کیش با انباشتی از مشکلات زیرساختی مواجه بود/ در شش ماهه دوم امسال، هتل‌ها اتاق خالی نداشتند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: کاهش هزینه خدمات گردشگری در رشد گردشگری در جزیره کیش بسیار موثر بود.

به گزارش ایسکانیوز، علی‌اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به تشریح عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال گذشته پرداخت. ایشان در این مصاحبه فعالیت‌های خود و تیم مدیریتی‌شان در سه بخش عمرانی و زیرساختی، بخش اقتصادی و بخش گردشگری را با ذکر جزئیات، تشریح کرد.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

انتخاب جنابعالی به عنوان مرد سال صنعت ساختمان گویای فعالیت‌های عمرانی در جزیره کیش است من چهار سال پیش که به جزیره کیش آمدم خلع زیرساختی درکیش را احساس می‌کردم. فقدان زیرساخت‌ها آزاردهنده بود مثلاً بوی فاضلاب در جزیره احساس می‌شد. کمبود آب ملموس بود همچنین قطعی برق را نیز شاهد بودیم. جنابعالی بر ضرورت توجه به زیرساخت‌ها تاکید ویژه داشتید این بخش اگرچه کمتر به چشم می‌آید و مدیران معمولاً کمتر به آن توجه می کنند اما با توجه ویژه شما مواجه شد. لطفاً در ابتدا توصیفی از فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی در جزیره کیش داشته باشید. اینکه چه وضعیتی را تحویل گرفتید و در حال حاضر جزیره کیش به لحاظ زیرساخت‌ها چه وضعی دارد؟

ورود من به جزیره کیش با خاموشی سه روزه در این جزیره، مصادف شد. یعنی من حکم مدیرعاملی خودم را گرفته بودم ولی هنوز به کیش نرفته بودم که جزیره سه روز خاموشی کامل داشت. من هنوز برای هیچ کس حکمی صادر نکرده بودم ولی آقای جیرفتی از طرف من به جزیره رفت و ایشان با مدیریت توزیع برق توانستند وضعیت را کنترل کنند. این یک اتفاق بد بود اما باعث شد ما زود متوجه مشکلات زیرساختی در جزیره کیش بشویم. ما به مسائل زیرساختی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است. سال‌ها بود در این حوزه کار جدی صورت نگرفته بود و جزیره دچار مشکلات بسیار زیاد بود.

در تولید و توزیع برق مشکل داشتیم

در حوزه برق، هم کمبود تولید داشتیم و هم ضعف در توزیع داشتیم. در حوزه آب 47 درصد پرتی آب داشتیم و دو واحد 5500 مترمکعبی و 4500 متر مکعبی از 20 هزار مترمکعب آب شیرین‌کن های جزیره دچار مشکلات فنی شده بودند و تعطیل شده بودند. در نتیجه در تولید آب شیرین و توزیع آن مشکلات زیادی داشتیم.

بوی فاضلاب در سطح جزیره احساس می‌شد

مشکلات حوزه فاضلاب که اظهر من الشمس بود و مردم و گردشگران بوی بد فاضلاب را در سطح جزیره احساس می‌کردند. مثلاً میدان ساحل در جزیره کیش جزو مهم‌ترین میادین این شهر است که کاملاً بوی فاضلاب در آن حس می‌شد. بنا بر این در همان ابتدای کار دریافتیم اوضاع زیرساخت بسیار خراب است. ما گام اول را با حوزه زیرساخت آغاز کردیم. همچنین ذخایر آب در جزیره کیش دچار مشکل بود.

نیروگاه دوم کیش را احداث کردیم

در ابتدا به سراغ نیروگاه‌های تولید برق رفتیم. ما در جزیره یک نیروگاه تولید برق بیشتر نداریم که چند واحد نیروگاهی در آن نصب است و تولید برق می‌کند. ما به صورت اسمی 180 مگاوات تولید برق داشتیم در حال حاضر این عدد به حدود 240 مگاوات رسیده است. یعنی در نیروگاه برق جزیره به سرعت دو واحد نیروگاهی اضافه کرده‌ایم که باعث شد 70 مگاوات به تولید برق اضافه شود که برآورد ما این بود که تا سال 97 جزیره بدون مشکل برق باشد. اما به این بسنده نکردیم در نتیجه نیروگاه دوم را استارت زدیم.

یکی از مشکلات ما در جزیره کیش انتقال برق بود، یعنی اگر پروژه‌ای در جنوب جزیره کیش افتتاح می‌شد انتقال برق به آنجا هزینه سنگینی ایجاد می‌کرد. ما نیروگاه دوم جزیره کیش را در یک سال و نیم اخیر استارت زدیم و نیروگاه دوم که صد مگاوات برق تولید خواهد کرد و 20 هزار متر مکعب آب شیرین می‌کند در جنوب جزیره کیش آماده بهره‌برداری است که انشاالله منتظریم به دست رئیس جمهور محترم افتتاح شود.

