقیم به ویژه در مراکز تروما خواهد شد.

وی با اشاره به خدمات اورژانس هوایی گفت: در حوادث ترافیکی ۶۰ درصد از انتقال‌ها را بالگردهای اورژانس هوایی انجام می‌دهند. بر این اساس امیدواریم بتوانیم در ایام عید نیز چند پایگاه اورژانس هوایی را افتتاح و بالگردهای تخصصی اورژانس را هم تامین کنیم.

کولیوند در پایان از تامین چند بالگرد ویژه اورژانس که به صورت ملکی متعلق به وزارت بهداشت هستند در سال آینده خبر داد و اظهارکرد: حتما دو بالگرد ویژه اورژانس را برای تهران در نظر می‌گیریم که قابلیت دید در شب داشته باشند. در عین حال باید توجه کرد که بالگردهای ملکی وزارت بهداشت کاملا مجهز هستند و استانداردهای بین المللی را دارند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 740544

وب گردی

وب گردی