انتقاد فیون از اولاند برای سخنرانی وزیر خارجه ترکیه در فرانسه

فرانسوا فیون نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور را متهم کرد با اجازه دادن به مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای سخنرانی در فرانسه، همبستگی کشورهای اروپایی را نقض کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فرانسوا فیون نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور را متهم کرد با اجازه دادن به مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای سخنرانی در فرانسه، همبستگی کشورهای اروپایی را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این درحالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از فرانسه به دلیل برگزاری این سخنرانی در متز Metz در شمال شرقی فرانسه قدردانی کرد.

فیون در بیانیه ای تصریح کرد:«واضح است که در خصوص مدیریت درخواست های روسیه ،‌موضع مشترک باید در اولویت قرار داده می شد. دولت فرانسه نباید اجازه برگزاری سخنرانی را می داد.»

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه فرانسه پس از جلوگیری مقامات هلندی از فرود هواپیمای حامل وی به خاک این کشور،‌ روز یکشنبه در متز فرانسه سخنرانی کرد. وی قراربود روز شنبه در مراسمی در روتردام هلند شرکت کند. هدف از این سخنرانی ها اطلاع رسامی به شهروندان ترکیه ای در این کشورها در خصوص اصلاحات قانونی است که بر اساس آن اختیاران رئیس جمهور افزایش می یابد. قرار است همه پرسی در مورد اصلاحات قانون اساسی ترکیه 16 آوریل آینده برگزار شود.

همچنین فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی دولت ترکیه نیز شامگاه شنبه قصد داشت به به سرکنسولگری این کشور در روتردام برود که پلیس مانع از این کار شد و وی رل تا مرز ‌آلمان که از آن جا وارد هلند شده بود، همراهی کرد.

اردوغان تهدید کرد ترکیه تدابیر تلافی جویانه در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

خبرنگار: شایان دنیادیده

کد خبر: 740693

وب گردی

وب گردی