سید حسن خمینی: اخلاق مداری در اوج رقابت ها مشخص می شود

تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره) گفت: در اوج رقابت های ورزشی و حتی سیاسی است که معلوم می شود انسان ها چه مقدار از اخلاق بهره مند هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از برترین های اخلاق ورزش کشور در سال 95 با بیان این که روح ورزش قهرمانی آمیخته با رقابت است و اگر رقابت نباشد قهرمانی شکل نمی گیرد و پیشرفتی حاصل نمی شود، گفت: رکوردهای المپیک و تاریخ زندگی انسان ها به سبب همین رقابت ها پیشرفت کرده است.
وی یادآور شد: «رقابت» در ادیان نیز به رسمیت شناخته شده است و نمونه های از آن در تاریخ اسلام وجود دارد، مثلاً روایت است که پیامبر اسلام(ص) بین افراد مسابقه برگزار می کرد و خودش به آن ها جایزه می داد.
یادگار امام افزود: رقابت ورزشی مانند هر رقابت دیگری بعضاً منجر به چشم پوشی روی مبانی اخلاقی می شود و در زندگی شخصی و حوزه های دیگری از زندگی مانند حوزه های اقتصادی و سیاسی و... نیز اینگونه است و ممکن است بی اخلاقی شکل بگیرد، زیرا در هر رقابتی لاجرم حب نفس وجود دارد و اساسا اگر حب نفس نباشد ما رقابت نمی کنیم.
وی گفت: سال گذشته، سال خوبی برای ورزش ایران بود و یکی از علل آن همین بود که در رقابت ها هر چه بیشتر تلاش کردیم توانمند تر شدیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با تاکید بر این که این بردها ناشی از حبّ نفس است اما مانند هر امر دیگری اگر مراقب نباشیم این حب نفس می تواند با بی اخلاقی قرین شود، اظهار کرد: این را بدانید اگر رقابت نبود انسان ها حسادت نمی ورزیدند و اگر حسادت نبود بی اخلاقی نمی کردند. همیشه بدی های ما ناشی از این حس رقابتی است که بین ما وجود دارد. زیرا هرکس می خواهد بر فرد دیگری پیروز شود و وقتی هم نمی تواند امکان دارد متوسل به روش های غیر اخلاقی شود.
وی ابراز داشت: هرجا رقابت شدیدتر، به روز تر و نمایان تر می شود باید توجه و تأکیدمان روی امور اخلاقی بیشتر شود؛ زیرا گاهی اوقات فضا آنقدر باز است و همه چیز سر جای خودش است که کسی دروغ نمی گوید و دو به همزنی نمی کند، اما آن وقتی دروغ و دغل آغاز می شود که ما از رسیدن به نقطه هدف ناتوان باشیم.
یادگار امام با اشاره به این که وقتی فضای سیاسی آمیخته با دروغ ها، تهمت ها و بی اخلاقی ها می شود، یعنی رقابت ها سنگین شده است، توضیح داد: اساساً در این نقاط است که معلوم می شود انسان ها چه مقدار از اخلاق بهره مند هستند. به این امر اخلاقی در زندگی به خصوص در ورزش توجه کنیم چون یکی از جاهایی که بحث رقابت پر رنگ تر می شود، ورزش است.
وی یادآور شد: روایت است که امیر مومنان علی(ع) می فرماید: قوی ترین مردم کسی است که بر نفس خودش سلطنت بیشتری دارد. یعنی در آن لحظات اوج رقابت و نفس گیر، فرد با اخلاق می تواند در مقابل بی اخلاقی نفس خود مقاومت کند.
سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: وقتی یک تیم ورزشی پیشتاز است خنده و شادی هنر نیست. در این مواقع از خطا های داوری هم می گذرید و می گویید اشتباه داوری هم جزئی از فوتبال است؛ اما لحظه ای باید خودتان را کنترل کنید که صحبت از ثانیه هاست و چون در ورزش این لحظه ها بسیار پررنگ است، امثال این نشست ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.
وی در پایان گفت: ما در سابقه ورزش خودمان اخلاق مداران بسیار بزرگی از پوریای ولی گرفته تا تختی و دیگران داشته ایم که نامشان به سبب همین باقی مانده است.

تایید:سرلک

کد خبر: 740956

وب گردی

وب گردی