آغاز به کار ۵۰۰ رنجر هلال احمر در نوروز/ تجهیز و تکمیل انبارهای امدادی

رییس جمعیت هلال احمر از آغاز به کار ۵۰۰ رنجر هلال احمر در طرح امداد و نجات نوروزی خبر داد و گفت: سال آینده ۲۷۰۰ رنجر دیگر به مجموعه نیروهای واکنش سریع هلال احمر اضافه خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید امیر محسن ضیایی در نشست خبری طرح امداد و نجات نوروزی - که امروز در سازمان امداد و نجات هلال احمر برگزار شد- افزود: تفاوت جمعیت هلال احمر با سایر دستگاه‌های اجرایی این است که جنس این جمعیت، مردمی است و جمعیت هلال احمر نوعی سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود. فعالیت‌ها و عملکرد آن نیز ارتقای این سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد. بر همین اساس ارزش‌های جمعیت هلال احمر ایجاب می‌کند که به هیچ وجه سیاسی نباشد.

وی با بیان اینکه کمبود اعتبارات جمعیت هلال احمر، گفت: هلال احمر سال سختی را پشت سر گذاشت. امیدواریم سال آینده سالی روشن‌تر برای ملت ایران همچنین هلال احمر در اجرای ماموریت‌هایش باشد.

برنامه پنج‌ساله هلال احمر فردا تصویب می‌شود

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر تهیه شده است و فردا در شورای عالی این جمعیت مصوب می‌شود، اظهارکرد: بر این اساس از سال آینده طبق این برنامه پنج‌ساله پیش خواهیم رفت و خدمات هلال احمر برای جامعه ادامه خواهد داشت.

ضیایی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که از حدود دو سال گذشته داشته‌ایم اما تمام سعی‌مان بر آن بود که به هیچ وجه از ارائه خدمت به مردم فروگذار نکنیم. بر همین اساس با تمام توان حضور یافتیم و مردم در ساعات سخت و لحاظ مشکل خدمات لازم را دریافت کردند. امسال سعی کردیم قبل از بروز اتفاقات آماده باشیم. این موضوع را در وقایع سیل دو ماه گذشته مشاهده کردید؛ به طوری‌که به دنبال هماهنگی‌هایی که با سایر مسئولان داشتیم، قبل از بروز سیل نیروها و امکانات‌مان را در مناطق مورد نظر مستقر کردیم و خدمات لازم ارائه شد.

وی ضمن تشریح کل ماموریت‌های امداد و نجات در سال گذشته، گفت: جمعیت هلال احمر فعالیت‌هایش را تنها به پاسخ به سوانح معطوف نمی‌کند چرا که پاسخ، مرحله آخر در حوادث است و باید در پیشگیری و آمادگی مبتنی بر ریسک توجه شود. در مجموع جمعیت هلال احمر آماده ورود به عملیات طرح امداد و نجات نوروزی است. با وجود مشکلات مالی و اعتباری انبارهایمان را به اندازه لازم تکمیل کردیم و تجهیزات هم فراهم شد.

رییس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مباحث بودجه‌ای هلال احمر اظهارکرد: در مجموع ۱۰ درصد رشد را در درآمدهای اختصاصی و عمومی جمعیت هلال احمر شاهد هستیم اما بسیاری از اوقات این مصوبه‌ها به صورت کامل تخصیص نمی‌یابند. به دلیل مشکلاتی که از حدود دو سال گذشته داشته‌ایم، سعی کردیم با صرفه‌جویی‌ها و افزایش بهره‌وری اقدامات‌مان را انجام دهیم. در دو سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی همچنین طی امسال از محل منابع اختصاصی حدود ۶۰ درصد دریافت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعدد شماره‌های امدادی گفت: در این زمینه پایلوتی در استان قم توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها در حال اجراست و تلاش می‌شود تا با هماهنگی‌هایی که انجام خواهد شد،«یک تلفن امدادی» در نظر گرفته شود.

ضیایی درباره آغاز فعالیت ۵۰۰ نیروی واکنش سریع در طرح ملی امداد و نجات نوروزی، گفت: هلال احمر ماموریت امداد و نجات کشور را بر عهده دارد. شاید هیچ جمعیت ملی در دنیا این نقش را نداشته باشد اما در ایران ماموریت امداد و نجات به هلال احمر سپرده شده است. در این بخش نمی‌توانیم تنها به نیروی داوطلب تکیه کنیم بر همین اساس لازم است نیروهایی داشته باشیم که در ساعات طلایی برای نجات جان انسان‌ها اقدام موثر را انجام دهند؛ نیروهایی که تمرین‌ها و آمادگی‌های لازم را داشته باشند.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۵۰۰ رنجر هلال احمر آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، افزود: نیروهای آموزش دیده فعلا در مراکز استان‌ها مستقر خواهند شد و امیدواریم تا سال آینده تمام شعب شهرستان‌ها به نیروهای واکنش سریع مجهز شوند. در مجموع در هر مرکز استان ۱۵ نیروی واکنش سریع توزیع خواهند شد. سال آینده نیز دو هزار و ۷۰۰ نفر دیگر به این جمع اضافه میشوند به این ترتیب ۹ نفر در هر شعبه شهرستانی حضور خواهند داشت. هر کدام از این نیروها ۳۹ هزار و ۴۴۰ نفر ساعت آموزش دیده‌اند.

وی درباره سرانجام جذب ۷۰۰ نیروی جدید در هلال احمر، گفت: جذب این نیروها مراحل پایانی کار را طی می‌کند و مصاحبه‌های لازم در حال انجام است. در مجموع تلاش می‌شود تا سه ماهه اول سال ۹۶ شاهد بکارگیری این نیروها باشیم.

ضیایی در پاسخ به سوالی درباره پرونده شرکت رشد اظهارکرد: ما در این زمینه دفاع خود را انجام داده‌ایم و پیگیری‌های قضایی را همچنان دنبال می‌کنیم. برای متهم این پرونده حدود ۸.۵ میلیارد تومان وثیقه خواسته بودند که گویا متهم این پرونده با تامین وثیقه اکنون آزاد است. در مجموع پرونده، سیر قضایی را طی می‌کند.

رییس جمعیت هلال احمر همچنین در مانوری که توسط تیم‌های مختلف عملیاتی امداد و نجات در محل سازمان امداد و نجات برگزار شد، گفت: جهت تامین سلامت امدادگران و نجاتگران، مرکز سلامت امدادگران سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا به این ترتیب سلامت امدادگران و نجاتگران را تامین کنیم.

به گزارش ایسنا، مانور طرح ملی امداد و نجات نوروزی با حضور مسئولان جمعیت هلال احمر برگزار شد.

همچنین از EOC موبایل هلال احمر رونمایی شد و به گفته رییس جمعیت هلال احمر، هموطنان می توانند اطلاعات خوبی در زمینه پایگاه ها و پست های هلال احمر، نحوه ارائه خدمات، حوادث و وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده ها را با نصب نرم افزار EOC دریافت کنند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 740557

وب گردی

وب گردی