زنان برای حضور در عرصه های اجتماعی نیاز به خودباوری دارند/دکتر میرزاده از حضور زنان در پست های مدیریتی حمایت می کند

احراری، عضو شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حمایت های دکتر میرزاده از حضور زنان در پست های مدیریتی دانشگاه آزاد، لازمه حضور بانوان در پست های مدیریتی را خودباوری دانست و تاکید کرد، تشکل های دانشجویی زنان را برای حضور عرصه های مختلف آماده می کند.

دکتر فروغ احراری، عضو شورای بانوان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ضمن تبریک به مناسبت تولد حضرت زهرا ابراز امیدواری کرد؛ بتوانیم با استفاده از سیره حضرت زهرا در واقع یک مدل زندگی فاطمی داشته باشیم و این به دست نخواهد آمد مگر با تمرین ویژگی های حضرت زهرا(س)، مثل طاهره بودن، زکیه بودن، صدیق بودن و دیگر صفاتی که در مورد حضرت زهرا داریم.

او درباره فعالیت های اجتماعی و تشکیلاتی زنان گفت: از آنجایی که انسان یک موجود اجتماعی است مجموعه فعالیت های انسان اجتماعی است. یعنی در واقع از همان واحد خانواده فعالیت اجتماعی انسان شروع م یشود آنجایی که زن و مرد در کنار یکدیگر یک جامعه کوچک را تشکیل می دهند و برای تولید مثل و تکثیر نسل در واقع در خانه شروع به نقش آفرینی، فرزندان را تربیت و زمینه رشد و تعالی انسان را در جامعه فراهم می کنند.

احراری افزود: باید از این محدوده پا فراتر بگذاریم؛ زمانی که جوامع کوچک و بزرگ دیگری شروع می شود مثل محیط های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی که در این محیط ها به هر صورت مرد و زن به حسب نیازی که جامعه به آنها دارند حضور می یابند و فعالیت می کنند.

عضو شواری زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی برخی از فعالیت های اجتماعی زنان را برشمرد و گفت: یکسری فعالیت های اجتماعی، رسمی و دولتی و در واقع فعالی تهای درآمدزا هست و یکسری از این فعالیت ها، عامل المنفعه خیریه ای، آموزشی و فعالیت هایی است که انسان به واسطه نیاز عاطفی و غریزی که درونش وجود دارد برای کمک به دیگران انجام می دهد و معمولا تشکیلات شامل هر دوی این نوع فعالیت است. منتهی طبیعتا فعالیت هایی که از نوع غریضی و از نوع عامل المنفعه هست اموری است که تاثیرات مستقیمش به جامعه بر می گردد و از منفعت آن قشرهای مختلف جامعه در بهره مند می شوند.

او با تاکید بر تاریخ فعالیت های اجتماعی زنان گفت: تاریخچه فعالیت های اجتماعی اعم از زن و مرد بر می گردد به تاریخ خلقت انسان. یعنی از آن زمانی که انسان خلق شد زن در کنار مرد به فعالیت پرداخت و دوش به دوش همدیگر در فعالیت های مختلف حضور پیدا کردند یعنی بعد از زمان پارینه سنگی وقتی که زنان به امر کشاورزی، ریسندگی، بافندگی، پخت و پز و تربیت فرزندانشان پرداختند از نظر من از آنجا تاریخچه فعالیت اجتماعی شروع شده است. به خصوص در آن دوره می بینیم ازتلاش بیشتری برخوردار بودند و زنان از حضور بیشتر در فعالیت های اجتماعی از این دست پررنگ تر بودند و مردان بیشتر به کار و دامپروری می پرداختند.

فعالیت زنان در برخی از حوزه های اجتماعی قابل شمارش نیست

احراری افزود: اگر از این تاریخچه عبور کنیم به حضور اجتماعی و حتی تشکیلاتی زنان در صدر اسلام در مبارزاتی که در کنار حضرت رسول داشتند، می رسیم مثلا نمونه بیعت رضوان در جمع انصاری که در مدینه کمک می کردند به تشکیل حکومت اسلامی و آن مجموعه های علمی و فعالیت های اجتماعی را که در عصر دوره های بعدی ، عصر ائمه داشتند. همانطور که جلو می رویم به دوران معاصر مخصوصا در ایران می رسیم که زنان در تشکل های مختلف به ویژه در دوران مشروطه نقش بسیار مهمی در عرصه های فرهنگی، علمی و مبارزاتی و همچنین انقلاب داشتند.

عضو شورای فرهیخته زنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دوران انقلاب ما حضور زنها را به صورت اجتماع های فراگیر در پیروزی انقلاب به وضوح مشاهده می کنیم. به گونه ای که حضرت امام فرمود: نقش زنان در انقلاب، اگر پررنگ تر از مردان نبود قطعا کمررنگ تر نیست و بعد از پیروزی انقلاب هم باز حضورشان در عرصه های فعالیت های اجتماعی رسمی مثل حضور در مجالس، مدیریت ها، جایگاه های مختلف فرهنگی، علمی، پزشکی، سیاسی و حتی نظامی دیده می شود.

او با اشاره به فعالیت های اجتماعی خانم دباغ گفت: او از همان ابتدا در واقع در فعالیت های مبارزاتی انقلاب چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، نقش بسیار موثری داشت. در عرصه سیاسی نماینده مجلس و سفیرامام اراحل بود. همچنین او پیک امام برای رساندن پیام به شوروی سابق بود و حتی در عرصه نظامی هم مدتی در سمت فرمانده سپاه پاسداران فعالیت می کرد و نسبت به سایر بانوان در عرصه اجتماعی تشکیلاتی حضور چشمگیری داشت.

