دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی تشکیل می‌شود

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با بیان اینکه شتاب‌زدگی ما در جشنواره امسال مشخص است، از تلاش‌هایی برای تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره، مهدی گمار دبیر جشنواره، حسین عبداللهی معاون اجرایی، مسعود حکیم نژاد، معاون هنری و فضل‌الله ایرجی کجوری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله حاضران در نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی بودند که پیش از ظهر امروز در تئاتر شهر برگزار شد.

مهدی گمار در این نشست خبری خاطرنشان کرد: صد روز کاری تا افتتاح جشنواره باقی مانده و الان بازبینی‌های جشنواره در حال انجام است.

گمار همچنین درباره جوایز جشنواره گفت: امسال هم جایزه فردی و هم گروهی داریم یک تندیس و یک دیپلم افتخار تحویل برگزیدگان می‌شود.

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی اظهار امیدواری کرد نسلی تربیت کنیم که عاشق تئاتر باشند و گفت: تا بتوانیم کارها را کارناوالی به شهرهای دیگر ببریم با شهرستان‌های رشت و اصفهان صحبت‌هایی شده است اساتیدی هم به این شهرها بفرستیم.

گمار همچنین خاطرنشان کرد: امسال وزارت علوم اسماعیل شفیعی، سعید اسدی، استاد جلایی پور و ذکائی را برای هیئت انتخاب شورای سیاست‌گذاری برگزیده است؛ تلاش‌هایی برای تشکیل دبیرخانه دائمی شده است.گمار در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: سال پیش اتفاقاتی افتاد که به نظر ما در حق برخی دانشجویان کوتاهی شد اما می‌خواهیم سعی کنیم محوریت اجراها را از تالار مولوی برداریم امیدواریم مجموعه تئاترهای خصوصی آگاه شده و با هم درست تعامل کنیم و تفاهمنامه بنویسیم و فقط محدود به تالار مولوی نشود.

او ادامه داد: الان در حال تلاش هستیم و این خواسته کوچک و به حق دانشجویان است که کارها را درست در تالار مولوی اجرا بروند. مولوی هدف اول خیلی دانشجویان است و آقای ایرجی باید حامی ما باشد.فضل الله ایرجی (مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیز در این نشست گفت: قرار است در همه بخش‌های این جشنواره تاخیرهایی صورت بگیرد.

ایرجی ادامه داد: شاید این تاخیرها جاهایی هم به تصمیم‌گیری ما کمک کند، همدلی در فضای دانشگاهی آنقدر زیاد است که میتواند جبران همه کمبودها و تاخیرها شود.

ایرجی هم با اشاره به اختلافاتی که در طول جشنواره با برخی دانشگاه‌ها و تالارها ایجاد شده بود، گفت: ما امسال داریم برخی از این مشکلات را حل می‌کنیم. عمدتا با دانشگاه‌ها تعامل خوبی داریم باید اختلافات را هم با تدبیر حل کنیم. تالار مولوی یک کمیته انتخابی دارند علی رغم وعده‌ای که سه برگزیده دوره قبل بدون نگاه مجدد ورود کنند اما بازهم نگاه‌هایی هست.

او در ادامه با اشاره به ثبت‌نام‌ها 739نفر در این دوره از جشنواره از رشد بیست درصدی نسبت به سال پیش خبر داد و گفت: از این تعداد دانشجویان دوره‌های مختلف 27نفر کاردانی و 67درصد کارشناسی یعنی 493 نفر و 206نفر کارشناسی ارشد و 13نفر هم مقطع دکتری درحال تحصیل‌اند.

ایرجی یادآور شد: جشنواره تئاتر مخاطبش کل دانشجویان کشور با نگاه مساوات‌طلبانه است به‌هرحال برای ما فرقی ندارد که چه کسی در چه دانشگاهی تحصیل می‌کند. جشنواره تیاتر این درس را به ما اموخته که در جشنواره های دیگر هم مساوات را رعایت کنیم. ما نباید قایل به رتبه‌بندی‌های دانشگاهی باشیم. چتر حمایت فرهنگی باید آنقد گسترده باشد که همه را شامل شود.

