امیرمحمد دهستانی: در معرفی و عرضه انیمیشن در عرصه بین المللی ضعف داریم

امیرمحمد دهستانی درباره ضعف پخش بین المللی فیلم های انیمیشن، گفت: دقیقا ما در معرفی و عرضه انیمیشن در عرصه بین المللی ضعف داریم. من فکر می کنم ما باید یکسری سازمانها، شرکتها و یا ارگانهایی را داشته باشیم که بتوانند در این مسائل دخالت کنند.

امیرمحمد دهستانی، انیماتور و مدرس دانشگاه درباره وضعیت انیمیشن در سال های اخیر در ایران، در گفت و گو با ایسکانیور گفت: وضعیت فعلی انیمیشن در ایران بد نیست، مشکل اصلی این است که پایه انیمیشن در ایران اصولا دولتی بوده است و بر اساس حمایت دولت شکل گرفته است برای همین انیمیشن در حوزه تولید افت کرده است و دلیل اصلی هم همان حمایت های مالی است که از سوی دولت صورت گرفته است و بخش خصوصی در این مورد نتوانسته است عمل کند، هر چند که در بعضی از بخش ها موفقیت هایی داشته ایم، اما عموما آثار بزرگ نیاز به حمایت دولتی دارد چون هزینه بر است و مساله دیگر، بحث زمان است زیرا آثار انیمیشن برای تولید نیاز به زمان زیادی دارد و سرمایه گذاران تحمل و حوصله ندارند که مدت طولانی صبر کنند و منتظر بازگشت سرمایه باشند.

او ادامه داد: برای همین سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه را در بخش فیلم های بلند داستانی و یا مستند صرف کنند از این نظر مشکلاتی را در حوزه انیمیشن داریم. اما در بخش انیمیشن کوتاه وضع مناسب تر است چون آثار کوتاه هم به شکل فردی قابل تولید هستند و یک بهانه هم برای تولید انیمیشن کوتاه وجود دارد زیرا دانشکده های انیمیشن داریم و معمولا پایان نامه های دانشجویی هم وادی خوبی هستند برای اینکه افراد در این زمینه سرمایه گذاری کنند. مرکز سینمای مستند و تحربی هم حمایت خوبی از ساخت انیمیشن در این سال ها انجام داده است.

او افزود: من فکر میکنم در بخش انیمشین کوتاه وضعمان بهتر از تولیدات بلند است. یعنی حداقل به صورت کمی با اطمینان می توانم بگویم که وضع بسیار بهتری داریم اما به لحاظ کیفی می بینیم آثار انیمشین ایران مطرح می شود در جشنواره جهانی، از انیماتورهای ایران به عنوان داور دعوت می کنند که در جشنوارهای معتبر حضور داشته باشند. در ایران برای معرفی و انتقال اخبار آن نشریه و فصلنامه انیمشین داریم اما انیشیمن ایران با داشته هایی که دارد واقعا هنوز با جایگاه اصلی اش فاصله دارد و متاسفانه پتانسیل بسیار بالایی دارد که به مرحله ظهور نرسیده و بیشتر آن هم به خاطر همان بحث مالی است. وضعیت انیمیشن کوتاه از بلند بهتر است و در وضعیت استانداردتری قرار دارند.
دهستانی درباره ضعف پخش بین المللی فیلم های انیمیشن، گفت: دقیقا ما در معرفی و عرضه کارمان در عرصه بین المللی ضعف داریم. من فکر می کنم ما باید یکسری سازمانها، شرکتها و یا ارگانهایی را داشته باشیم که بتوانند در این مسائل دخالت کنند.
خبرنگار: رضایی/ تایید کننده: سلیمی
501

کد خبر: 740829

وب گردی

وب گردی