تلاش اندونزی برای افزایش صادرات به ایران

حداقل سه شرکت اندونزیایی در حال حاضر سرگرم بررسی فرصتهای صادرات به ایران هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری تمپوی اندونزی، ایرلانگا هارتارتو، وزیر صنعت اندونزی با بیان مطلب فوق گفت: این کشور ممکن است ارزش صادرات محصولات صنعتی به ایران را افزایش دهد.

از میان سه شرکتی که سرگرم بررسی فرصتهای صادرات به ایران هستند، شرکت سینارماس قصد دارد محصولاتی شامل خمیر چوب و کاغذ و روغن پالم به ایران صادر کند در حالیکه شرکتهای "تری مگا باتریندو" و "کریزیندو" به ترتیب بدنبال صادرات باطری خودرو و لاستیک طبیعی هستند.

وزیر صنعت اندونزی امیدوار است صادرکنندگان این کشور از طریق ایران به بازارهای آسیای مرکزی و خاورمیانه وارد شوند. با این همه وی اظهار کرده است توافقنامه‌های دوجانبه در بخش بانکی برای تسهیل مراودات تجاری میان شرکتهای دو کشور ضروری خواهد بود.

به گفته وزیر صنعت اندونزی، مکانیسم پرداخت فعلی از طریق بانکهای مستقر در سایر کشورها مانند امارات متحده عربی، ترکیه یا مالزی انجام می گیرد. چالش اصلی، مکانیسم پرداخت مبادلات است. بنابراین بانکهای مرکزی باید همکاری کنند و بانکهای ایرانی برای فراهم کردن امکان واردات محصولات صنعتی، تسهیلات مالی فراهم کنند.

صادرات از اندونزی به ایران شامل لاستیک طبیعی، روغن پالم، کاغذ، تایر و محصولات شیمیایی است. از سوی دیگر اندونزی متقاضی محصولات ایرانی شامل فولاد، پتروشیمی، مواد معدنی و مواد خام برای الیاف مصنوعی است.

حجم تجارت میان دو کشور از ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.

اوکتاوینو علیمودین، سفیر اندونزی در ایران اظهار کرده است اندونزی مذاکرات درباره فرصت افزایش صادرات به ایران را پس از دوازدهمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک در نوامبر سال ۲۰۱۶، دیدار جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونزی از ایران در دسامبر سال ۲۰۱۶ و دیدار دارمین ناسوشن، وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی در فوریه سال ۲۰۱۷، مجددا آغاز کرد. در این دیدارها افزایش ارزش صادرات صنعتی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

کد خبر: 740863

وب گردی

وب گردی