در نتیجه ما یک نیروگاه جدید به کیش اضافه کردیم که ظرفیت تولید برق و آب در جزیره را چند برابر می‌کند. این نیروگاه کار خود را نیز آغاز کرده است و در حال حاضر پارک آبی و دهکده خلیج فارس جزیره کیش برق خود را از این نیروگاه می‌گیرد. فقط افتتاح رسمی آن را به حضور رئیس جمهور محترم موکول کردیم.

مدرن‌ترین تصفیه‌خانه کشور در کیش

در حوزه فاضلاب ما یک تصفیه‌خانه 2500 مترمکعبی داشتیم که آن هم دچار مشکلات جدی بود چون قدیمی و خراب بود. بسیاری از پروژه‌های کیش به این تصفیه‌خانه وصل نبود چون اصلاً گنجایش تصفیه نداشت. در کیش 10 هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود در حالی که آن تصفیه‌خانه فقط 2500 مترمکعب ظرفیت داشت، تازه آن هم درست کار نمی کرد. الان یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور در کیش راه افتاده است که 10 هزار مترمکعب ظرفیت دارد که البته برای 40 هزار مترمکعب طراحی شده و به تدریج واحدهای آن وارد مدار می‌شود و به سقف ظرفیت 40 هزار مترمکعب خواهد رسید وفعلاً فاز اول آن که 10 هزار مترمکعب ظرفیت دارد، راه افتاده است.

ارتقا ظرفیت فرودگاه کیش برای 4.5 میلیون مسافر

دو بخش دیگر از بخش‌های زیرساختی که در تجارت و اقتصاد جزیره کیش تاثیر مستقیم دارد فرودگاه و بندرگاه است. فرودگاه جزیره کیش قدیمی بود و ترک‌های اساسی بر روی لایه های آسفالت باند فرودگاه ایجاد شده بود و نیاز به ترمیم داشت. ما ترمیم را آغاز کردیم و در حال تعویض رویه های آن هستیم. تصمیم گرفتیم حالا که در حال تعویض رویه هستیم کیفیت باند را هم به بالاترین سطح برسانیم و سیستم نور باند را از کت 1 به کت 2 ارتقاء دادیم و طول و عرض باند را زیاد کردیم که ایرباس A380 نیز قابلیت فرود در آن را داشته باشد. این هواپیما بزرگ‌ترین و پهن پیکرترین هواپیمای دنیا به حساب می آید.

فرودگاه کیش اولین باند استانداردی است که هواپیما A380 می تواند بر آن فرود بیاید. این اقدام در حال انجام مراحل پایانی است. همچنین در حال ساخت ترمینال مسافری هستیم که این ترمینال بعد از ترمینال فرودگاه حضرت امام (ره) دومین ترمینال بزرگ کشور خواهد بود. حدود 44 هزار متر مربع زیر بنا دارد و برای 4.5 میلیون مسافر در سال طراحی و در حال اجراست که انشاء الله در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری کامل می رسد و این اقدام به ظرفیت گردشگری کیش اضافه خواهد کرد.

رشد ظرفیت بندرگاه

در بخش بندرگاهی یک اسکله 12 هزار تنی داشتیم اما آبخور آن منهای چهار و نیم متر بود بنا بر این فقط شناورهای تا پنج هزار تن می توانستند در آن اسکله پهلو بگیرند. این بندرگاه را به سرعت لایروبی کردیم. عملیات لایروبی بسیار سخت و زمان بر است اما این کار را انجام دادیم و الان آبخور بندرگاه را به منهای 10 متر رساندیم. یعنی شناورهای تا منهای 15 هزار تن هم می‌توان وارد بندرگاه ما بشوند و این موجب باعث رشد ظرفیت شد. پس کرانه‌های بندرگاه کیش بسیار نامناسب بود و پشت اسکله فضای خاکی و به هم ریخته ای وجود داشت. خوشبختانه الان یاردهای کانتینری بسیار خوبی در آنجا ایجاد شده است. بنا بر این ظرفیت های تخلیه و بارگیری کانتینری جزیره کیش بسیار افزایش پیدا کرده است.

همچنین بزرگ‌ترین ترمینال مسافری بندری کشور را راه اندازی کرده و حتی این ترمینال از بسیار از ترمینال‌های فرودگاهی کشور بزرگ‌تر است و کاملا نیز مکانیزه شده است.

اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین اسکله جزیره کیش هستیم که یک اسکله 35 هزار تنی است که با احداث آن شناورهای اقیانوس پیما مستقیما می‌توانند وارد کیش شوند. دیگر نیازی نیست این کشتی ها به بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس بروند و می توانند مستقیما به کیش بیایند. این اسکله 35 هزار تنی 370 متر طول خواهد داشت.

