لاریجانی: شبهه ای در بحث نظارت بر انتخابات شوراها وجود ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود به بیان نکاتی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری پایانی سال 95 در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر این که آیا موضوع مهمی در ابتدای شروع به کار مجلس دهم وجود داشت که مجلس به صورت طرح نتواند به آن رسیدگی کند، گفت: طرح های زیادی در دست بود که به علت رسیدگی به برنامه ششم توسعه و مواد دائمی آن نتوانستیم به آنها رسیدگی کنیم مثل لایحه هوای پاک که هنوز در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین ادامه داد: البته قانون استاندارد تصویب شد و مراحل نهایی آن بین ما و شورای نگهبان در حال رسیدگی است همچنین در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت، اقداماتی در دست است و بنا داریم ظرفیت کشور را افزایش دهیم که در سال آینده به آن رسیدگی می کنیم.

پیگیری مجلس برای حل مشکلات گردو غبار در قالب بودجه سنواتی

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ بخ سوال خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر مغایرت تمیم فعلی مجلس با تصمیم سابق آن درباره طرح کاداستر تاکید کرد: در حال حاضر ضرر این مسئله چندان روشن نیست. ایجاد فضای سبز برای شهرها، احیای جنگل ها و احیای مراتع با یکدیگر می تواند مسئله محیط زیست را حل کند ازطرفی برای حل مشکل گردوغبار بودجه در نظر گرفته شد و به بحث کنترل جنگل ها و مراتع نیز پرداختیم، لذا در مجلس رأی گرفته شد تا راه حلی برای این مسائل پیدا شود که در حال پیگیری هستیم.

به عنوان رئیس قوه مقننه مصلحت نمی بینم به مسائل انتخاباتی ورود کنم

دکتر لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین درباره سازوکار انتخاباتی اصولگرایان و سکوت سیاسی علی لاریجانی، ناطق نوری و ولایتی گفت:من جلسه ای ندارم مسائل کشور در حوزه اقتصادی به قدری پیچیده شده که باید برای آن وقت بگذاریم.

وی ادامه داد: من از بعد از نماز صبح که به مجلس می آیم، تا آخر شب مشغول مسائل مجلس هستم و اولویت ما این مسائل نیست و افراد دیگری به آن می پردازند. به عنوان رئیس قوه مقننه مصلحت نمی بینم به این مسائل ورود کنم. البته برای تشکیل این جبهه خبری هم ندادند که تشکر هم می کنم و اگر خبر می دادند هم نمی رسیدم.

دکتر لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین درباره سازوکار انتخاباتی اصولگرایان و سکوت سیاسی علی لاریجانی، ناطق نوری و ولایتی گفت:من جلسه ای ندارم مسائل کشور در حوزه اقتصادی به قدری پیچیده شده که باید برای آن وقت بگذاریم.

وی ادامه داد: من از بعد از نماز صبح که به مجلس می آیم، تا آخر شب مشغول مسائل مجلس هستم و اولویت ما این مسائل نیست و افراد دیگری به آن می پردازند. به عنوان رئیس قوه مقننه مصلحت نمی بینم به این مسائل ورود کنم. البته برای تشکیل این جبهه خبری هم ندادند که تشکر هم می کنم و اگر خبر می دادند هم نمی رسیدم.

ایران از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه با مصر شود استقبال می کند

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم مبنی بر اینکه چه میزان از انتقادات مقام معظم رهبری نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی دغدغه مجلس است ، گفت: گزارش اقدامات مجلس در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی روز گذشته در صحن علنی مجلس ارائه شد مرکز پژوهش های مجلس در چارچوب برنامه ششم توسعه بودجه سال 96 و سیاست های کلی برنامه ششم با اعداد و ارقام اقدامات مجلس را ارائه کرد لذا کاری که از دست مجلس بر می آمده ارائه شده است و دولت نیز گام های موثری در این خصوص برداشته است همچنین ستادی در دولت تشکیل شده که در حال انجام اقدامات لازم است و باید از آنها حمایت شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره درباره آینده روابط ایران و مصر نیز و این که آیا ایران سیگنال هایی از سوی مصر در این خصوص دریافت کرده است، تاکید کرد: ایران و مصر دو کشور با سابقه تمدنی هستند که همکاری های قوی و مهمی داشته اند و از رشد یافتگی در جهات مختلف برخوردارند و توجه بر این است که روابط ایران و مصر حسنه شود.

دکترلاریجانی ادامه داد: بعد از قرارداد کمپ دیوید در روابط دچار نقص شدیم اما ایران از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه با مصر شود استقبال می کند و مصر کشور مهمی در حل مسائل منطقه ای است اما گام های منتج به ارتباط هنوز عمیق نشده است.

