ورکشاپی حتی پایین تر از معیارهای بین المللی برگزار نشده است

حدیث حسنوند، طراح صحنه تئاتر درباره کارگاه هایی که در ایران در زمینه طراحی صحنه برگزار می شود، گفت: متاسفانه در بخش برگزاری کارگاه در زمینه طراحی صحنه با ضعف رو به رو هستیم، تا الان ورکشاپی را ندیده ام که در سطح جهانی و یا حتی پایین تر از معیارهای بین المللی برگزار شود.

حدیث حسنوند، طراح صحنه تئاتر و از دستیاران صحنه سینما است که به تازگی با فیلم «آستیکمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی، همکاری خود را آغاز کرده است، او در رشته طراحی صحنه در دانشگاه تحصیل کرده و از فارغ التحصیلانی است که توانسته وارد بازار کار مرتبط با رشته خود شود، حسنوند، درباره پیشرفت رشته طراحی صحنه در دانشگاه ها، به ایسکانیوز، گفت: این رشته در دانشگاه ها پیشرفت خوبی داشته از این جهت که در ابتدا طراحی صحنه زیرگروه رشته تئاتر بود اما الان به صورت یکه رشته ی مجزا در حال فعالیت است و فکر می کنم که این اتفاق باعث ورود افراد کار آزموده تری به این وادی شده است. اما سوال اصلی اینجاست که چند درصد افراد به صورت آکادمیک وارد سینما و تئاتر می شوند؟!
او ادامه داد: اما خارج از بحث آکادمیک فکر می کنم با وجود آسان شدن دستیابی افراد به سینمای جهان و فراگیری آموزش در سطوح مختلف رشد این رشته چشمگیرتر بوده و امید برای پیشرفت بیش از پیش شده است.

حسنوند در پاسخ به این سوال که؛ با توجه به اینکه فیلم های تخیلی و فانتزی و فیلم هایی که نیاز به طراحی لباس خاصی دارند، در ایران کمتر ساخته می شود، آیا امیدی به حرفه ای تر شدن این رشته در سال های آینده وجود دارد، گفت: قطعن وجود چنین فیلم هایی برای رشد خلاقیت در افراد بسیار لازم است اما به طور قطع نمی توان گفت که تنها دلیل رشد خلاقیت این ژانر است . پس باید به دنبال دلایل قوی تری برای حرفه ای تر شدن این رشته بود.
او درباره تاثیرگذاری تحصیلات دانشگاهی بر رشد طراحی صحنه سینمایی در ایران تاکید کرد: بسیار تاثیر گذار است از این جهت که دانشگاه در مرحله اول راه ورود افراد به دنیای حرفه ای را هموار می کند. اما به طور قطع دلیل موفقیت و پیشرفت افراد نیست. نسل جوان نسلی پر از ایده و شور و شوق است و تجربه ثابت کرده جوان هایی که در این سال ها در زمینه طراحی صحنه وارد بازار کار شده اند، قدرت آزمون و خطای بیشتری دارند و انتقادپذیرتر هستند و همین امر باعث می شود تا کارهایی با کیفیت بالاتر و خاص تری اجرا شود، اما باز تاکید می کنم که در همه ی موارد صدق نمی کند و عده ای هم با وجود ارتباطاتی که دارند وارد این عرصه می شوند.

حدیث حسنوند درباره کارگاه هایی که در ایران در زمینه طراحی صحنه برگزار می شود، گفت: شخصی که در این زمینه فعالیت می کند باید سعی کند به طور مداوم به روز باشد و مطالعه کند، اما متاسفانه در بخش برگزاری کارگاه در زمینه طراحی صحنه با ضعف رو به رو هستیم، تا الان ورکشاپی را ندیده ام که در سطح جهانی و یا حتی پایین تر از معیارهای بین المللی برگزار شود و نکته واقعا تاسف برانگیز این است که افرادی به عنوان اساتید در این رشته فعالیت می کنند و صاحب نظر شده اند که بسیاری از آنها نه تنها تحصیلات دانشگاهی در این زمینه ندارند بلکه حتی فاقد تجربه ی عملی در مورد طراحی صحنه در سینما و تئاتر هستند. اگر بخواهم به طور موردی اشاره کنم باید بگویم سال 95 یک سمپوزیوم طراحی صحنه در تئاتر شهر برگزار شد که بسیاری از افرادی که به عنوان کارشناس در آن حضور داشتند مشخص نیست چگونه و بر اساس چه معیاری انتخاب شده اند.

حسنوند در پایان درباره مشکلاتی که بر سر راه این رشته در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز به طور اختصاصی در دانشگاه ها رشته ای با عنوان طراحی لباس و صحنه سینما نداریم آنچه که تدریس می شود مخلوطی از تئاتر و سینما است. من زمانی که در دانشگاه مشغول تحصیل بودم طی 4 سال دانشجویی ام تنها یک واحد مرتبط با سینما گذرانده ام و هر چه کسب کرده ام در تجربه های عملی ام بوده است. با این حال معتقدم دانشگاه زبان یادگیری را آموزش می دهد، زبان ارتباط با آدم ها و زبان تجربه ی صحیح را در دانشگاه می توان فرا گرفت.
خبرنگار: رضایی/ تایید کننده: سلیمی
501500

کد خبر: 740643

وب گردی

وب گردی