اولین مجموعه از جنگنده‌های ساخت کره‌جنوبی به زودی به نیروی هوایی عراق می‌پیوندند

فرمانده نیروی هوایی عراق از ورود قطعات یدکی و تجهیزات خاص جنگنده‌های مدل T5O کره‌ جنوبی به بندر بصره خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت ارم نیوز، انور حمه امین،‌ فرمانده نیروی هوایی عراق اعلام کرد، قطعات یدکی و تجهیزات خاص جنگنده‌های مدل T5O کره‌ جنوبی وارد بندر بصره در جنوب عراق شده‌ و طی سه روز آینده اولین مجموعه از این جنگنده‌ها وارد بندر بصره شده و بلافاصله وارد سامانه دفاعی کشور جهت مشارکت در عملیات‌ها علیه گروه تروریستی داعش خواهند شد.

عراق و کره‌ جنوبی در سال 2013 قرارداد خرید 24 فروند جنگنده‌ مدل T5O به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلار به امضا رساندند و قرار شد تحویل جنگنده‌های مذکور از آوریل 2016 آغاز شود اما بغداد به دلیل آماده نبودن پایگاه‌های نظامی‌ این کشور این امر را به تاخیر انداخت.

حمه امین در ادامه درباره قرارداد خرید جنگنده‌ از جمهوری چک نیز گفت: بغداد 10 فروند جنگنده‌ سبک ساخت جمهوری چک مدل LI59 از مجموع 12 جنگنده را دریافت کرده و دو جنگنده دیگر در چک آماده هستند و در حال حاضر خلبانان و تکنسین‌های عراقی در حال گذراندن دوره‌های آموزشی کار با آنها هستند و این جنگنده‌ها به زودی وارد عراق خواهند شد.

وزارت دفاع جمهوری چک در مارس گذشته از موافقت دولت با فروش 12 فروند جنگنده مدل LI59 به عراق به ارزش 300 میلیون دلار خبر داد و پیش بینی کرد که این جنگنده‌ها ظرف دو تا سه سال به عراق تحویل داده شوند.

نیروی هوایی عراق اکنون 14 فروند جنگنده مدرن F16 ساخت آمریکا، چند فروند جنگنده مدل سوخو 25 ساخت روسیه و چند فروند هلی کوپتر که غالبا ساخت روسیه هستند، در اختیار دارد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 740797

وب گردی

وب گردی