رفع موانع تولید به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک می کند

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما ارزیابی از تأثیر اقتصاد مقاومتی در بهبود معیشت مردم گفت:در این زمینه خلاء قانونی زیادی نداریم و قوانین بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید به اجرای اقتصاد مقاومتی خیلی کمک می کرد و مشکل در مقام اجرا است.

وی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی دولت گام های خوبی را آغاز کرده و پروژه های مهمی در این زمینه در حال فعالیت است اما چند سال مستمرا باید در این زمینه اقدام شود و برخی بخش های دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده اند برخی کارخانه ها فعال شده و تحرک هایی برای خروج از رکود دیده می شود و هنوز جای کار دارد.

رییس قوه مقننه همچنین تاکید کرد: در سال 91 و 92 تشنجات اقتصادی شدید داشتیم. 40 درصد نرخ تورم در جامعه بود که اکنون وجود ندارد رشد تورم کاملا کنترل شده و بسیاری از کارخانجات تعطیل شده راه افتاده اند اما تمرکز حکمرانان همچنان بایدبه اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

حضور آیت الله رییسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 از نظر قانونی نیاز به استعفا از آستان قدس ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسیا مبنی بر ارزیابی از نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی گفت:لایحه دولت برای مناطق آزاد ارائه شد و در کمیسیون مطرح است و از جمله موضوعاتی می باشد که در دستور کار سال آینده مجلس خواهد بود. مناطق آزاد وجوه مثبت و منفی داشته است، اصل ایجاد مناطق آزاد برای این بود که سکویی برای صادرات باشد ولی مطابق انتظار نبوده است.

وی ادامه داد: البته خدماتی در زمان هایی داشته و در این زمینه با آقای ترکان صحبت کرده ام و وی نیز قبول داشت که این مسیر باید آرام آرام عوض شود. اگر مناطق آزاد وجهه صادراتی به خود بگیرد، مجلس نیز از آن حمایت می کند.

دکترلاریجانی همچنین در پاسخ سوال روزنامه الارتجاع عراق مبنی بر اینکه چرا مجلس شورای اسلامی موضوع قاطعی درخصوص عدم انتخاب سفیر در کشورهایی مانند سوریه، یمن و عمان اتخاذ نمی کند، تصریح کرد: باید این موضوع را پیگیری کرد و زودتر عمل شود. در برخی از این کشورها مشکل انتخاب سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباطات وجود دارد. آقای امیرعبداللهیان نیز این موضوع را پیگیری می کند.

وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرگزاری پانا چرا درخصوص حضور حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بین مواضع جبهه مردمی نیروهای انقلاب و دفتر ایشان تناقض وجود دارد، گفت : من در این موضوع بی تقصیرم و ایشان مشکلی از نظر استعفا برای حضور در انتخابات ندارند و تحلیل خاصی از این حضور ندارم.

توضیحات رییس مجلس درباره اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و عملکرد هیات مقررات زدایی و تسهیلات کسب و کار

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری مبنی براینکه هیات مقررات زدایی و تسهیلات کسب و کار به وظایف خود برای حذف قوانین زاید عمل نکرده و چرا مجلس به نقش نظارتی خود در طرح سوال استیضاح از وزیر اقتصاد عمل نمی کند، گفت: قبول دارم که در این عرصه هنوز به صورت کامل به وظایف عمل نشده البته ابتدا این هیات به خوبی عمل کرد اما این روند باید به صورت جدی ادامه پیدا می کرد .

وی ادامه داد: مطابق قانون کمیته ای برای مقررات زدایی تشکیل شد که حال در این عرصه باید تلاش و فشار بیشتری آورد زیرا مسئله حذف مقررات زاید بسیار مهم است در شرایط کنونی سرمایه گذاران با مقررات دست و پاگیر روبرو هستند که این مسئله وقت افراد را می گیرد از این رو این موضوع باید در اولویت قرار گیرد و در کمیسیون ویژه ای که روز گذشته برای تشکیل آن تصمیم گرفته شد قطعا باید پیگیری شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهرمبنی بر نارضایتی رهبر معظم انقلاب از روند اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:این موضوع را باید به بخش های مختلف تفکیک کرد زیرا به طور مثال دولت در حوزه کشاورزی خوب عمل کرد و روند خودکفایی و اجرای طرح های دامپروری، کشاورزی، حوزه آبزیان و مسئله خودکفایی گندم روند رشد خوبی داشته است از طرفی دیگر در حوزه نفت و گاز نیز گام های خوبی از سوی دولت برداشته شد زیرا برنامه ریزی در این حوزه برای افزایش فروش نفت و سرمایه گذاری در پارس جنوبی بود که در این حوزه خوشبختانه با پیشرفت های خوبی روبرو بودیم .

