عید تهدیدی برای اضافه وزن و چاقی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: ایام عید به دلیل کاهش فعالیت و افزایش مصرف آجیل و شیرینی می‌تواند تهدیدی برای افزایش وزن و چاقی باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و مصرف تنقلات این ایام در دید و بازدیدها، گفت: باید افراد این موضو ع را مد نظر قرار دهند که فلسفه عید بهانه‌ای برای دیدار دوستان و اقوام است نه خوردن بیش از نیاز که باعث افزایش وزن می‌شود. در این ایام که مصرف شیرینی و آجیل مرسوم است باید مواظب اضافه وزن وچاقی بود. به همین دلیل بهتر است در وعده‌های غذایی مصرف مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، ماکارونی، غذاهای چرب و سرخ شده و پرروغن کمتر و سالاد و سبزی بیشتر مصرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که دورهمی‌های این ایام با مصرف شیرینی، آجیل و انواع میوه همراه است باید هنگام خرید این تنقلات به نکاتی توجه کرد. هنگام خرید آجیل باید دقت کرد که مغز دانه‌ها نباید آفت‌زدگی داشته باشد. با توجه به درصد بالای روغن در این مواد، نباید طعم تند پیدا کرده باشد در غیر این صورت این امر نشانه فساد روغن است. آجیل‌ها نباید دارای رنگ غیرطبیعی باشند؛ چرا که برخی از افراد سودجو به هنگام بودادن برخی از مغزها از رنگ‌های غیرمجاز صنعتی یا شیمیائی استفاده می‌کنند که مصرف این رنگ‌ها سرطان‌زا است. همچنین نباید این اقلام در خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار گیرند. در واقع این اقلام باید در شرایط خشک و خنک قرار داشته باشند. بعضا دیده می‌شود مغزها در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می‌تواند باعث فساد مغزها شود.

عبدالهی در مورد خرید شیرینی عنوان کرد: سعی کنید از شیرینی‌های کوچک، کم شیرین و بدون رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی خریداری کنید. بعضی از فروشندگان ادعا می‌کنند که این رنگ‌ها خوراکی است، اگرچه ممکن است این رنگ‌ها خوراکی باشند ولی مصرف آنها در قنادی‌ها غیرمجاز است. رنگ‌های خوراکی فقط در کارخانجات تولید مواد غذائی و با نظارت مسئولین فنی و مطابق با پروانه ساخت هر محصول غذائی باید استفاده شوند تا برای انسان مضر نباشد. از مراکزی شیرینی تهیه کنید که مطمئن باشید مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند. خرید انواع شکلات- تافی – آبنبات – سوهان و سایر شیرینی‌های پرچرب و شیرین را محدود کنید.

وی در ادامه در مورد خرید میوه افزود: اندازه میوه نقشی در میزان مواد مغذی آن ندارد بلکه حمل و نقل، نگهداری و شیوه مصرف میوه می‌تواند باعث کاهش انواع ویتامین‌ها خصوصا ویتامین C شود. برای مثال از پوست کندن و خردکردن میوه برای مدت زمان طولانی خودداری کنید؛ چرا که این امر علاوه بر کاهش برخی ویتامین‌ها خصوصا ویتامین C، باعث جذب آلودگی های محیطی خواهد شد. همچنین میوه های خشک هم اگر در شرایط بهداشتی تهیه شده باشد، منابع خوب ویتامین، انرژی و فیبر هستند ولی توجه داشته باشید که میوه‌های خشک ویتامین کمتر و انرژی بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مغز دانه‌ها حاوی موادمغذی همچون روی، ویتامینE ، ویتامین‌های گروهB ، آهن، منیزیم است و به اندازه کافی برای سلامت ما مفید است، تاکید کرد: وجود نمک زیاد در آجیل می‌تواند باعث افزایش فشارخون شما شود، پس بهتر است از آجیل کم نمک یا مغز دانه‌های بی‌نمک استفاده کنید .سعی کنید از شیرینی‌های کوچک و کم شیرین استفاده کنید. مجبور نیستید طی هر دیدار از تمام مواد غذائی موجود در منزل میزبان استفاده کنید. در صورت امکان فاصله‌های بین چند دیدار را پیاده‌روی کنید. از تعارف کردن زیاد و اصرار برای خوردن به میهمان خودداری و هرگز همپای هر میهمان شما هم شیرینی و آجیل مصرف نکنید. به تغذیه سالمندان و کودکان توجه بیشتری کنید تا از پرخوری آنها جلوگیری شود.

عبدالهی اظهار داشت: درصورت نبود زمان کافی برای پخت و پز غذا در ایام عید به جهت دید و بازدیدهای زیاد و مصرف آجیل و شیرینی و میوه در طی روز، سعی کنید وعده ناهار و شام بسیار سبک مانند استفاده از نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی ، فرنی، سوپ های ساده و ... استفاده کنید و از مصرف غذاهای آماده و پرچرب و فست فودها خودداری کنید. بلافاصله پس از صرف شام نخوابید یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید.

وی توصیه کرد: در این ایام میزان مصرف آب بسیار کاهش پیدا می‌کند. در این ایام به دلیل این که افراد بیشتر زمان خود را صرف دید و بازدید اقوام و دوستان می‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می‌کنند. کمبود مصرف آب می‌تواند اختلالات مهمی در سلامت ما ایجاد کند، از جمله آن که موجب بروز یبوست و ناراحتی‌های گوارشی ناشی از آن شود .بنابراین به میزان مصرف آب در این ایام توجه کنید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افراد دیابتی باید از مصرف شیرینیجات خودداری کنند و افراد دچار چربی خون بالا باید از مصرف زیاد شیرینیجات و آجیل پرهیز کنند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 740779

وب گردی

وب گردی