هندروابی آماده برای تورهای گردشگری

در بخش پروژه‌های عمرانی، جزیره هندورابی یکی از پروژه ها ما در جزیره کیش است. جزیره هندورابی اولین جزیره ای است که استارت توسعه آن بعد از انقلاب خورده است. این پروژه کار بسیاری سختی بود چون هیچ زیرساختی در هندورابی وجود ندارد ما حتی برای بردن آجر به آنجا مشکلات زیادی داشتیم چه برسد به انتقال تجهیزات و مصالح. اما ما این پروژه را آغاز کردیم و در یک بازه زمانی کوتاه، رشد قابل توجهی داشتیم. در حال حاضر فرودگاه هندورابی آماده شده است همچنین بندرگاه هندورابی را نیز آماده کردیم. در این جزیره دو هزار متر موج شکن کار کردیم ما در کنار احداث زیرساخت‌ها کاملا به الزامات زیست محیطی نیز در جزیره هندورابی پایبند بودیم. حدود 60 هزار قطعه مرجان ریز و درشت را از کف زمین جابجا کردیم تا آسیب نبینند. درحال حاضر ساختمان‌های اداری هندورابی آماده است و همه زیربناهای گردشگری آن نیز مهیا شده است و انشاء الله در نوروز امسال آماده پذیرایی گردشگران هستیم. با تورهای گردشگری نیز برای برقراری تورهای تفریحی به هندورابی هماهنگی های لازم به عمل آمده است.

کشتی کروز و مسافرت دریایی

همچنین در بخش حمل ونقل موفق شدیم 4 فروند هواپیمای ایرباس به کیش بیاوریم و موفق شدیم ظرفیت صندلی‌های کیش ایر را 50 درصد افزایش دهیم. همچنین اولین کروز دریایی به زودی وارد کیش می شود که یکی کشتی 4 طبقه است که امکانات بسیار زیاد و کاملی برای مسافران دارد. از جمله رستوران ، کافی شاپ، سینما ، جکوزی و ... و این کشتی کروز انشاء الله در گام اول، تردد در مسیر کیش-قشم را در ایام آغاز می کند و به تدریج به سایر جزایر توسعه پیدا می‌کند و سرانجام در مسیر کیش به دبی به جابجایی مسافر خواهد پرداخت. با این اقدام برای اولین بار حمل ونقل دریایی مسافر در کشور ایجاد می شود.

توسعه غرب و جنوب کیش

همچنین در بخش شهری، پروژه های متعددی را ایجاد کردیم که باعث ارتقاء وضعیت زیستی و گردشگری در جزیره شد. پروژه‌های متعدد توسعه شهری ایجاد شد که مهم‌ترین آن توسعه غرب جزیره بود. شعار من از همان ابتدا این بود که همه جای کیش باید به صورت یک نواخت توسعه پیدا کند. در گذشته توسعه کیش صرفا محدود به شرق کیش بود و در غرب و جنوب جزیره کیش شاهد توسعه نبودیم. شمال جزیره کیش هم به صورت محدود توسعه پیدا کرده بود. در حال حاضر غرب جزیر کیش یکی از مناطق بسیار مناسب گردشگری شده و کاملا توسعه پیدا کرده است. هم امکانات گردشگری و هم امکانات جاده ای مناسبی در غرب جزیره کیش ایجاد شده است. بنا بر این توسعه یک نواخت در همه قسمت‌های کیش اتفاق افتاده است. همچنین پارک‌های متعددی در سطح جزیره کیش ایجاد کردیم. مثلا پارک شهر که حدود 20 هکتار پارک است. در گذشته تقریبا ساحل توسعه یافته نداشتیم. فقط یک اسکله تفریحی داشتیم که آن هم ساحل توسعه یافته‌ای نداشت. در حال حاضر نوار ساحلی کیش کاملا توسعه پیدا کرده است.

در پروژه‌های گردشگری در جزیره کیش بخش خصوصی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام داد که باعث ارتقاء وضعیت گردشگری در کیش شد. در گذشته پروژه تفریحی گردشگری در کیش فقط محدود به پارک دلفین ها بود. در حال حاضر اما پارک آبی ایجاد شد که یک پارک آبی بسیار بزرگ است. همچنین پروژه آوای خلیج فارس آماده بهره برداری است و کار احداث آن به پایان رسیده است این پروژه 1400 صندلی دارد و یک پروژه بسیار ویژه گردشگری است. پروژه ای که مانند آب نمای برج خلیفه دبی است ولی برخی قابلیت‌های آن از آب نمای برج خلیفه دبی هم جلوتر و پیشرفته‌تر است.

پروژه دیگرما پارک مارینا است که مربوط به بازی های دریایی است .

در شش ماهه دوم سال، هتل‌ها اتاق خالی نداشتند

مجموعه این اقدامات باعث شده است که نتیجه آن را در رشد گردشگری در جزیره کیش شاهد باشیم. مثلا ما در شش ماه دوم امسال در هتل های جزیره کیش اتاق خالی نداشتیم و درصد اشغال اتاق های هتل ها به بالای 90 درصد رسیده است. حتی رشد گردشگری در جزیره کیش به حدی بوده که ما نگران پذیرایی از مهمان‌ها در ایام نوروز هستیم. چون هتل‌های کیش که قطعا جا نخواهد داشت و امید داریم که آپارتمان‌های خالی به کمک ما بیایند.

منبع: ایلنا

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 740594

وب گردی

وب گردی