بهشتی پور: بخشی از اختلافات ترکیه و اروپا وابسته به ادبیات نامتعارف اردوغان است

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره ریشه اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا بیان کرد: بخشی ازاین اختلافات به ادبیاتی که آقای اردوغان در مقابل مخالفانش به کار می برد بر می گردد. آقای اردوغان، به صراحت الفاظی مانند فاشیست ،نژادپرست و... در مقابل انها بکار می گیرد که طبیعی است این رفتار، واکنش طرف مقابل را به همراه دارد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اختلافات اخیر ترکیه با اتحادیه اروپا و همچنین منازعات اخیر ترکیه و هلند بیان کرد: یک بخشی از این اختلافات به اصلاحات قانون اساسی ترکیه برمی گردد که از نگاه اتحادیه اروپا، اینها با مبانی حقوق بشری مورد تایید اتحادیه اروپا در مواردی در تعارض است.

وی افزود: از طرفی دیگر این اختلافات بر می گردد به ادبیاتی که آقای اردوغان در مقابل مخالفانش به کار می برد. به طور خاص کشورهای اتحادیه اروپا که آقای اردوغان، به صراحت الفاظی مانند فاشیست ،نژادپرست و... به آن ها نسبت می دهد. طبیعی است که این رفتار، واکنش طرف مقابل را به همراه دارد.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: آقای اردوغان این نوع ادبیات را به آلمانی ها نیز نسبت داده بود حال در مقابل هلندی ها این رفتار را نشان می دهد. زیرا که آنها اجازه ندادند وزیر خارجه کشور ترکیه در آنجا سخنرانی کند.

این کارشناس با بیان این موضوع که در گذشته نیز همچین اتفاقاتی برای مقامات ترکیه افتاده است افزود: یکی از وزرای کابینه ترکیه به کشور آلمان سفر کرد تا برای ترکهای مقیم آلمان سخنرانی کند اما آنجا هم اجازه سخنرانی به وی ندادند. این مجموعه این اقدامات موجب شد که رو درویی یا جنگ تبلیغاتی، رسانه ای بشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این اختلافات تا چه زمانی ادامه پیدا می کند بیان کرد: این اختلافات تا 29 فروردین که قرار است در ترکیه همه پرسی انجام بشود، ادامه پیدا می کند.

بهشتی پور با اشاره به ریشه اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا افزود:این کشورها سال های طولانی با یکدیگر روابط تجاری و بازرگانی راحت داشتند. اختلافات آن چندان نبوده است، به دلیل این که اعضای اتحادیه اروپا، این اصلاحات قانون اساسی را با مبانی حقوقی بشری خود در تعارض می بینند و معتقدند که سیاستی که آقای اردوغان در مقابل مخالفان خودش اعمال می کند دور از دموکراسی است.

وی در پایان اضافه کرد: به همین دلایل، کشورهای جزو اتحادیه اروپا اجازه نمی دهند وزیر خارجه ترکیه در کشورهلند، برای ترک های مقیم آنجا، در رابطه با همه پرسی که قراربود تبلیغات کنند که رای آری بدهند سخنرانی کند. کشور ترکیه این را توهینی به کشور و ملت ترکیه تلقی کرده است.

گفتگو از شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 740649

وب گردی

وب گردی