تقدیر رییس هلال احمر از اطلاع رسانی و مطالبه‌گری ایسنا در حوزه "مدیریت بحران" و "پلاسکو"

رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه شورای معاونین این سازمان مردم نهاد، از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان یکی از معدود رسانه‌هایی که پس از حادثه پلاسکو در زمینه ضرورت بررسی و پیگیری حادثه، به منظور تقویت سیستم مدیریت بحران وارد عمل شده است، تقدیر کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سید امیرمحسن ضیائی افزود: "ایسنا" نه فقط در زمان بحران اطلاع‌رسانی دقیق انجام داد، بلکه به عنوان رسانه‌ای مطالبه‌گر در موضوع مدیریت بحران و هشدارهای جدی برای مسئولان دخیل در این زمینه، از طریق گزارش‌های تحلیلی به طور حرفه‌ای ورود کرد و مهم‌تر آنکه فارغ از بازی‌های سیاسی و جناحی، از حادثه‌ای چون پلاسکو استفاده ابزاری نکرد.

وی همچنین در جلسه شورای معاونین هلال‌احمر پس از ارائه گزارشی پیرامون ضرورت تدوین دستورالعمل واحد ساماندهی فعالیت‌های زیرمجموعه جمعیت از سوی وحید رحمتی - مدیرکل روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر تدوین دستورالعملی مشخص برای ساماندهی فعالیت زیرمجموعه‌های هلال‌احمر در فضای مجازی، گفت: هرگونه بهره‌برداری و استفاده از نام و نشان هلال‌احمر از سوی زیرمجموعه‌ها در فضای مجازی به‌ غیر از کانال رسمی تحت مدیریت روابط‌عمومی جمعیت غیرمجاز است.

وی گفت: بر این اساس استفاده از برند و نام هلال‌احمر در فضاهای مجازی با توجه به دستورالعمل تدوین شده باید به صورت رسمی و محل ارائه نظرات رسمی باشد و در این زمینه هر گونه فعالیت زیرمجموعه‌ها در فضای مجازی نیز باید پس از اخذ مجوز از شورای اطلاع رسانی جمعیت (و درخواست به اداره کل روابط عمومی به عنوان دبیرخانه شورا) باشد.

ضرورت انجام اقدامات ایجابی در ساماندهی فضاهای مجازی

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ضرورت انجام اقدامات ایجابی در ساماندهی فضاهای مجازی، عنوان کرد: ضروری است تا در این زمینه مطالعات تطبیقی جامعی انجام و مشخص شود که چه تولیدات محتوایی منجر به توسعه فعالیت جمعیت هلال‌احمر در فضای مجازی خواهد شد و در صورت امکان حتی با بومی‌سازی و الگوسازی بتوان فعالیت مجازی رسمی و مشخصی که منجر به ترویج و نشر خدمات داوطلبانه و بشردوستانه هلال احمر می‌شود، انجام داد.

وی با بیان اینکه با چنین فعالیت گسترده‌ای، فضای مجازی، دیگر تنها فضای ممکن برای رجوع طیف گسترده مخاطبان نخواهد بود، اظهار داشت: در اینصورت فعالیت ما در واقع در فضای واقعی شکل خواهد گرفت. شورای اطلاع‌رسانی جمعیت از سال آینده فعالیت مجدد و مستمر خود را آغاز خواهد کرد و در این زمینه می‌توان موضوع فعالیت در فضای مجازی را در این شورا مطرح و بررسی کرد.

تاکید بر آشنایی با ادبیات فعالیت در فضاهای مجازی

ضیائی درباره اهمیت و تاثیرگذاری فضای مجازی در مناسبات جوامع، تصریح کرد: نقش فعالیت‌ها در فضای مجازی گاه تا حدی است که سیاست‌های کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده و حتی به عنوان نمونه انتشار و بازنشر یک مطلب در فضاهای مجازی منجر به تغییرات گسترده‌ای در قدرت‌ها می‌شود.

وی افزود: با توجه به چنین توان و قدرت نفوذی که فضاهای مجازی ایجاد کرده‌اند، ضروری است تا ما نیز با آداب و اصول نحوه مواجهه با این فضاها آشنا شده و ادبیات آن را بدانیم و با بهره‌گیری از این قدرت بتوانیم گام‌های مهمی در نشر و ترویج خدمات داوطلبانه و توسعه آموزش همگانی، هم در فضای مجازی و بلکه از مدل هایی مشابه آن بهره بریم.

