واشقانی فراهانی:دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، پیشران اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان هستند

نخستین مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با 6 هسته فناور، صبح امروز با حضور دکتر واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، داود ثمری، مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، صفانیا رئیس واحد تهران شمال و جمعی از مسئولان و مدیران افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر واشقانی فراهانی با تقدیر از تلاش محققان و پژوهشگران در اعتلای دانش و اقتصاد کشور، « اقتصاد دانش بنیان را به عنوان گفتمان اصلی کشور» معرفی کرد و گفت: یکی از راهبردهای کلان دانشگاه آزاد اسلامی در مدیریت دکتر میرزاده توجه به حوزه های دانش بنیان، همراه با نوآوری، شکوفایی و اثر بخشی است تا ضمن کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه، زمینه های لازم برای و استحصال منابع مالی جدید از محل تبدیل علم به ثروت فراهم شود.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در نامگذاری سال جاری به عنوان « اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و این نکته که در افق 1404 باید 50 درصد تولید ناخالص ملی از محل دانش بنیان تأمین شود، افزود: "این فرمان، مأموریت و مسئولیت ما را در دانشگاهها و مراکز پژوهشی سنگین می کند و لذا با تأسی از این راهبرد، دانشگاهها و مراکز پژوهشی با تمرکز بر حوزه های اقتصاد دانش بنیان، ضمن کاهش وابستگی ها، همسو با اقتصاد مقاومتی حرکت نمایند وی پیشران اقتصاد مقاومتی را، اقتصاد دانش بنیان معرفی کرد..

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود، با اشاره به بحث خطر پذیری بالا در حوزه های دانش بنیان، تحقق این مهم را منوط به همت و اراده کلیه محققین و برنامه ریزی های مناسب دانست و اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه یکپارچه است و پیش بینی های مناسبی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله وام، فضاها و امکانات مورد نیاز، و ... پیش بینی نموده است.

وی از راه اندازی و افتتاح صندوق حمایت از پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد که تمامی زنجیره کامل بحث اقتصاد دانش بنیان از مرحله تأسیس مراکز رشد و استقرار واحد ها در آن پیش بینی شده است. واشقانی همچنین اظهار امیدواری کرد شرکت های دانش بنیان در طراز ملی و فراملی مورد توجه قرار خواهند گرفت.

در ادامه این مراسم دکتر داود ثمری، مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با تشویق مراکز رشد واحد های دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به پارک های فناوری، از تسهیلات و حمایت های قانونی این پارکها سخن گفت و خواستار تشویق و مساعدت بیش از پیش مدیران دانشگاهها برای جذب و حضور استادان و محققان کشور در مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان شد.

دکتر علی محد صفا نیا رئیس واحد تهران شمال نیز با تبریک افتتاح اولین مرکز رشد این واحد دانشگاهی از افتتاح دومین مرکز رشد واحد تهران شمال در بهار سال آینده خبر داد و تحقق این امر را همسو با سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق دانشگاه نسل چهارم به عنوان دانشگاه کارآفرین دانست.

صفانیا از طرح های دیگری از جمله مرکز آموزش های زبان، دوره های کوتاه مدت و توجه به شرکت های دانش بنیان فرهنگی نیز در واحد تهران شمال سخن گفت و ادامه داد: واحد تهران شمال، از واحد های پیشرو در بین واحد های دانشگاه آزاد اسلامی است و هدفمند و همسو با اسناد بالادستی در تحقق اهداف چشم انداز نقشه جامع علمی کشور حرکت می کند.

پیش از سخنان دکتر واشقانی، دکتر رضا مرندی، مدیر مرکز رشد واحد تهران شمال طی گزارشی نحوه راه ادازی این مرکز و توانمندی های آن را به سمع و نظر حاضرین رساند.

گفتنی است مرکز رشد شماره یک واحد تهران شمال با 6 هسته فناور، شامل: هسته فن آور در حوزه IT ، حوزه نفت و گاز، حوزه انرژی های نو، حوزه مدیریت دارایی و رصد بازار فن آوری، حوزه دوربین های مدار بسته و حوزه کنترل دخانیات در ساختمان قبلی حوزه ریاست رسماً روز دوشنبه 23 اسفند 1395 شروع به کار کرد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 740809

وب گردی

وب گردی