احراری گفت: اما در حوزه مباحث تشکلات غیردولتی که به نظر من این تشکلات غیردولتی از اهمیت فوق العاده برخوردار است مثلا در عرصه محیط زیست و سلامت جامعه می بینیم این تشکل ها بسیار کارساز است یا بحث فقرزدایی و تشکل های خیریه ای که به خصوص بانوان به واسطه آن غلبه بر عنصر عاطفه بسیار می توانند نقش آفرین باشند در این عرصه هم حضور زنان خیر مدرسه ساز، خیری که در عرصه بهداشتی کمک می کنند، زنانی که به خانواده های بی سرپرست کمک می کنند، تعدادش قابل شمارش نیست.

تشکل های دانشجویی زنان را برای پست های مدیریتی آماده می کند

عضو شورای بانوان فرهیخته به فعالیت زنان در تشکل های دانشجویی اشاره کرد و گفت: فعالیت های دانشجویی و تشکل های دانشجویی که در نوع خودش بسیار بسیار می تواند موثر باشد. هم در ارتباط با تجربه ای که تشکل های دانشجویی و دانشجویان در دوران تحصیل خودشان تجربه می کنند؛ فعالیت های اجتماعی را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و هم اینکه در واقع یک ذخیره خوبی می شود تا برای آینده بتوانند در واقع با نگاه وسیع تری و دید منطقی تری وارد اجتماع شوند به نظر بنده تشکل های اجتماعی بسیار سازنده و مهم است و به نظرم می آید در کنار فعالیت های علمی که دارند این تشکلات در واقع تجربه های مختلفی را برای دانشجویان به عنوان یک اندوخته و به عنوان یک سرمایه برای آینده شان ذخیره می کند.

او ادامه داد: انسان طبیعتا می خواهد وارد فعالیت اجتماعی بشود لازمه این امرشناخت ساز و کارهای آن فعالیت ابعاد مختلف است این تجربه هرچقدر هر کوچک باشد باید مسئولیت آن را بپذیرد و لذا این فعالیت های دانشجویی می تواند زمینه ساز این حضور اثرگذار آینده آن فرد باشد

احراری در پاسخ به این سوال که آیا حضور زنان می تواند پایه گذار سطوح مدیریتی باشد، گفت: این تشکلات دانشجویی، زمینه ساز خوبی است برای حضور جوانان در عرصه های مختلف اعم از مدیریتی. چون مدیریت در واقع به خودی خود یک علم است و باید باری از تجربه را به دنبال خودش داشته باشد طبیعتا کسی به لحاظ تجربی حضور اجتماعی را تجربه کرده باشد و در جمع ها حضور و افت و خیزها را دیده باشد و با مشکلات از نزدیک دست و پنجه نرم کرده باشد؛ بهتر می تواند در فعالیت های بعدی حضور پیدا و از تجارب گذشته اش استفاده کند. یکی از مشکلاتی که ما همیشه برای حضور زنان در عرصه مدیریتی داریم این است که چون زنان تجربه کار مدیریتی ندارند پس نمی توان از آنها استفاده کرد. اما همین تشکل ها بسترساز این موضوع هستند. البته تشکل ها باید با آموزش های لازم همراه باشد و افراد را توانمندسازی کنند و با اجرای برنامه هایی مانند کارگاه های آموزشی، اردوهای تفریحی و آموزشی، برنامه های مطالعاتی، تهیه پکیج های مختلف فرهنگی، علمی و مدیریتی تجربه لازم را به افراد بدهند.

دکتر میرزاده از حضور زنان در پست های مدیریتی استقبال کرد

عضو شورای بانوان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارزیابی حضور زنان در عرصه های مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خوشبختانه بعد از ریاست دکتر میرزاده و نگاه روشنی که به موضوع زنان در دانشگاه داشت و با این احساس که حضور زنان در سطوح مختلف مسئولیتی در دانشگاه کمرنگ است؛ شورای راهبردی زنان فرهیخته با ریاست دکتر فاطمه طباطبایی راه اندازی شد. یکی از اهداف بلند این شورا پررنگ تر کردن حضور زنان در عرصه های مسئولیتی اعم از مدیریت های کلان و میانی و به طور کلی ارتقا سطح علمی و مدیریتی زنان در دانشگاه آزاد اسلامی است.

او با تاکید براینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین دانشگاه های غیردولتی در دنیاست، گفت: این دانشگاه در همه شهرستان ها واحد دارد و ما شاهد حضور درصد بالایی از بانوان در این دانشگاه هستیم در حالی که حضور بانوان در عرصه های مسئولیتی و مدیریتی کم رنگ است؛ البته بعد از تشکیل شوراهای استانی شاهد رشد قابل توجه حضور زنان در عرصه های مدیریتی هستیم. با تشکیل این شوراها سعی شد بانوان توانمند شوند و به خود باوری برسند و تجربه اندوزی کنند تا بتوانند در آینده در عرصه های بالاتر و با کیفیت بهتر حضور پیدا کنند.

احراری درباره موفقیت شوراهای زنان فرهیخته در استان های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حمایت دکتر میرزاده از این شوراها، بودجه هایی که به آنها تخصیص داده شد و انگیزه بالایی که بانوان دارند و خودباوری که در گذشته وجود نداشت باعث موفقیت فعالیت شوراها شده است که شاهد حضور زنان در عرصه های مختلف هستیم؛ البته شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی نگاه فمنیستی ندارد و می خواهد شایسته سالاری در دانشگاه حاکم باشد. به دلیل در سایه بودن بانوان در دوره های گذشته حمایت هایی لازم است و امیدواریم به سطح اعتدال و نگاه تعادل بخشی برسیم.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشرکننده: آخوندی

204/200

کد خبر: 740652

وب گردی

وب گردی