معرفی آداب و رسوم نوروز و عشایر بیله سوار در نوروز 96

آداب و رسوم سنتی نوروز و عشایر شهرستان بیله سوار در راستای اجرای طرح ملی نوروزگاه 96 و آماده سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز معرفی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، جلسه کارگروه گردشگری شهرستان مرزی بیله سوار و ستاد اجرایی خدمات سفر ویژه نوروز 96 با حضور کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی و قادر تقی زاده معاون گردشگری استان، آرام حلیم فرماندار شهرستان و جمعی از مسئولان شهرستانی صبح امروز 22 اسفندماه جاری برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برگزاری هفتمین جشنواره ملی کوچ عشایر در مراتع جنب سیلوی روح کندی بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار در 15 اردیبهشت ماه سال 96 خبر داد و گفت: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان است.

کریم حاجی زاده ‌زندگی عشایری را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه دانست و افزود: در طول تاریخ معیشت عشایر به صورت خودکفا و مستقل مبتنی بر فعالیت‌های قومی و قبیله ‌ای بوده و به عنوان قشر تولید کننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته ‌اند.

معاون گردشگری استان با ارائه گزارش کوتاهی از اهم اقدامات و هماهنگی های انجام گرفته در رابطه با دستورالعمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز 96 افزود: این دستورالعمل به اعضای ستاد اجرائی خدمات سفر استان اردبیل و روسای ستادهای شهرستانی ابلاغ شده است.

قادر تقی زاده به ضرورت پخش فیلم جاذبه های گردشگری استان به زبان فارسی، انگلیسی و ترکی در سالن انتظار پایانه مرزی بیله سوار با توجه به مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد و افزود: باتوجه به تهیه 21 نقشه استانی، شهرستانی و مراکز شهرستان و درج بیش از یک هزار و 800 مختصات جغرافیایی تمامی جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری و خدماتی چون تاسیسات اقامتی و گردشگری و امکانات رفاهی در قالب google map و google earth ، ضرورت دارد تابلوی این نقشه ها براساس مصوبه کارگروه گردشگری در پایانه مرزی بیله سوار جهت استفاده گردشگران نصب شود.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان بیله سوار نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان، از آمادگی ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی در پایانه مرزی بیله سوار خبر داد و گفت: این شهرستان آمادگی اسکان 350 نفر در مراکز اقامتی و 400 نفر در ستاد اسکان فرهنگیان را دارد.

فرنام حامد با اشاره به اجرای طرح ملی نوروزگاه 96 با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ ‌های بومی مرتبط با عید باستانی و آماده سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز اظهار داشت: در این راستا برنامه های فرهنگی و آئینی با هدف احیای آداب و رسوم خاص و بومی و مستندسازی آئین ها و رسومات سنتی شهرستان بیله سوار تدارک دیده شده است.

خبرنگار: علی انوار

منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد: 801

کد خبر: 740662

وب گردی

وب گردی