ایرجی با تأکید بر اینکه علاوه بر نهادهای دانشجویی می‌توانیم سایر علاقمندان را به سمت جشنواره سوق دهیم، اظهار داشت: براساس امار دانشگاه هنر 67 و دانشگاه تهران 66 ، دانشگاه سوره 46نفر و دانشگاه آزاد 146نفر که 31درصد شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهد. برخی موسسات غیرانتفاعی مثل نبی اکرم نیز یازده شرکت کننده دارد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در هرصورت ما تصور می‌کنیم جشنواره تئاتر به لحاظ کمی و کیفی به قابلیتی می‌رسد که علی رغم تاخیر در معرفی دبیر می‌تواند گروها و نهادهای دانشگاهی را شکل دهد، گفت: فکر می‌کنیم جشنواره را در چند مرحله منطقه‌ای و مرحله‌ای برای سال‌های آتی برگزار کنیم.

ایرجی ادامه داد: امسال هم چنین قصدی بود ولی محدودیت‌ها مانع شد انشالا قرارمان این است جشنواره بعدی بلافاصله بعد از پایان این جشنواره آغاز شود.

مسعود حکیم نژاد (معاون هنری) نیز با اشاره به مشخص شدن هفت بخش مختلف جشنواره گفت: در درجه اول ما در ثبت نام ایده اجرایی و خلاصه را ارسال کردند که 739نفر شرکت کننده در تمامی بخش‌ها بود.

حکیم‌نژاد با بیان اینکه همه هدف ما این بود بازبینی مرحله اول را برعهده دانشجویان بگذاریم و سطح کیفی را بالا ببریم، گفت: دوازده روز برای بازبینی زمان بود که 149اثر بازبینی حضوری و 167 اثر بازبینی فیلم صورت گرفت. از 14اسفند بازبینی حضوری داشتیم که هشت روز طول کشید. شنبه به احتمال زیاد اعلام نتایج نهایی صورت خواهد گرفت.

حکیمی نژاد با اشاره به بخش تجربه‌های اجرایی که 83اثر در آن وارد دبیرخانه شده است گفت: 23 اثر انتخاب شدند و در نهایت هفت اثر به جشنواره معرفی شدند و جلسات مشاوره تا پایان جشنواره ادامه دار است. از بین 28 اثر بخش پژوهش نیز،‌ هفت اثر برگزیده و برگزیدگان بخش پوستر و عکس هنوز ثبت نامشان تمام نشده و بخش مدرسان هم تا بیست فروردین زمان دارند تا در این بخش شرکت کنند.

حسین عبداللهی معاون اجرایی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه «الان ما سالن‌هایی بیش از نیاز در اختیار جشنواره قرار دادیم، مثل تالار هنر، مولوی، حافظ و...» گفت: ما در جریان اتفاقات سال های قبل نیستیم ولی می‌دانیم که این تالار باید برای دانشجویان باشد به نظرم نباید با نگاه خورد باعث شد سایرین اجرا نروند.عبداللهی یادآور شد: ما این دوره هیچ تفاهم شفاهی با کسی نداشتیم همه را مکتوب کردیم قرار است کارگاهای آموزشی در دانشگاه‌ها باشد و پیش از جشنواره شروع به کار خواهد کرد. همچنین سالن‌های دانشگاه‌ها باید در جشنواره مشارکت داشته باشند بنابراین باید سالن‌ها تجهیز شود.

او با بیان اینکه سالن‌های خصوصی شکل خوبی برای ما نیست، گفت: این دوره بنابرنیاز با یکی دو سالن خصوصی هم صحبت کردیم منتها اینها باید پای ضرر و سود دانشجو بایستند. دانشجویان باید در دانشگاه‌های هم رفت و آمد کنند و این مراوده مثل سال‌های پیش باعث تشکیل گروه می‌شود.

500500

کد خبر: 740851

وب گردی

وب گردی