برگزاری نخستین جشنواره " بایرام یومورتاسی" در مجتمع آبدرمانی وله زیر مشگین شهر

نخستین جشنواره بایرام یومورتاسی روز جمعه 20 اسفند ماه سال 95 در محل مجتمع آبدرماتی، اقامتی و گردشگری وله زیر ایلاندو برگزار شد

به گزارش ایسکانیوز، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مشگین شهر با بیان این مطلب گفت: نخستین جشنواره " بایرام یومورتاسی" در دو بخش اینترنتی و حضوری، روز جمعه 20 اسفند ماه سال 95 در محل مجتمع آبدرماتی، اقامتی و گردشگری وله زیر ایلاندو برگزار شد.

محرم جعفری با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره در سطح استان و کشور از یک ماه پیش و تحویل 200 اثر به دبیرخانه جشنواره، افزود: در بخش اینترنتی تعداد امتیازات مردمی، برنده اصلی را در تزئین تخم مرغ تعیین می کرد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را احیای آداب و رسوم و سنت های قدیمی و همچنین معرفی جاذبه های گردشگری منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: بخش حضوری مسابقه نیز در دو بخش "زیباترین تخم مرغ" و "شکستن تخم مرغ یا به زبان ترکی یومورتا چاققیشدیرماق " برگزار شد.

به گفته این مقام مسئول، از بین 200 اثر دریافتی در مسابقه زیباترین تخم مرغ که شامل رنگ آمیزی سنتی و تزئینی بود در بخش رنگ آمیزی سنتی یک نفر برگزیده و در بخش تزیین نیز دو نفر برگزیده داشت.

وی با بیان اینکه مسابقه تخم مرغ شکستن نیز در دو بخش تخم مرغ خام و پخته برگزار و از هر بخش یک نفر انتخاب شد، تصریح کرد: 150 نفر در رقابت "یومورتا چاققیشدیرماق" شرکت داشتند.

گفتنی است: این جشنواره با برنامه های متنوعی همچون تکم خوانی و معرفی تنها تکم خوان شهرستان، موسیقی سنتی عاشیقلار، معرفی آداب و رسوم عید نوروز، شعر خوانی با موضوع نوروز و پذیرایی با غذاها و تنقلات سنتی منطقه مثل ترشیلی آش، کوفته محلی، چغندر محلی و آجیل محلی (قورقا ) همراه بود.

خبرنگار: علی انوار

منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد: 801

کد خبر: 740660

وب گردی

وب گردی