موافقت مجلس اعیان انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا

مجلس اعیان (مجلس لردها) انگلیس با تصویب لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، راه را برای آغاز اجرایی‌ شدن لایحه‌ای که به بریگزیت شهرت یافته، هموار کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، اکنون ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس می‌تواند با فعال‌کردن ماده ۵۰ قانون اتحادیه اروپا فرآیند اجرایی شدن این جدایی تاریخی را رسما آغاز کند.

با تصویب مجلس لردها، حالا بریگزیت تنها منتظر امضاء و مهر سلطنتی است که انتظار می‌رود امروز (سه‌شنبه) صورت گیرد.

بر این اساس، نخست‌وزیر انگلیس دست کم به لحاظ تئوریک از روز سه‌شنبه قانونا مجاز خواهد بود کشورش را از اتحادیه اروپا خارج کند و مذاکرت در این رابطه را با مقام‌های اروپایی آغاز کند.

با وجود این، مقام‌ها دولتی می‌گویند ترزا می نمی‌خواهد دست کم در روزهای باقی مانده از هفته جاری چنین اقدامی انجام دهد.

به گفته مقام‌های انگلیس، نخست وزیر این کشور در روزهای باقی مانده از ماه مارس سال جاری میلادی رسما رهبران اروپایی را از تصمیم کشورش برای خروج از این اتحادیه مطلع خواهد کرد و بدین ترتیب، مذاکرات رسمی برای این جدایی که تخمین زده شده دو سال به طول خواهد کشید از ابتدای ماه آینده میلادی آغاز می‌شود.

پس از همه‌پرسی ژوئن ۲۰۱۶ و رای اکثریت مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، ترزا می، جانشین دیوید کامرون نخست وزیر مستعفی شد و پس از مدتی اعلام کرد که دولتش روند خروج را در ماه مارس ۲۰۱۷ آغاز می‌کند.

در همین حال، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد که به دنبال خروج از بریتانیا است.

وی خواستار برگزاری یک رفراندوم استقلال ظرف دو سال برای توقف خروج این منطقه از اتحادیه اروپا شده چون پارلمان انگلیس رای به بریگزیت داده است.

استورجن چند ساعت پیش از تصویب لایحه بریگزیت در مجلس اعیان (مجلس لردها) در ادینبرو سخنرانی و این مساله را ذکر کرد.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 740983

وب گردی

وب گردی