دانش‌آموزان تهرانی در مراسم چهارشنبه سوری امسال شرکت نمی‌کنند

دانش آموزان تهرانی کمپینی تحت عنوان "نه به چهارشنبه سوری" با شعار «سوختند تا نسوزیم» تشکیل دادند و اعلام کرده‌اند که «ما دانش آموزان شهر تهران با هموطنان خود هم پیمان شده و در حمایت از آتش نشانان زحمت کش در چهارشنبه سوری امسال شرکت نمی‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا همه ساله آیین سنتی چهارشنبه سوری در کشور برپا می شود و در کنار پیام های زیبایی که این آیین باستانی مبنی بر سپردن بدی‌ها به آتش در پایان سال دارد، به علت ورود مواد محترقه خطرناک به این مراسم، آسیب و حوادثی چون سوختگی و قطع عضو برای بسیاری هموطنان اتفاق می افتد به گونه‌ای که ابعاد تلخ و دردناک چهارشنبه آخر سال را پررنگ می‌کند.

هرچند کارشناسان اجتماعی معتقدند ارسال مداوم پیام‌ها و هشدارهای ایمنی در هرسال نتوانسته بر کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری اثر قابل ملاحظه ای داشته باشد، امسال اقشار مختلف مردم و از جمله دانش آموزان در اقدامی خودجوش اقدامات و رفتارهای خطرآفرین در مراسم چهارشنبه سوری را تحریم کردند تا به شهدای آتش نشان که جان خود را در حادثه پلاسکو از دست دادند ادای احترام کنند و بتوانند در جهت کاهش آمار سوختگی‌ها و معلولیت های ناشی از انفجار مواد محترقه گامی بردارند.

در همین راستا دانش آموزان تهرانی کمپینی تحت عنوان "نه به چهارشنبه سوری" با شعار «سوختند تا نسوزیم» تشکیل دادند و اعلام کرده‌اند که «ما دانش آموزان شهر تهران با هموطنان خود هم پیمان شده و در حمایت از آتش نشانان زحمت کش در چهارشنبه سوری امسال شرکت نمی‌کنیم. »

از ماه گذشته دانش آموزان مدارس بسیاری در تهران پای طومار نه به چهارشنبه سوری را امضا کردند و این رفتار خودجوش که می تواند گام مثبتی در جهت فرهنگ سازی و ارتقای ایمنی در شب چهارشنبه سوری باشد را به درستی شکل دادند.

به عنوان مثال دو روز گذشته دانش آموزان دبیرستان علامه طباطبایی با شعار «چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم» به کمپین « نه» به چهارشنبه سوری پیوستند و در این مراسم که با حضور ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران برگزار شد دانش آموزان به یاد شهدای آتش نشان با امضای طوماری قول دادند کلیه توصیه های ایمنی و پیشگیرانه در چهارشنبه آخرسال را جدی بگیرند.

دبستان پسرانه راه رشد نیز اخیرا به این کمپین پیوست. در این طومار نوشته شده است که :

« به نام خدا
سلام!
وقتی ترقه میزنی، صداش خیلی بلنده، خیلی کیف میده
بعضی ها ازجاشون می پرن، خیلی خنده داره
بعضی ترقه ها، جرقه دارن، خیلی حال میده
همه اینها درسته! آره! ممکنه خیلی هم دوست داشتنی باشه ولی ما میدونیم ترقه بازی خطر داره! هم برای خودمون، هم برای پیرمرد توی خیابون که بیماری قلبی داره!
خانم همسایه که تو دلش بچه داره!
درخت و بوته‌ای که شاخه های خشکیده داره!
هوای شهرمون که به اندازه کافی دود داره!
ترقه بازی، ممکنه آتش سوزی به پا کنه!
آتش نشان‌ها رو به زحمت بندازه!
همون‌هایی که تو پلاسکو جلوی شعله‌ها وایسادن!
پس من ترقه بازی رو میذارم کنار تا همه احساس بهتری داشته باشن...
کسی نترسه! کسی نسوزه! کسی احساس بدی نداشته باشه!
برای خندیدن و کیف کردن هم جشن می‌گیرم و قاشق زنی می کنم.
اینجوری من با تصمیمم شهر بهتری میسازم و قهرمان شهرم میشم.»

دریافت کننده و انتشار دهنده :زهره حاجیان

700700

کد خبر: 740802

وب گردی

وب گردی