الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد که سفر پیش روی حسن روحانی به مسکو زمینه ساز جهش در همکاری های دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز؛ در این مذاکرات که روز دوشنبه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو انجام شد، واعظی با اشاره به اینکه تاکنون 29 سند مهم در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور امضا شده، اظهار کرد: اکنون زیر ساخت های لازم برای رسیدن به هدف گسترش فراگیر همکاری ها فراهم شده است.
وی همچنین اظهار کرد که باید تلاش کنیم، سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و مذاکرات سران ، زمینه اوج گیری همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف را فراهم کند.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در ادامه رشد ٨٠ درصدی مبادلات تجاری و اقتصادی در سال ٩٥ نسبت به سال 94 را قابل قبول خواند ولی تاکید کرد که نیازمند تلاش بیشتری در این عرصه هستیم، زیرا توانمندی های ایران و روسیه بسیار بیشتراست.
واعظی ضمن اشاره به پیشرفت های دو کشور در حوزه های مختلف روابط، ابراز امیدواری کرد با راه اندازی مسیر سبز گمرکی، ارزش مبادلات بازرگانی بیشتر شود و همچنین روابط خوب بانکی که با نقطه مطلوب فاصله اندکی دارد پس از رفع موانع باقیمانده در جایگاه خود قرار گیرد.
نوواک وزیر انرژی و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور که سال جاری چند بار به ایران سفر کرده نیز إبراز امیدواری کرد با إجرائی شدن اسناد امضا شده، تاثیرهای رشد فراگیر و مورد تاکید در مناسبات دو کشور بیش از گذشته آشکار شود.
وزیر انرژی روسیه تاکید کرد: سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای خود بگونه قطعی زمینه جهش در روابط دو کشور همسایه، بزرگ و قدرتمند را فراهم می کند.
صبح امروز نیز در جریان مذاکره محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه، امضای یک سند همکاری در این حوزه در جریان سفر پیش روی رئیس جمهوری ایران به مسکو که براساس برنامه پیش بینی شده اوایل فروردین 96 انجام خواهد شد، مورد توافق قرار گرفت.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور همچنین در ادامه سفر به مسکو که با هدف توسعه روابط و برنامه ریزی دیدار سران انجام می گیرد، با ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه دیدار و گفت وگو می کند.
مهدی محتشمی قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین المللی و نمایندگان بخش های مختلف از جمله نفتی، صنعتی، ریلی و قضایی اعضای هیات ایران را تشکیل می دهند که در مذاکرات با طرف های روسی، توسعه همکاری ها در حوزه های مرتبط را بررسی می کنند.
ایران و روسیه از زمان آغاز کار دولت یازدهم با تنظیم نقشه راه توسعه روابط در جریان نشست های کمیسیون مشترک، هشت دیدار سران و بارها مذاکره تلفنی، توانسته اند شاهد پیشرفت زیادی در همکاری ها باشند که از جمله آنها افزایش 80 درصدی ارزش مبادلات بازرگانی در سال 95 نسبت به سال پیش از آن به حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار است.
افزون بر پیشرفت همکاری های دوجانبه، ایران و روسیه در عرصه منطقه ای از جمله خاورمیانه به ویژه سوریه و مبارزه با تروریسم، سیاست های نفتی، برنامه تصویب شده مشارکت اقتصادی تهران و اتحادیه اوراسیا و بررسی تبدیل عضویت ناظر جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای به رسمی رویکردهای مشترک و همگرایی های گسترده ای دارند.
تاکنون رئیسان جمهوری دو کشور شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده اند ودو مذاکره نیز در تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 740913

وب گردی

وب گردی