برنامه استراتژیک ۱۰ ساله جمعیت؛ میراثی ماندگار از دوران مدیریتی ما برای آینده‌سازان هلال احمر است

ضیائی، همچنین جمعیت هلال‌احمر را سازمانی داوطلب‌محور دانست و تاکید کرد: باید به سمت تبدیل جمعیت به سازمانی یادگیرنده حرکت کنیم و بر همین اساس این مهم را در برنامه ۱۰ ساله هلال‌احمر مورد تاکید قرار دادیم و از این پس نیز هر اقدامی در جمعیت را با تکیه بر این برنامه استراتژی انجام خواهیم داد تا به عنوان میراثی ماندگار و قابل اتکاء از دوره مدیریتی ما که البته با جدیت و از اولین روز سال ٩٦ اجرایی خواهد شد، برای آیندگان ثمره‌ای نیک به‌جا بگذارد.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر مسئولیت امداد و نجات در کشور را با هدف والای نجات جان مردم و به این علت که خود نهادی مردمی بود، پذیرفته و مسئولیت‌های خود را افزایش داد، گفت: هیچ جمعیت ملی در دنیا چنین مسئولیتی را به صورت کامل بر عهده ندارد و در این زمینه بیشتر نقش حمایتی را ایفا می‌کند و در بیشتر کشورها مسئولیت امداد و نجات بر عهده نهادهای دولتی است، اما با همه اینها هلال‌احمر ایران در این زمینه از سوی دولت مسئولیت تصدی‌گری و به عنوان بازوی دولت عمل می‌کند و افتخار دارد که با همه تنگناهای اعتباری، خدمتگزار مردم است، اما برای تداوم خدمت در شأن مردم، سیستم صحیح و ضروری خرید خدمت از هلال‌احمر به عنوان تنها نهادی که قدرت پاسخگویی به نیاز مردم در حوزه امداد و نجات را دارد و مطالبه‌گر حقوق مردم است، ساماندهی شود.

تاکید بر تسری انگیزه بالای خدمت امدادگران و جوانان داوطلب در تمام بخش‌های هلال‌احمر

ضیایی به خدمات بی‌شائبه امدادگران که مشابه آن را در برف و کولاک اخیر استان‌های شمالی کشور شاهد بودیم اشاره و تصریح کرد: آنچه در میان نیروهای صف جمعیت به وضوح دیده می‌شود، انگیزه بالای خدمت و از جان‌گذشتگی بسیار است و این را به وضوح می توان در میان امدادگران، جوانانان و داوطلبان دید و هر چند این روحیه در میان کارکنان ستادی نیز وجود دارد، اما ضرورت دارد تا هر چه بیشتر در این زمینه از نیروهای صف الگو بگیریم.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی در پایان به سیستم بانک اطلاعاتی هلال‌احمر اشاره و تاکید کرد: باید دقت کرد تا هر کسی به سیستم بانک‌ اطلاعاتی امدادگران، داوطلبان، جوانان و مدیران هلال‌احمر وارد نشود و در این زمینه همه ارتباط‌ها از طریق حوزه‌های مرتبط انجام شود.

ضرورت نظارت بر اجرای صحیح مصوبات شورای معاونین جمعیت

مصطفی محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت نظارت بر اجرای صحیح مصوبات شورای معاونین جمعیت، گفت: در جمعیت هلال‌احمر اعتبارات به صورت مستمر در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد و در این زمینه ضروری است تا تدابیری اندیشیده شود تا این اعتبارات با توجه به گزارش‌های ارزیابی از نحوه و میزان اجرایی شدن و تحقق برنامه‌ها در اختیار زیرمجموعه قرار گیرد.

تقدیر برای توجه بسیار و اهمیت به نقش جوانان و داوطلبان در برنامه ۱۰ ساله هلال‌احمر

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه با تقدیر از رئیس جمعیت هلال‌احمر برای توجه بسیار و اهمیت به نقش جوانان و داوطلبان در برنامه ۱۰ ساله هلال‌احمر، گفت: این برنامه استراتژیک راهی مشخص برای هلال‌احمر در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها و تحقق اهداف خود مشخص کرده است.

وی به انتصاب مصطفی محمدیون به عنوان دبیرکل جمعیت اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون برنامه‌ها به سرعت در حال پیگیری برای تحقق است و تکلیف هر بخش از اقدامات و کارها کاملا مشخص است.

سند راهبردی و برنامه پنج‌ساله جمعیت، سندی بسیار ارزشمند و گرانبها
حجت‌الاسلام والمسلمین ذاکری، معاون نظارت و امور استان‌های حوزه نمایندگی ولی‌فقیه هم در این زمینه اظهار کرد: سند راهبردی و برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر، سندی بسیار ارزشمند و گرانبها برای این جمعیت به عنوان نهادی مردم محور است.

دریافت کننده: نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 740741

وب گردی

وب گردی