سئول: هر لحظه ممکن است کره‌شمالی دست به آزمایش اتمی بزند

وزارت اتحاد کره جنوبی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که کره شمالی هر لحظه آماده است تا آزمایش اتمی جدیدی انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری یونهاپ، تصاویر ماهواره‌ای از سایت آزمایش اتمی کره شمالی در شمال شرق این کشور نشان می دهد که مسئولان پیونگ یانگ یک تونل در این منطقه حفر کرده‌اند و نشان می‌دهد که آنها خود را برای یک آزمایش اتمی دیگر که دارای قدرت انفجاری بیشتری نسبت به آزمایش‌های پیشین است، آماده می‌کند.

وزارت اتحاد کره جنوبی همچنین گفته است که به نظر می رسد به محض اینکه رهبری کره شمالی دستور دهد، این کشور قادر است آزمایش اتمی جدید خود را انجام دهد.

این وزارت خانه همچنین ادعای کره شمالی را مبنی براینکه اگر سئول و واشنگتن رزمایش های نظامی مشترک نظامی خود را متوقف کنند، دیگر نیازی به سلاح اتمی ندارد، رد کرد.

سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی گفت: دولت سئول براین باور است که کره شمالی می‌تواند در هر زمانی که بخواهد این آزمایش اتمی را انجام دهد.

کره شمالی سال گذشته میلادی دو آزمایش اتمی انجام داد و در مجموع تاکنون پنج آزمایش اتمی داشته است.

تائه یونگ هو، دیپلمات سابق کره شمالی که سال گذشته میلادی به سئول پناهنده شد، دسامبر 2016 به قانونگذاران کره جنوبی گفت، پیونگ یانگ به دنبال انجام آزمایش اتمی دیگری در حوالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی است.

کارشناسان گفته‌اند که کره شمالی ممکن است در آوریل 2017 که زمان برگزاری مراسم‌های اصلی و مهم این کشور است، دست به آزمایشات اتمی و موشکی بزند. پیونگ‌ یانگ قرار است مراسم بزرگداشت صد و پنجمین سال تولد کیم ایل سونگ، موسس این کشور را 15 آوریل برگزار کند.

هشتاد و پنجمین سالگرد ایجاد ارتش خلق کره نیز 25 آوریل است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 740784

وب گردی

وب گردی