پیامدهای یک سرخوشی بر محیط زیست و سلامتی

انفجار ترقه، مواد محترقه و نمایش های آتش بازی علاوه بر پیامدهایی که برای سلامتی دارد، محیط زیست را هم درگیر می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در حالی که محیط زیست هم اکنون نیز گرفتار تاثیرات مجموعه ای از فعالیت های انسان است، انفجار ترقه و مواد محترقه در مناسبت های خاص، افزایش غلظت گرد و غبار و آلاینده ها را در پی دارد. گرد و غبار نرمی که پس از انفجار ترقه و مواد محترقه ایجاد می شود مملو از آلاینده هایی نظیر اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، گرد و غبار فلزی و آلاینده های آلی است.

امروزه آتش بازی های ساده به منفجر کردن ترقه ونمایش آتش بازی هایی تبدیل شده است که آسمان و زمین را روشن می کنند و دودهای حاصل از آنها به سلامت انسان و محیط زیست آسیب می رساند.

دود حاصل از آتش بازی های پیشرفته متشکل از موادی نظیر مس است که باعث تحریک مسیر هوایی می شود؛ کادمیوم آن باعث کاهش اکسیژن خون شده و به کم خونی منجر می شود، سرب آن تاثیر مضری بر سیستم عصبی دارد، منیزیم که باعث ابتلا به وضعیتی معروف به تب دود فلز می شود (بیماری ناشی از قرار گرفتن در معرض برخی دودها)، روی که باعث ابتلا به تب دود فلز و نیز تهوع می شود و سدیم که عنصری بسیار واکنش پذیر است و در ترکیب با رطوبت باعث بروز سوختگی ها می شود.

بر اساس این گزارش، حتی ترقه های کوچک و مواد محترقه فاقد آلودگی صوتی، دود غلیظی تولید می کنند که می تواند بر مسیر تنفسی کودکان کم سن و سال تاثیر گذارد.

سطح این ذرات معلق در هوا در مناسبت هایی که استفاده از ترقه و مواد آتش زا فزایش می یابد، بالا می رود و ناراحتی هایی را در زمینه گلو، بینی و چشم ایجاد می کند که بعدها می تواند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد.

دود حاصل از انفجار ترقه و مواد محترقه تاثیرات شدیدتری بر مبتلایان به اختلال های قلبی، تنفسی و سیستم عصبی دارد و مشکلاتی را نیز برای مبتلایان به آلرژی ایجاد می کند.

مواد آتش زا همچنین می توانند موجب آلودگی آب و باران های اسیدی و در نهایت آلودگی هوا شوند که تولید ترکیبات سرطان زای گوگرد و آرسنیک در هوا را در پی دارد.

از سوی دیگر نور سبز تولید شده در نمایش های آتش بازی از باریم ناشی می شود که رادیواکتیو و سمی است و رنگ آبی ترکیبات مس آن نیز ناشی از دیوکسین است که با ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 740867

وب گردی

وب گردی