رییس قوه مقننه در این خصوص تاکید کرد: در بحث حوزه سلامت و عملکرد وزارت بهداشت کارها و اقدامات خوبی صورت گرفت البته باید بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی تفکیک شده و در نقاطی که ضعیف عمل شده تقویت شود.

دکترلاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم درباره تلاش برخی کشورها در شرایط کنونی نسبت به عادی شدن روابط با رژیم صهیونیستی گفت:شاید در نظر برخی کشورها چنین مسئله و موضوعی مطرح باشد اما بعید می دانم که در این حوزه موفق شوند اگر به صحبت های اخیر نتانیاهو در دیدار با رئیس جمهور روسیه توجه کنیم می بینیم که وی حرف های مهمی را مطرح کرده که کشورهای اسلامی باید به آن توجه خاصی داشته باشند.

تشریح پشت پرده ماجراجویی رژیم صهیونیستی / مرور زمان شرایط غبارآلود منطقه را از بین می برد

رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص افزود: وی در این دیدار گفت که این رژیم نمی گذارد که صلح در منطقه محقق شود حال اگر کشورها به دنبال صلح هستند باید به شروط این رژیم عمل کنند که این اظهارات نشان می دهد که ماجراجویی آنها دارای پشت صحنه بوده است بنابراین در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید به هوش باشند البته فکر می کنم که به مرور زمان شرایط غبارآلود در این عرصه رفع شود اما قطعا آنها نمی توانند در تحقق اهدافشان در این حوزه موفق شوند.

مجلس سیستم نظارتی خود در انتخابات شوراها را اجرا می کند و شبهه ای در این باره وجود ندارد

دکترلاریجانی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا درباره تایید صلاحیت انتخابات شوراها و نظارت بر آن و شبهات مطرح شده در این خصوص گفت : من ندیدم شبهه ای وجود داشته باشد. مجلس سیستم نظارتی خود را درخصوص این انتخابات اجرا می کند و ملاک حضور بیشتر افراد در انتخابات شوراها است. البته این افراد باید از صلاحیت برخوردار باشند، لذا مانع ورود سلایق مختلف نمی شویم و مجلس از ورود سلایق مختلف در شوراها استقبال می کند.

رقیب انتخاباتی ترامپ زحمت از بین بردن داعش را بکشد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الوفاق درباره ارسال نیروی نظامی به سوریه گفت: تحولاتی در حال وقوع است، ترامپ هم از ارسال این نیروها برای مبارزه با داعش یاد می کند. لذا امیدواریم اشتباهات گذشته را مرتکب نشود، چنانچه 6 هزار میلیارد دلار خسارت دیده اند و 5 هزار کشته داده اند. از این رو نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند.

همچنین دکترلاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آسیا لبنان درباره روابط ایران و آمریکا و مبهم بودم سیاست ترامپ و تناقض هایی در این خصوص گفت:صحنه منطقه به خاطر درگیری ها صحنه سختی است، از این رو کسانی که می خواهند وارد شوند پابرهنه نباشند، چرا که این ورود هزینه بر است. یکی از رقبای ترامپ گفته بود ما هزینه به وجود آمدن داعش را دادیم، حال ایشان زحمت بکشند داعش را از بین ببرند، لذا امیدواریم رئیس جمهور جدید روش عقلایی در پیش بگیرد.

در صحنه بین المللی در اجرای برجام شیطنت می شود

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که پس از اجرای برجام کشورهای زیادی برای تعامل به ایران سفر کردند و تفاهم نامه هایی نوشته شد، اما خزانه داری آمریکا اما و اگرهایی بر سر راه اجرای این تفاهم نامه ها می آورد، گفت: رفتارها شیطنت آمیز است و آنطور که انتظار می رفت سرمایه گذاری کنند، نشد.

وی ادامه داد: اما بخشی از آن انجام شد و 9 میلیارد دلار تاکنون عملیاتی شده است، لذا باید زمینه داخلی برای سرمایه گذاری فراهم کنیم و دیپلماسی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم که سازوکارهایی نیز برای آن تعیین شده است. صحنه، صحنه شیطنت هاست و ما باید نگاه ملی را دنبال کرده و شرایط را مهیا کنیم. اخیرا پروژه خرید ایرباس را داشتیم که سرمایه آن در آینده از طریق فروش بلیط تامین می شود.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 740796

وب گردی

وب گردی